موضوع: "خواص میوه ها"

خواص اعجاب انگیز گوجه فرنگی

خواص اعجاب انگیز گوجه فرنگی
گوجه فرنگی که بیشتر یک میوه محسوب می‌شود تا سبزی، سرشار از ویتامین‌های مختلف برای بدن است. محصولات متعددی از گوجه فرنگی بدست می‌آید که همگی دارای خواص و ویتامین‌های متفاوت برای بدن می‌باشند و به هیچ وجه نمی توان از اثرات مطلوب آن بر روی
بدن چشم پوشی کرد.
یکی از اثرات مطلوب گوجه فرنگی به دلیل وجود لیکوپین ایجاد می‌شود.
لیکوپین جزء آنتی اکسیدان‌های قوی می‌باشد که به بدن کمک می‌کند تا از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری به عمل آورد.
همچنین از ایجاد بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز جلوگیری کرده و خواص بسیار زیاد دیگری را نیز در بر دارد.
مقادیر بالای لیکوپین می‌توانند به راحتی رادیکال‌های آزاد بدن را از میان بردارند و از آنجایی که گوجه فرنگی سرشار از این ضد اکسنده است رنگ قرمزی خاصی دارد که حاکی از وجود میزان بالای لیکوپین در آن می‌باشد.
بدن انسان به خودی خود نمی تواند لیکوپین ترشح کند؛ به همین دلیل نیاز به یک منبع خارجی دارد تا بتواند مقادیر مورد نیاز این ضد اکسنده قوی را تامین نماید. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات دیگر نیز هستند که حاوی مقادیر مختلفی لیکوپین هستند، اما هیچ یک از آنها به اندازه گوجه فرنگی حاوی این ضد اکسنده موثر نمی باشند.
پژوهشگران علم پزشکی تحقیقات مختلفی را بر روی فواید مختلف گوجه فرنگی به عمل آورده اند، اما خواص گوجه فرنگی آنقدر زیاد است که هنوز دانشمندان موفق نشده اند کلیه فواید آن را بر روی کاغذ بیاورند، حداقل می‌توان ادعا کرد که تاکنون نتوانسته اند این کار را انجام دهند.
از جمله خواص شایان ذکر گوجه فرنگی می‌توان به قابلیت‌های بالای آن در پیشگیری از ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی، و مقابله با کلسترول بالا اشاره کرد.
اطلاعات در زمینه خواص متفاوت گوجه فرنگی واقعاً خیره کننده است. هر روزی که می‌گذرد، دانشمندان در سراسر دنیای خواص جدیدی از آن را کشف و ثبت
می کنند و کاربردهای جدید برای استفاده از آن در زندگی روزمره ارائه می‌دهند.
سرطان‌های مختلف از جمله سرطان پروستات، روده، مقعد، شکم، حنجره، دهان و مری با استفاده از مقادیر بالای لیکوپین قابل درمان می‌شوند.
تحقیقات حاکی از این امر هستند که لیکوپین از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.
این امر خود به عنوان یکی از خواص شایان ذکر و شگفت انگیز گوجه فرنگی محسوب می‌شود.
اگر گوجه فرنگی را به صورت مایع در نظر بگیریم، در حدود ۵۴۰ لیتر از آن لازم است تا کلیه ی خواص لیکوپین به طور کامل به بدن برسد. این بدان معناست که مصرف روزانه یک لیوان آب گوجه فرنگی می‌تواند یک فرد را برای تمام طول زندگی اش سالم و سرحال نگه دارد.
گوجه فرنگی تا حدودی به هر شکلی که در بیاید می‌تواند خواص اولیه ی خود را حفظ کند.
البته باید به این نکته توجه داشت که وقتی گوجه فرنگی تحت تاثیر فرایند‌های صنعتی قرار می‌گیرد، تا حدودی از خواص ابتدایی خود را از دست داده و میزان لیکوپین موجود در آن تا حدودی کاهش پیدا می‌کند.
با توجه به کلیه ی تحقیقات گسترده ای که تا کنون بر روی فواید گوجه فرنگی انجام پذیرفته است، هنوز هم نیاز به تحقیقات بیشتری است تا پژوهشگران بتوانند به سایر مزیت‌های بالقوه ی گوجه فرنگی پی ببرند.
تحقیقات به تدریج در حال اثبات این امر هستند که به احتمال قریب به یقین استفاده از گوجه فرنگی و محصولاتی که از آن بدست می‌آیند می‌توانند از فساد لکه‌های سرطانی و اکسیداسیون چربی موجود در خون جلوگیری به عمل می‌آورند.
تا کنون اثبات شده که
گوجه فرنگی در مقام یکی از سالم ترین و مفیدترین سبزی‌ها و میوه هاست و قدرت آن را دارد تا بدترین انواع بیماری‌های انسانی را از میان بردارد.
با وجود محصولات مختلفی که از گوجه فرنگی در بازار موجود می‌باشد، آنقدرها هم سخت نیست که کل خواص گوجه فرنگی را به بدن برسانیم و تا آخرین حد مطلوب از آن استفاده کنیم.

منبع: کتاب ورزش ، تغذیه ، تناسب اندام - دایان هیلز - صفحه۵۳۸

خواص پسته


خواص:
مغز پسته از نظر طب قديم ايران، داراي طبيعت گرم و خشك است. مقدار فراوان آهن موجود در مغز پسته و توانايي بدن براي جذب بالاي آن باعث شده كه پسته به ماده اي موثر براي درمان كم خوني فقرآهن معرفي شود. در ضمن پسته حاوي مقداري پروتئين گياهي، اسيدهاي چرب ضروري، فيبر، روي، كلسيم، فسفر و ويتامين E مي باشد كه همه اين مواد براي سلامتي مفيد مي باشند.
مغز پسته حاوي مقاديري ويتامين A ، آهن، اسيدهاي چرب غيراشباع، ويتامين E ، ويتامين B1, B2, B6، پتاسيم، پروتئين، روي، سلنيوم، فسفر، فولات، فيتواسترول، كلسيم، مس و فيبر است.
پوست سبز پسته تازه از نظر طب قديم ايران سرد وخشك است


مضرات:
مغز پسته چربي زيادي دارد و بنابراين براي معده مناسب نيست و كساني كه معده ضعيف دارند بايد آنرا با زرد آلو بخورند. ضمنا مغز پسته گرم و خشك است خوردن زياد آن باعث گرمي بدن و كهير و دانه هاي قرمز رنگ در پوست مي شود. براي رفع گرمي و خشكي بايد سركه ، انار ترش و يا برگه زردآلوي ترش مصرف نمود.

خواص آووکادو

آووكادو چرب است و داراي اسيدهاي آمينه مختلف مانند سيستين Cystine تريپتوفان Tryptophane و تيروسين Tyrosine مي باشد . در تحقيقات جديدي كه انجام شده وجود چند نوع آنتي بيوتيك در آووكادو ثابت شده است .
دانه گياه داراي مقدر كمي ( در حدود 2 درصد ) روغن است . اين روغن غليظ و سفت و به رنگ زرد مايل به سبز بوده كه دراي بو و طعمي مطبوع است .
روغن دانه آووكادو دراي حدود 7 درصد روغن هاي اشباع شده مانند اسيد پالمتيك Palmitic و اسيد استئاريك Steraric Acid اسيد آراشيديك Arachidic Acid ، اسيد ميريستيك Myristic Acid و در حدود 80 درصد روغن هاي اشباع نشده مانند اسيد اولئيك Oleic Acid و اسيد لينولئيك Linoleic Acid مي باشد .
روغن آووكادو دراي ويتامين هاي مختلف مانند P ، C، K ، H ، E، D ، B، A مي باشد . بنابراين ارزش غذايي زيادي دارد.

خواص خیار


خيار گياه بومي هندوستان است و از آنجا به نقاط ديگر جهان راه يافته است. حدود بيست قرن قبل از ميلاد مسيح مصريان قديم از آن استفاده مي كرده اند. خيار گياهي است علفي و يكساله داراي ساقه خزنده و پوشيده از خارهاي نازك و خشن است . برگ هاي آن بزرگ و داراي زاويه و دندانه دار است. گل هاي آن زرد رنگ كه به دو صورت نر و ماده روي يك پايه قرار دارند. ميوه آن سبز رنگ و بسته به نوع و نژادهاي مختلف ممكن است كوچك يا بزرگ باشد.
پوست خيار داراي ويتامين C مي باشد. خياري كه از صبح تا عصر روي بوته، زير آفتاب بوده است و چنانچه قبل از غروب خورشيد آن را چيده و همان جا صرف شود داراي ويتامين C بوده و براي نرمي استخوان و معالجه سل بسيار مفيد است. خيار حاوي آب ، پروتئين ، چربي، آهن، فسفر، پتاسيم، منيزيم، قند، گوگرد، كلر و ويتامين A ، B1 ، B2، P، C، B6و E است.
اين ميوه به علت داشتن املاح معدني زياد در رژيم هاي لاغري توصيه مي شود و باعث تخليه سموم از بدن مي شود.
خوردن، بوبيدن و ماليدن خيار بر پيشاني جهت رفع سردرد مفيد است. قطره قطره ريختن آب خيار در بيني و بوييدن آن جهت رفع گرفتگي، بي حوصلگي و كم خوابي مفيد است. آشاميدن آب خيار جهت رفع اكثر تب هاي شديد، تسكين حرارت صفرا و خون، التهاب معده، رفع تشنگي، پاك كردن كبد، زياد شدن ادرار، دفع سنگ كليه و مثانه و بهبود يرقان سودمند است. جوشانده پوست خيار، درمان خوبي براي يرقان است.
يك ليوان آب خيار با نيم سير نبات، مسهل خوب و گوارايي است و صفرا و سودا را از معده به خوبي خارج مي نمايد كه براي اين كار آب خيار رسيده كه كمي ترش مزه مي باشد، بهتر است. اگر مقداري ميخك را در آب خيار خيسانده و پس از 24 ساعت آن را صاف كرده و با عسل نوش جان نماييد، رنگ رخسارتان باز مي شود؛ در حقيقت به كبد شما جلا مي دهد و روح را شاداب مي نمايد.اگر مبتلا به مرض قند هستيد تا مي توانيد از خيار و تخم خيار استفاده كنيد.خيار از نظر طب قديم ايران سرد است و خنك كننده بدن مي باشد و به هضم غذا كمك مي كند.

ساير خواص درماني خيار شامل موارد زير است :
1) حل كننده اورات و اسيد اوريك است، بنابراين بيماري نقرس را درمان مي كند.
2) ادرار آور است و براي رفع سوزش ادرار مفيد است.
3) خون را تصفيه مي كند.
4) خيار براي درمان مبتلايان به سوزش و بند آمدن ادرار مفيد است.
5) عصاره برگ هاي له شده خيار ايجاد تهوع مي كند، بنابراين در مسموميت ها و اختلالات دستگاه گوارش مصرف مي شود.
6) خيار عطش را تسكين مي دهد.
7) خيارملين است.
8) خيار كبد را جلا مي دهد و صفرا را از معده به خوبي خارج مي كند.
9) اگر خيار را حلقه حلقه كرده و روي پوست صورت بگذاريد، چين و چروك هاي صورت را از بين مي برد و صورت را جوان مي كند.
10) اگر پوست شما چرب است خيار را با آب مقطر بپزيد و با اين آب صورت خود را شست و شو دهيد. اگر مي خواهيد هميشه لطافت پوست خود را حفظ كنيد، همه روزه از لوسيون زير استفاده كنيد:
يك خيار معمولي را با دو ليون آب بجوشانيد تا حجم آن يك ليوان شود. سپس آن را صاف كنيد و بگذاريد سرد شود. بعد 50 گرم بادام خام و پوست كنده را آسياب كرده و با اين آب مخلوط كنيد. آن را به هم بزنيد و با پارچه صاف كنيد. به محلول صاف شده 250 گرم الكل سفيد و يك گرم اسانس گل سرخ اضافه كنيد و كاملا هم بزنيد. هر روز از اين لوسيون طبيعي به صورت خود بزنيد تا پوست شما هميشه جوان بماند.
11) براي درمان اگزما، تركيدن پوست و رفع خارش مفيد است.
12) جوشانده پوست خيار براي يرقان داروي بسيار خوبي است و براي اين كار بهتر است سه روز متوالي آن را نوش جان نماييد.
13)هميشه بايد خيار را قبل از غذا خورد كه به هضم غذا كمك كند.
مضرات :
* اشخاصي كه ناراحتي معده دارند، نبايد در مصرف خيار زياده روي كنند زيرا ممكن است باعث اختلال در دستگاه گوارش گردد.
* خيار نفاخ است، چون سريعا در معده فاسد مي شود. براي رفع نفخ و دل درد ناشي از خوردن خيار مي توانيد مقداري عرق نعنا يا كمي آبجوش و نبات بخوريد.
* هميشه بايد خيار را قبل از غذا خورد كه به هضم غذا كمك كند. كساني كه نمي توانند خيار را خوب هضم كنند، بايد آن را با نمك بخورند.

خواص نارنج


نارنج، ميوه اي از گروه مركبات است. آب نارنج ترش، مطبوع و سرشار از ويتامين C است. اين ميوه كه در كشور ما به فراواني توليد مي شود و محصولات جانبي متعددي نيز دارد. نارنج ميوه درختي بزرگ و زيباست با برگهايي بزرگتر و خوشبوتر از برگهاي درخت ليمو. شكوفه هاي آن كه بسيارخوشبو است بهارنارنج ناميده مي شود. در بعضي مناطق در تمام فصول سال مي توان ميوه نارنج را برروي درخت ديد. در حاليكه هنوز ميوه سال گذشته بر درخت است ميوه هاي جديد هم در حال رسيدن هستند. قسمتهاي مختلف اين ميوه داراي خواص گوناگون است.

برخي خواص نارنج عبارتند از :
• نارنج اثر ضدعفوني كننده و ميكروب كشي دارد.
• براي درمان گلودرد و فشار خون بايستي نصف ليوان آب نارنج را با يك قاشق عسل مخلوط كرده و بعد از غذا ميل نماييد.
• براي سردردي كه در اثر زيادي صفرا باشد مي توان از شربت نارنج استفاده كرد.
• كساني كه قند خون دارند نارنج را به عنوان چاشني در تمام برنامه هاي غذايي خود قرار دهند.
• نارنج براي بيماران قلبي مفيد است و فشار را نيز پايين مي آورد.
• كساني كه دچار تورم گلو و حلق شده اند آب نارنج را غرغره كنند.
• از آب نارنج براي خوشبو كردن و بهبود طعم غذا استفاده مي شود و در صنعت عطرسازي و شامپو سازي هم كاربرد دارد.
• از بين ترش مزه ها، نارنج كمترين ضرر را به عصب ها مي رساند.
• نارنج نرم كننده پوست و مو است. اگر نارنج به صورت كامل همراه با پوست و دانه با حرارت كم همراه با كمي آب پخته شود تا اجزايش از هم جدا شوند و روي پوست و مو ماليده شود يك نرم كننده بسيار مفيد براي پوست و مو و ازبين برنده خارش است.
• نارنج هضم غذا را آسان مي كند.
• خوردن نارنج با شكر در رفع يبوست موثر است.
• ضماد پخته ميوه نارنج كه پوست و هسته هم داشته باشد، براي جرب، خارش، جوش هاي پوستي و نرم كردن پوست بدن و موي سر مفيد است.

خواص شكوفه نارنج (بهار نارنج):
• بوييدن آن شادي آور، تقويت كننده مغز و از بين برنده آبريزش بيني (زكام) است.
• از اين شكوفه ها مرباي لذيذي تهيه مي شود كه خواص مفيد شكوفه را دارد. اگر يك قاشق مرباخوري از گل شكوفه خشك نارنج را به يك فنجان آب جوش اضافه كنيد ودرفنجان را ببنديد بعد از 10 دقيقه نوشيدني بسيار خوشبو ونشاط آوري آماده مي شود.
• با توجه به نتايج به دست آمده از يك مطالعه، از عرق بهار نارنج مي توان به عنوان يك پيش داروي موثر جهت كاهش اضطراب بيماران قبل از عمل جراحي استفاده كرد.
• عرق بهار نارنج براي معطر كردن شربت ها استفاده مي شود، اعصاب را تقويت و بي خوابي را درمان مي كند افرادي كه مشكل اختلال خواب دارند، مي توانند پيش از خواب، مقداري عرق بهار نارنج با چاي مصرف كنند البته زياده روي در خوردن و بوييدن آن بي خوابي ايجاد مي نمايد.
• عرق بهار نارنج اشتهاآوري قوي است و براي رفع ضعف اعصاب مفيد و نشاط آور است و در تسكين ناراحتي هاي سينه و تپش قلب مؤثر است.
• مرباي بهار نارنج مقوي معده و ضد تشنج است.
• عرق بهار نارنج داراي طبيعت گرم و مقوي جسم و روح است.
• دم كردة بهار نارنج براي رفع سكسكه به كار مي رود.
• دم كردة برگ نارنج ضدعفوني كننده، و صفرابر مي باشد.
• آروغ و سوزش هاضمه را تسكين مي دهد.
• براي دفع سنگ كليه و مثانه بايستي عرق بهار نارنج را با ساقه كرفس مخلوط كرده و ميل كنيد.
• بوييدن بهار نارنج براي بهبود سرما خوردگي موثر است.
• عرق بهار نارنج براي رفع افسردگي مفيد است.
خواص پوست نارنج :
• اگر 10 گرم پوست نارنج خشك شده را بكوبيد و با آب بخوريد، از استفراغ و تهوع جلوگيري مي كند و انگل هاي معده و روده را از بين مي برد.
• پوست نارنج نشاط آور و تقويت كننده قلب و معده است.
• ضماد آن با سركه روي شقيقه از سردرد جلوگيري مي نمايد.
• بوييدن پوست و برگ نارنج هم نشاط آور است.
• مربا وترشي پوست نارنج تقويت كننده معده است.
• به جاي نفتالين كه بدبوست مي توانيد از پوست و شكوفه هاي خشك نارنج براي جلوگيري از آسيب ديدن لباسها توسط حشرات استفاده كنيد.
• پوست نارنج ضد يبوست است و براي افرادي كه معده ي آن ها زياد ترش مي كنند، بهترين دارو است . كساني كه دچار يبوست مي باشند بايد يك پوست نارنج تازه را بجوشنانند و اولين آب آنرا دور بريزند زيرا بسيار تلخ مي باشد سپس دوباره مقداري آب اضافه كنند و بيست دقيقه بجوشانند آنگاه آن را از آب درآورند و خشك كنند و آن را صبح ناشتا ميل نمايند. بلافاصله به تخليه مدفوع كمك مي كند.و يبوست را بر طرف مي سازد
• براي از بين بردن انگل روده ، پوست خشك شده نارنج را كوبيده مخلوط با آب گرم (صبح ناشتا) ميل شود. همچنين مرباي خلال پوست نارنج ضدانگل است

خواص برگ نارنج :

• دم كرده برگ نارنج تشنج را از بين مي برد.
• برگ نارنج آرام بخش و هضم كننده غذا است.
• بي خوابي و ميگرن را معالجه مي كند.
• جوشاندة برگ درخت نارنج براي اختلالات كبدي مفيد است.
• برگ و گل درخت نارنج اختلالات عصبي- تپش قلب - حالت صرع و حمله تشنجي- انژين و انواع بي خوابي را تسكين مي دهد و همچنين هضم غذا را آسان مي سازد.
زياده روي در خوردن بهارنارنج بويژه در ناشتا كبد را ضعيف مي كند و موجب ضعف معده مي شود. زياد بوييدن بهارنارنج نيز بي خوابي مي آورد و چنانچه عرق آن بيش از يك سال در شيشه بماند خاصيت خود را از دست داده و زود فاسد شده و كپك مي زند. لذا اين عرق در شيشه هاي مات محفوظ تر مي ماند.

خواص نارگیل


نارگيل ميوه اي سرشار از مواد مغذي با خاصيت دارويي است. اين ميوه شامل ويتامين هاي B و C و كلسيم و آهن و فسفر و پروتئين است. ارزش غذايي نارگيل بيشتر در ميوه آن نهفته مي باشد. گوشت نارگيل داراي آنزيم هاي مختلف مانند انورتين، اكسيداز و كاتالاز مي باشد. همچنين در شير نارگيل اسيد هاي آمينه مختلفي از جمله هيستيد، آرژينين، پرولين، لوسين و آلانين موجود مي باشد. مغز يا گوشت ميوه نارگيل به شكل هاي مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد، ازجمله تهيه پودر و آرد نارگيل از مغز گوشت تازه نارگيل كه در صنايع غذايي و شيريني سازي كاربرد دارد. مغز خشك نارگيل نيز غني ترين منبع روغن گياهي با 60 تا 67 درصد چربي مي باشد كه مصرف خوراكي و دارويي داشته و در ساخت صابون، پاك كننده ها، شامپوها و … نيز كاربرد دارد.هر بخش از اين ميوه استوايي مفيد و قابل مصرف است.
ميوه نارگيل كروي شكل است كه قسمت خارجي آن ضخيم و سفت و متشكل از الياف نباتي و داخل آن نيز صاف و سخت مي باشد . در قاعده نارگيل سه سوراخ ديده مي شود كه چشم هاي نارگيل ناميده مي شود . براي استفاده از مايع داخل نارگيل كه شير نارگيل ناميده مي شود اين سوراخها را بايد با جسم نوك تيزي باز كرد و مايع دارون آنرا بيرون آورد . سپس با چكش آنرا بشكنيد و از گوشت داخل آن استفاده كنيد.
گوشت نارگيل حرارت داخلي بدن را افزايش مي دهد. براي خوشبو كردن دهان مفيد است. ضعف كبد را درمان مي كند. براي برطرف كردن بواسير مفيد است. ادرار را زياد مي كند. درد مثانه را رفع مي كند. زخم هاي بدن را مداوا مي كند. كرم معده و روده ، مخصوصا كرم كدو را از بين مي برد. براي تقويت دستگاه هاضمه مفيد است.
با له كردن و چرخ كردن گوشت سفيد نارگيل نيز شيري بدست مي آيد كه بان شير نارگيل گفته مي شود . شير نارگيل يك غذاي كامل است كه مي توان آن را با شير مادر مقايسه كرد. شير نارگيل هم ملين و هم ضد اسهال است و براي رفع اسهال خوني مفيد است. براي برطرف كردن آب آوردگي بدن مي توان از آن استفاده كرد. شير نارگيل ضد سم است. براي پائين آرودن تب مفيد است. براي معالجه بيماريهاي پوستي مفيد است.
آب نارگيل منبع سالم و طبيعي براي تامين آب و انرژي است و نوشيدني بسيار مفيدي براي ورزشكاران به حساب مي آيد. داراي خاصيت ضد عفوني كننده است. همچنين خواص ضد ويروسي و ضدقارچي و ضد باكتريايي آن باعث تصفيه خون، درمان سرخك، تبخال و آنفلوآنزا مي شود و براي مبتلايان به هپاتيت C مفيد است.
مصرف آن براي پيشگيري از استفراغ، حالت تهوع و براي جايگزين كردن مايعات از دست رفته بر اثر مالاريا، آنفلوآنزا و حصبه توصيه مي شود. مصرف آن براي كليه هاي سنگ ساز مفيد است. مخلوط آب نارگيل و روغن زيتون، انگل روده اي را از بين مي برد.
روغن خالص نارگيل، بو و طعم نارگيل را مي دهد. باكتري هايي را كه عفونت مجراي ادراري، بيماري لثه اي و سوزاك را ايجاد مي كند، از بين مي برد. ويروس هاي ايجاد كننده آنفلوآنزا و بيماري هاي عفوني را از بين مي برد. از برگشت اسيد معده تا حدي جلوگيري مي كند. عملكرد پانكراس و توليد آنزيم ها را تقويت مي كند.
اين روغن با بهبود بخشيدن به جذب منيزيم و كلسيم باعث تقويت استخوان مي شود. التهاب مفصل و عضله را كاهش مي دهد، بافت ها را بازسازي مي كند. عملكرد غده تيروئيد را تنظيم مي كند. از بدن در برابر سرطان روده بزرگ، سينه و مجراي گوارشي و آلزايمر محافظت مي كند. علايم سندروم خستگي مفرط را تسكين مي بخشد. علايم مربوط به بزرگ شدن پروستات را كاهش مي دهد. كبد را تقويت مي كند. از بروز بيماري تصلب شرايين و بيماري قلبي پيشگيري مي كند.
استفاده موضعي روغن نارگيل روي پوست با ايجاد محافظ شيميايي روي پوست از عفونت محافظت مي كند و باعث درمان مي شود. پوست خشك را نرم و مرطوب مي كند. پف، چين و چروك و تيرگي زير چشم را كاهش مي دهد.
مخلوط آن با جوش شيرين، خمير دندان موثري به حساب مي آيد. اين روغن درد ناشي از سوختگي پوست را تسكين مي دهد و باعث بهبود سوختگي و تاول مي شود. درد، سوزش و خارش بر اثر گزيدگي مار و حشرات را متوقف مي كند. ناراحتي پوستي مانند اگزما و داءالصدف را درمان مي كند. پوست را تقويت مي كند، از بروز لكه هاي قهوه اي، افتادگي پوست و چين و چروك پيشگيري مي كند.
ماليدن اين روغن روي ناخن هاي دست و پا قارچ زير ناخن هاي دست و پا را درمان مي كند. ماليدن كمي از آن در داخل بيني از خون دماغ پيشگيري مي كند. استفاده از آن روي مو، آن را نرم مي كند، از موخوره پيشگيري مي كند، وز شدن موها را كاهش مي دهد و شوره سر را كنترل مي كند. لك هاي ايجاد شده بر اثر چاقي و لاغري را از بين مي برد.
نارگيل دير هضم بوده و در بدن توليد خلط مي كند، بنابراين بهتر است به همراه شكر مصرف شود. با توجه به طبيعت گرم آن، افراد گرم مزاج بايد آن را با ميوه هاي ترش، ليمو و يا هندوانه مصرف كنند، ليكن براي افراد سرد مزاج و سالمند مفيد مي باشد.
با اين كه روغن نارگيل يك روغن گياهي است، اما داراي مقدار زيادي چربي اشباع مي باشد. به همين دليل افراد دچار چربي خون بالا و بيماران قلبي نبايد از روغن نارگيل استفاده نمايند.

خواص خرمالو


خرمالو از جمله ميوه هايي است كه اگرچه در حالت نارس گس و سفت است ولي اگر آن را در دماي معمولي اتاق قرار دهيد، به مرور خواهد رسيد و نرم و شيرين مي شود. البته طعم و مزه آن به نوع خرمالو بستگي دارد؛ به اين معنا كه حتي بعضي از انواع رسيده نيز همچنان حالت گسي را دارند. خرمالو علاوه بر اينكه به صورت خام و تازه مصرف مي شود، در آجيل ميوه هاي خشك نيز يافت مي شود. در ضمن از پخته آن نيز به صورت مربا، مارمالاد و همچنين در انواع شيريني ها و كيك ها استفاده مي كنند.
خرمالو سرشار از ويتامين A، بتاكاروتن و همچنين مقدار قابل توجهي ويتامين هاي B1، B2، B3 و ويتامين C است. اين ميوه همچنين مواد معدني مختلف مورد نياز بدن را مانند كلسيم، گوگرد، آهن، فسفر، منيزيم و پتاسيم دارد؛ به همين جهت براي رشد و نمو كودكان بسيار مفيد شناخته شده است. بخش گوشتي اين ميوه محتوي مقدار زيادي فيبر، مواد آنتي اكسيداني همچون تانن، فنول، ليكوپن، لوتئين، مواد قندي، پكتين و اسيد مي باشد. عمده ترين اسيدهايي كه در اين ميوه وجود دارد، اسيد ماليك و اسيد تارتاريك و اسيد سيتريك است.
خرمالو به دليل دارا بودن مواد معدني، براي رشد و نمو بسيار مفيد شناخته شده است و آهن موجود در آن عنصر اصلي خونسازي و پتاسيم موجود در آن اشتهاآور و شست و شو دهنده كليه و كبد مي باشد، از طرفي به دليل دارا بودن پكتين كه يكي از انواع فيبرهاي محلول در آب است، باعث كاهش چربي هاي خون مي شود.
با وجود عناصري همچون پتاسيم و منيزيم در اين ميوه، خرمالو كلسترول بد و فشار خون را نيز كاهش مي دهد به همين دليل اين ميوه براي سلامتي بيماران قلبي و افراد داراي چربي و فشار خون بالا بسيار مفيد است. در 100 گرم خرمالو 160 ميلي گرم و در يك عدد آن كه حدودا 168 گرم است حدود 270 ميلي گرم پتاسيم وجود دارد.
هر عدد خرمالوي 168 گرمي داراي 118 كيلو كالري است، اين ميوه جزو ميوه هاي پرانرژي محسوب مي شود لذا افرادي كه داراي اضافه وزن هستند نبايد در مصرف آن زياده روي كنند. در ضمن بيماران ديابتي هم به لحاظ دارا بودن قند فراوان در اين ميوه بايد از مصرف بيش از حد آن اجتناب كنند.
خرمالو سرشار از آب و بتاكاروتن است و چنانچه اين ويتامين به مقدار كافي به بدن نرسد نه تنها قدرت بينايي كم مي شود، بلكه باعث خشن شدن پوست و شكننده شدن ناخن و موها و افت در ميزان هوش و سلامت بدن مي شود. بتاكاروتن يك رنگدانه گياهي است كه به مقدار فراوان در گياهان نارنجي رنگ يافت مي شود. بتاكاروتن پيش ساز ويتامين A بوده و در داخل بدن مي تواند به ويتامين A تبديل شود. اما مقداري از بتاكاروتن نيز به طور مستقل جذب مي شود.

از خواص ديگر بتاكاروتن مي توان به خاصيت آنتي اكسيداني آن اشاره نمود. آنتي اكسيدان ها با جمع آوري راديكال هاي آزاد و مواد اكسيدان، از سلول هاي بدن در برابر تخريب محافظت مي كنند؛ بنابراين بتاكاروتن مي تواند از بروز بيماري هاي قلبي عروقي، سرطان و التهاب جلوگيري كند و موجب تقويت سيستم ايمني بدن گردد.
يكي ديگر از تركيبات قابل توجه در اين ميوه فيبر است. فيبرها سبب كاهش سرعت جذب برخي مواد مغذي، خصوصاً قندها شده و در عين حال ميزان حساسيت به انسولين را نيز افزايش مي دهند. همچنين دريافت فيبر از ايجاد يبوست پيشگيري مي كند. فيبر سبب حجيم شدن مدفوع و دفع راحت تر و سريع تر آن مي شود. فيبر همچنين موجب افزايش رشد و تكثير باكتري هاي مفيد روده شده و مانع رشد باكتري هاي مضر در آن مي شود. در اثر تخمير فيبر در داخل روده اسيد بوتيريك توليد مي شود كه منشاء انرژي براي سلول هاي روده است و به اين ترتيب به حفظ سلامت دستگاه گوارش كمك مي نمايد.
خوردن خرمالوي رسيده براي افرادي كه از سينه درد در رنج هستند، توصيه مي شود. مي گويند اگر خرمالو را به صورت ناشتا ميل كنيد، براي درمان اسهال خوني بسيار مفيد خواهد بود. خرمالو براي بيماران كبدي، كليوي و نقرسي نيز مفيد است. مي توان از آب خرمالو براي درمان زخم ها استفاده كرد. همچنين اين ميوه براي آفت دهان و گلودرد بسيار مفيد است. مصرف اين ميوه با ارزش به همه شما توصيه مي شود.
در طب سنتي از برگ درخت خرمالو نيز براي درمان بيماري ها استفاده مي شود. برگ درخت خرمالو حاوي فلاوونوئيدها است كه خاصيت ضد فشار خون، ضد سرطان و ضدموتاژن دارد. در عين حال برگ اين درخت حاوي ماده اي به نام astragalin است كه خاصيت آنتي هيستامين داشته و واكنش هاي آلرژيك را كاهش مي دهد. اين ماده همچنين علائم درماتيت و التهاب را در پوست كاهش مي دهد. در طب سنتي از برگ اين درخت به صورت چاي براي درمان اين نوع بيماري ها استفاده مي شود.
بنابر اين از ميوه خرمالو و يا حتي برگ آن چه به صورت تازه و چه خشك شده مي توان به منظور پيشگيري از بسياري بيماري ها استفاده نمود.

خواص موز


موز از آن دسته ميوه هايي است كه مصرف آن براي همه افراد از پير و جوان گرفته تا ورزشكار، توصيه مي شود. در طب باستان هند و ايران اين ميوه ي طلايي به عنوان كيمياي جواني شناخته ميشده است. امروزه پژوهشگران معتقدند كه موز به سيستم هاضمه كمك مي كند و حس جواني و شادابي را در فرد زنده نگه مي دارد. موز داراي نوعي شيريني طبيعي نيز مي باشد كه به حفظ شادابي و تسريع متابوليسم در فرد كمك مي كند. علاوه بر اين اگر به سلامتي چشمانتان مي انديشيد از خوردن موز غافل نشويد.
موز داراي سه نوع قند طبيعي (ساكاروز، فروكتوز و گلوكز) است كه به همراه سلولز (فيبر) موجود در آن، باعث افزايش فوري و مستمر انرژي مي گردد. پژوهش ها ثابت كرده است كه تنها دو عدد موز براي تأمين انرژي لازم جهت نود دقيقه فعاليت بدني سخت، كفايت مي كند. به همين دليل است كه موز، ميوه شماره يك ورزشكاران برتر جهان است.
با اين حال، انرژي زايي تنها خاصيتي نيست كه در موز وجود دارد. اين ميوه مي تواند در پيشگيري يا غلبه بر تعدادي از بيماري ها از جمله افسردگي موثر باشد. بر طبق تحقيقات به عمل آمده توسط mind (انجمن ملّي سلامت رواني آمريكا) بر روي افرادي كه دچار افسردگي بودند، بسياري از آنان پس از خوردن يك موز، احساس خيلي بهتري پيدا كرده اند. دليل اين امر آن است كه موز حاوي «تريپتوفان»، نوعي پروتئين است كه بدن آن را به «سروتونين» تبديل مي كند.
اين ميوه غني از انرژي، منبع سرشاري از پتاسيم است. اين ماده معدني به حفظ تعادل فشار خون و عملكرد قلب كمك شاياني مي كند. پزشكان مي گويند، يك موز متوسط 467 ميلي گرم پتاسيم و تنها يك ميلي گرم سديم دارد و به همين دليل خوردن روزانه يك موز، از بالا رفتن فشار خون جلوگيري مي كند.
از سوي ديگر ميزان فيبر موجود در موز بسيار قابل توجه است و اين در حالي است كه تحقيقات نشان مي دهد خوردن ميوه هاي غني از فيبر از ابتلا به بيماري هاي قلبي جلوگيري مي كند.
اخيرا نيز يك نظريه جديد مطرح شده و آن اين است كه مي توان با خوردن موز، استخوان سازي كرد. به گفته محققان، خوردن موز به جذب كلسيم در بدن كمك مي كند و به همين دليل سلامت استخوان ها را تضمين كرده و از افت كلسيم در آنها جلوگيري مي كند.
تاثير موز در درمان زخم معده هم از مدت ها پيش به اثبات رسيده است. تركيب ساده شير و موز، اكسيري جادويي براي مرهم نهادن بر زخم معده و ترشح بيش از حد اسيد معده است. موز به دليل خاصيت و بافت ويژه اي كه دارد، به عنوان دارويي مفيد براي جلوگيري از بروز اختلال در اعماء و احشاء داخلي بدن به شمار مي رود. به دليل بافت ملايمي كه دارد، از ايجاد زخم معده جلوگيري مي كند. موز تنها ميوه اي است كه مبتلايان به زخم معده بدون هيچ پرهيزي ميتوانند از آن استفاده كنند. اين ميوه مي تواند فضاي اسيدي كه ميوه هاي ديگر ممكن است در معده بوجود آورند را از ميان ببرد و محيط معده را خنثي نگه دارد. موز رسيده به عنوان يكي از موثرترين درمان ها براي ورم معده، زخم معده و از بين بردن يبوست به شمار مي رود. موز نشانه هاي بيماري هاي فوق الذكر را كاهش داده و مرحله ي بهبودي را تسريع مي بخشد.
موز در درمان بيماري هاي پوستي خواص شگفت انگيزي دارد. قسمت داخل پوست را روي لكه هاي آكنه بماليد و طي چند روز نتيجه موثر آن را ببينيد. اگر قصد چادر زدن يا كوه نوردي داريد، چند موز همراه خود ببريد. در صورت تماس با گياه پيچك سمي قسمت داخل پوست موز را روي قسمت هاي آسيب ديده بماليد تا خارش و ناراحتي كاهش يابد. با تكرار اين كار ناراحتي شما تسكين پيدا مي كند. پوست موز، زگيل را در مدت كوتاهي از بين مي برد. قبل از خواب، پوست موز را به زگيل بماليد. اگر پوست شما زخم شده است و به پماد ضدعفوني كننده دسترسي نداريد مي توانيد پوست موز را به زخم بماليد. به دليل وجود موادي مانند پتاسيم، منيزيم ،كلسيم درپوست موز، براي سفيد شدن دندان، ميتوانيد قسمت داخل پوست موز را بر روي دندان هايتان بماليد.

موز در جلوگيري از اسهال و يبوست نقش فعالي را بازي مي كند. اين ميوه شامل موادي مي باشد كه مكانيسم و عملكرد بافت هاي روده اي را در حد نرمال نگه مي دارد. در زمان يبوست بافت موز به گونه اي عمل مي كند كه سبب مي شود روده به اندازه ي كافي آب به خود جذب كند. اين امر به دليل وجود پكتين در موز اتفاق مي افتد؛ به اين شكل كه آب زيادي را در خود انباشته كرده و به توده سازي در روده كمك ميكند. موز در تغيير ماهيت باكتري هاي روده نيز بي تاثير نيست. به عنوان مثال اين توانايي را دارد كه انواع مضر باسيل ها را به باسيل اسيدوفيلوس تبديل نمايد. خيس كردن موز در آب به همراه قدري نمك به عنوان يكي از موثرترين روش هاي درمان اسهال خوني به شمار مي رود. موز همچنين براي جلوگيري از ايجاد اسهال در كودكان نيز مفيد است؛ اما پيش از مصرف بايد به خوبي آنرا له كرده و به صورت كرم در آوريد و سپس به كودك بدهيد.
موز همچنين در تسكين و درمان التهاب مفاصل و نقرس نيز مفيد است. اگر براي مدت زماني در حدود 3 تا 4 روز در رژيم غذايي خود از موز استفاده كنيد، مطمئن باشيد كه بهبود پيدا خواهيد كرد. بيمار مي تواد درطول اين زمان، روزانه 8 تا 9 موز مصرف كرده و ديگر چيزي نخورد تا بهبودي سريعتر حاصل شود.
از آنجايي كه موز سرشار از آهن مي باشد، در درمان كم خوني موثر است. اين ميوه توانايي آن را دارد كه توليد هموگلوبين موجود در خون را به بالاترين ميزان خود افزايش دهد.
استفاده از اين ميوه به افراديكه به برخي از غذاهاي خاص حساسيت دارند، از خشكي پوست رنج ميبرند، سوء هاضمه داشته، و يا به بيماري آسم مبتلا هستند اكيداً توصيه مي شود. موز برخلاف ميوه هاي مشابهي كه داراي پروتئين هستند، حاوي آمينو اسيدهاي سنگين كه برخي از افراد قادر به مصرف آنها نيستند، نمي باشد؛ به راحتي هضم شده و هيچ گونه واكنش آلرژيكي را در بدن از خود بروز نمي دهد. موز تنها حاوي آمينو اسيدهاي سبكي است كه به ندرت اتفاق مي افتد كه در فرد باعث ايجاد واكنش هاي آلرژيك شود. البته در اين ميان برخي از افراد نيز هستند كه حتي به سبك ترين آمينو اسيدها آلرژي دارند و نبايد از اين ميوه استفاده كنند.
از آنجايي كه موز حاوي مقادير بالايي كربوهيدرات بوده و ميزان نمك و پروتئين آن پايين مي باشد، براي بيماران كليوي انتخاب مناسبي به شمار مي رود. اين ميوه براي افراد اورمي – نوعي مسموميت ناشي از ازدياد اوره در خون – مفيد است. در حالت بروز چنين وضعيتي كافي است بيمار براي 3 تا 4 روز رژيم موز بگيرد و روزانه 8 تا 9 موز مصرف كند. اين شيوه ي درماني براي كليه ي بيماري هاي كليوهي از جمله ورم كليه مفيد است.
رژيمي كه در آن موز له شده به همراه شير مصرف شود، به عنوان يكي از بهترين شيوه هاي درماني چاقي به شمار مي رود. به صورت دوره اي مي توانيد از اين رژيم غذايي استفاده كنيد. به اين ترتيب كه رژيم غذايي خود را به مصرف روزي 6 موز محدود كرده و موزها را با شير مخلوط كنيد و بخوريد. اين رژيم غذايي را براي 10 تا 15 روز ادامه دهيد. پس از اين دوره ميوه و سبزي هاي سبز رنگ را نيز مي توايند به رژيم غذايي خود اضافه كنيد. ميزان مصرف روزانه موز را به تدريج از 6 عدد به 4 عدد كاهش دهيد. اين رژيم را مي توانيد تا زمانيكه به نتيجه ي دلخواه مي رسيد، ادامه دهيد. موز به اين دليل براي افرادي كه داراي اضافه وزن هستند، مفيد است كه حاوي سديم نمي باشد.
موز پخته شده به همراه كشك مي تواند اختلالت مربوط به زمان قاعدگي از جمله دردهاي شديد قاعدگي و خونريزي شديد را كاهش دهد. موز سبب ترشح هورمون پروژسترن مي باشد كه از خونريزي زياد جلوگيري مي نمايد.

خواص سیب


درخت سيب در اكثر نقاط دنيا پرورش داده مي شود و در هر جاي دنيا وجود دارد د تمام مردم دنيا آن را مي شناسند. سيب انواع مختلف دارد: ترش و شيرين. كه هر دو نوع آن داراي ويتامين و مواد مغذي زيادي است و بي مناسبت نيست كه يك ضرب المثل انگليسي مي گويد: «خوردن يك سيب در روز شما را از رفتن نزد پزشك بي نياز مي كند.»
سيب داراي كالري، پروتئين، كليسم، فسفر، آهن و انواع ويتامين هاي B3 ـ B2 ـ B1 ـ A و ويتامين C مي باشد. البته اين را بدانيد كه ويتامين هاي موجود در سيب بيشتر در پوست سيب و زير پوست آن قرار دارد، بنابراين اگر شما مي توانيد پوست سيب را هضم كنيد، بهتر است كه آن را با پوست ميل كنيد و اگر مي خواهيد پوست آن را بكنيد بهتر است كه سيب را خيلي نازك پوست بگيريد. توجه داشته باشيد كه اگر مي خواهيد سيب را با پوست ميل كنيد پوست برخي سيب ها داراي يك لايه چربي براي حفاظت آن مي باشد كه قبل از مصرف پوست اين سيب ها را خوب بشوييد.
سيب از ميوه هايي است كه فوايد بسياري دارد يك ميوه قليايي است كه بدن را تميز مي كند و آب اضافي بدن را خارج مي سازد. سيب را مي توان براي برطرف كردن اسهال به كار برد. البته كساني كه ناراحتي هاي معده و روده دارند بهتر است كه اين ميوه را به صورت پخته مصرف كنند.
شربت سيب براي سرفه مفيد است و گرفتگي صدا را برطرف مي كند و در درمان التهاب كليه و مثانه مؤثر است. سيب اشتها آور بوده و براي درمان سرماخوردگي مفيد است. سيب پخته معده و كبد را تقويت مي كند و حرارت بدن را خارج مي سازد . براي تهيه شربت سيب يك كيلو سيب را شسته و با پوست قطعه قطعه كنيد و در يك ليتر آب بپزيد سپس آن را با پارچه نازكي صاف كنيد و چند حبه قند به آن اضافه كنيد و دوباره روي آتش ملايم قرار دهيد تا قوام بيايد و آن را از روي آتش برداريد. روزي سه تا چهار فنجان از اين شربت بنوشيد.
آب سيب براي زيبايي پوست و از بين بردن چين و چروك آن مؤثر است. بهتر است آب سيب را صبح و شب روي پوست گردن و صورت بماليد و ماساژ دهيد. همچنين مي توانيد سيب پخته را با شير مخلوط كنيد و به صورت نيم گرم روي پوست بگذاريد، بعد پوستتان را بشوييد. ماليدن مقداري سيب روي محل گزيدگي نيش عقرب يا زنبور به بهبود آن كمك مي كند.
سيب براي ريه بسيار مفيد است زيرا خاصيت ضد اكسيداسيون دارد و تأثير منفي آلودگي و دود سيگار را كاهش مي دهد از اين رو روزي يك سيب و حداقل هفته اي 5 سيب بخوريد. سيب عفونتها را از بين مي برد و در واقع نوعي پني سيلين طبيعي است.
خوب است بدانيد اگر روزي يك عدد سيب بخوريد ديگر احتياجي به دندان پزشك پيدا نمي كنيد. اسيدهاي موجود در سيب، هنگام جويدن باكتري هاي دهان را از بين برده و دندان ها و لثه ها را تميز مي كنند. جويدن يك سيب مانند اين است كه از يك مسواك طبيعي استفاده كنيم. مطالعات نشان مي دهند كه سيب قادر است ذرات غذايي باقي مانده در پشت دندان ها و لثه ها را پاك كرده و فساد دندان و بيماري هاي لثه را از شما دور سازد. حتي كساني كه در گذشته از بيماري هاي لثه رنج برده اند، خواهند توانست از فوايد ناشي از غني بودن سيب از ويتامينC بهره مند شوند.مواد مغذي موجود در سيب باعث تقويت ساختار دندان ها مي گردد. ميناي دندان را محكم تر مي سازد و از جرم گرفتن دندان ها پيشگيري مي كند.اسيدهاي موجود در سيب، اثر ضدالتهاب و باكتري كش بر دندان ها و لثه دارند. پژوهش هاي علمي نشان داده است كه يك ربع ساعت پس از خوردن آهسته ي يك عدد سيب ترش حدود 90 درصد و بعد از يك ساعت تقريباً تمامي ذرات ميكروبي موجود در دهان از بين مي روند. يكي ديگر از خواص سيب اين است كه جويدن سيب، عضلات فك را قوي تر مي سازد. آب سيب تازه بدون هر مكملي به دليل اثرات ضد التهاب مواد موجود در آن، دهان شويه اي ساده و طبيعي محسوب مي شود.


يبوست و اسهال را درمان مي كند. افرادي كه اسهال دارند بايد سيب را رنده كنند و بگذارند تا چند ساعت بماند تا رنگش تغيير كند و تيره شود ( يعني پكتين موجود در آن اكسيد شود) و بعد آن را بخورند. آب سيب تازه سموم بدن را دفع مي كند و براي اطفال خيلي مفيد است. درجه تب را پايين مي آورد و گلو درد وسينه درد را بهبود مي بخشد. اگر روده تنبلي داريد سيب را روي آتش ملايمي بپزيد و آن را ميل كنيد البته حتما از ظرف لعابي يا تفلون استفاده كنيد زيرا به اين طريق پكتين و ويتامين هاي آن حفظ مي شود.
مصرف حداقل 3 عدد سيب در روز خطر مرگ يا بيماري هاي قلبي را كاهش مي دهد. بافت گياهي سيب قادر است كه خطر مرگ بر اثر گرفتگي رگهاي بدن را تا 14 درصد كاهش دهد. خوردن سيب براي كبد، لوزالمعده و كيسه صفرا بسيار مفيد است و ترشحات اسيد معده را افزايش مي دهد. خوردن سيب در شب به هضم غذا كمك مي كند و خواب خوشي را به همراه خواهد داشت.
سيب خاصيت ضد سرطاني قوي دارد. بر اساس نتايج پژوهشي جديد در امريكا، خوردن روزانه يك عدد سيب خطر ابتلا به سرطان را كاهش مي دهد و از نابودي سلولهاي مغز و ابتلا به بيماري هاي عصبي مانند آلزايمر و پاركينسون جلوگيري مي كند. در اين پژوهش آمده است كه بسته به ميزان مصرف سيب، تركيبات حياتي و فعال و مهم افزايش مي يابند كه در كاهش خطر مشكلات و بيماريهاي عصبي تحليلي نقش مهمي دارند.
پوست سيب از ابتلا به سرطان جلوگيري مي كند. مواد غذايي موجود در پوست سيب خاصيت ضد سرطاني دارد ويتامين C از ابتلا به سرطان جلوگيري مي كند. خاصيت ضد سرطاني مواد گياهي موجود در پوست سيب از ويتامين Cنيز بيشتر است. سيب يكي از ميوه هاي سرشار از ويتامين فلافونول است و اين ميوه خاصيت ضد اكسيداني دارد و سلولهاي آسيب ديده را ترميم مي كند. بر اساس نتايج پژوهشي جديد در امريكا، خوردن يك عدد سيب در روز خطر ابتلا به سرطان سينه را در زنان كاهش مي دهد.
يكي ديگر از خواص سيب اين است فشارخون را منظم مي كند.خوردن سيب و حتي بو كردن سيب، باعث كاهش فشار خون مي شود. بررسي انجام شده توسط دانشگاه ييل (YALE) نشان داد كه تنها يك بار بو كشيدن سيب، فشارخون بيماران را پايين مي آورد.
سيب اثر آرام بخشي دارد،دم كرده ي پوست سيب كه با اندكي عسل شيرين شده باشد، نوشيدني آرام بخشي است. خوردن سيب خام نيز تأثير آرام بخشي بر دستگاه اعصاب دارد. علاوه بر ويتامين هاي گروه B، منيزيم و فسفر و برخي عناصر ديگر موجود در سيب اثر آرام بخشي بر اعصاب دارد. هم چنين شيريني سيب و جويدن آن باعث انبساط عضلات منقبض صورت مي شود.
از بروز بيماري نقرس و درد مفاصل پيشگيري مي كند،يكي از بيماري هايي كه به طور مشخص به علت پرخوري و مصرف مداوم منابع حيواني (گوشت قرمز و چربي) و الكل بروز مي كند، درد مفاصل و نقرس است. البته آمادگي ابتلا به اين بيماري ارثي است. در موارد شديد، بيمار با دارو و كمپرس سرد درمان مي شود. براي جلوگيري از گسترش و طولاني شدن بيماري پيروي از برنامه ي غذايي فاقد گوشت و چربي، لازم است. هم چنين سيب ميوه اي بسيار باارزش است؛ چرا كه هم چربي چنداني ندارد و هم موجب كاهش اوره مي گردد.سيب خام يا پخته مانع تشكيل اسيد اوريك در بدن مي شود و پس از مصرف آن مقدار كلي اسيدهاي ادرار، به ويژه اسيد فرميك افزايش مي يابد. از اين رو مصرف آن براي مبتلايان به درد مفاصل و نقرس توصيه مي گردد.
خوردن سيب حتي براي آنهايي كه بيماري قند دارند مفيد است چون قند خون را بالا نمي برد. پوست سيب را مانند چايي دم كنيد و بياشاميد. اين چايي بهترين دوست كليه است. آب سيب را با آبميوه گيري در منزل تهيه كنيد و فورا آن را بنوشيد زيرا در اثر ماندن آنزيم هاي خود را از دست مي دهد. دم كرده برگ آن ادرارآور و درمان كننده التهاب كليه و مثانه است. مراقب باشيد دانه هاي سيب را نخوريد زيرا داراي سيانيد بوده و مصرف زياد آن ايجاد مسموميت مي كند.

خواص آلبالو


آلبالو يا به قول فرنگي ها همان گيلاس ترش (sour Cherry) از ميوه هاي فصل تابستان است كه هم به صورت خام به عنوان ميوه، مورد استفاده قرار مي گيرد و هم از آن در غذاها، دسرها و شيريني هاي مختلف فصل استفاده مي كنند. البته از مربا و شربت خوشمزه آن نيز نمي توان به راحتي گذشت؛ به خصوص اينكه شربت آلبالو خاصيت عطش زدايي نيز دارد.
درضمن، بعضي ها براي رفع تشنگي، آب آلبالو را به شربت آن ترجيح مي دهند. از طرف ديگر، اين ميوه طبيعتي سرد دارد؛ بنابراين خوردن آن به افراد گرم مزاج توصيه مي شود. به طوركلي آلبالو، سرشار از ويتامين ها و املاح معدني گوناگون است.
مصرف آلبالو از بروز نقرس، روماتيسم و بيماري هاي كليه پيشگيري مي كند. كالري آلبالو بسيار پايين است و هر يكصد گرم آلبالو حدود 70 كيلو كالري انرژي دارد. آلبالو سرشار از ويتامين هاي A، B، C و داراي املاح معدني مانند آهن، كلسيم، فسفر، گوگرد، سديم، منيزيم، كبالت و منگنز، مس و روي است. قند موجود در آلبالو لوولوز نام دارد كه براي افراد مبتلا به ديابت جذب آن آسان است. از مصرف آلبالوي نرسيده بايد پرهيز كرد به دليل اينكه موجب بروز بيماري هاي روده اي مي شود.
آلبالو باعث كاهش فشار خون مي شود، بنابراين مصرف آن براي افرادي كه داراي فشارخون بالايي هستند مفيد است؛ علاوه بر اين، غلظت خون را كم مي كند و براي رفع مشكل كم خوني توصيه مي شود.
مصرف آلبالو براي كساني كه دچار بيماري هايي مانند ورم روده و ورم معده هستند، مضر است به دليل اينكه نمي توانند به خوبي آن را هضم كنند. آلبالو براي افراد مبتلا به بيماري هاي كليه بسيار مفيد است، از بروز نقرس و روماتيسم پيشگيري مي كند، ادرار آور است و از رسوب نمك در رگ هاي خوني جلوگيري مي كند و به كار منظم قلب نيز كمك مي كند.
مصرف آلبالو، چربي خون، قند خون و فشارهاي اكسيداتيو را كه از عوامل اصلي بروز بيماري ديابت است، كاهش مي دهد. محققان دانشگاه ميشيگان دريافتند بعد از 90 روز مصرف روزانه آلبالو علي رغم مصرف غذاهاي سرشار از هيدارت كربن، ميزان كلسترول، انسولين، گلوكز و آنتي اكسيدان هاي بدن موش ها تنها ميزان كمي افزايش نشان داد.
با مصرف آلبالو مي توان با اين فاكتورهاي عامل بروز ديابت به خوبي مقابله كرد. هم اكنون محققان در حال تحقيقات بيشتر هستند تا مواد تاثيرگذار موجود در آلبالو در اين زمينه را كشف كنند. محققان قصد دارند تاثير آلبالو را بر روي افراد داوطلب آزمايش كنند، تا ميزان تاثيرگذاري آلبالو را در انسان نيز دريابند.
آلبالو براي افراد داراي چربي شكمي مفيد است. شربت يا مرباي آلبالو در معالجه التهاب و ورم معده و روده و درمان نارسايي هاي كبد مفيد است. آلبالو مسكن تشنگي است و شربت آن بهترين دارو براي افرادي است كه عطش فراوان دارند. مصرف آلبالو همچنين براي افرادي كه خارش پوستي و چربي زياد در شكم دارند مفيد و موثر است.


هسته آلبالو ضداسهال و قابض خوبي بوده و ضد فشار خون نيز است. آلبالو ضد مواد صفراوي ضد حالت تهوع و ضد سنگ كليه است . ضماد و مرهم آلبالو براي باز شدن رنگ رخساره چهره موثر و مفيد است . خواص آلبالو و گيلاس مانند هم است و مصرف آن اعصاب را آرامش مي دهد، ولي در هر حال نبايد در مصرف آن زياده روي كرد. آلبالو براي سوء هاضمه بسيار مفيد و ميوه هاي نرم كننده (ملين ) مي باشد.
آب آلبالو در كاهش خطر بيماري هاي قلبي عروقي در مبتلايان به ديابت نوع 2 موثر است. نتايج يك مطالعه نشان مي دهد آنتوسيانين موجود در آب آلبالو به كاهش عوامل خطر بيماري هاي قلبي عروقي در بيماران مبتلا به ديابت نوع 2 كمك مي كند. خطر بيماري هاي قلبي عروقي در ديابت بالاست، از اين رو دستيابي به سطوح مناسب چربي هاي خون در اين بيماران، از اهميت خاصي برخوردار است. تغذيه و از جمله مصرف آنتوسيانين ها، نقش مهمي در كاهش خطر بيماري هاي قلبي و فشار خون دارد.
آلبالو براي درمان بي خوابي مفيد است. پژوهشگران در يك تحقيق جديد دريافته اند كه آلبالو براي درمان بي خوابي مفيد است و اگر به سختي مي خوابيد با خوردن اين ميوه راحت تر به خواب مي رويد. بر اساس يك پژوهش جديد؛ آلبالو مي تواند الگوهاي خواب را در بدن تنظيم كند و از اين حيث تاثير شگفت انگيزي دارد.
محققان دريافته اند كه اين ميوه حاوي مقادير قابل ملاحظه اي ملاتونين است و وجود هورمون ملاتونين نيز براي داشتن يك خواب آرامش بخش ضروري است. بر اساس اين گزارش؛ هورمون ملاتونين در مغز ساخته مي شود و روي فاكتور خواب تاثير گذار است. اين يافته حاصل تحقيقات پژوهشگران مركز علوم بهداشتي دانشگاه تگزاس است.
اين پژوهشگران مي گويند: خوردن يك كف دست آلبالو ميزان ترشح ملاتونين را در خون افزايش مي دهد و بنابراين الگوهاي طبيعي خواب را در بدن بهبود مي بخشد كه درعين حال اين فرايند به طور بالقوه مزاياي ديگري نيز براي حفظ سلامت بدن و روان در پي دارد.
مطالعات نشان مي دهد كه نوشيدن آب آلبالو پس از ورزش كردن مي تواند درد حاصل از كشيدگي ماهيچه ها را تسكين دهد.

برگرفته از نرم افزار جامع گلبرگها

خواص گلابی

گلابي ميوه اي است سبز يا زرد رنگ ، آبدار و مخروطي شكل كه داراي طعمي خوش و معطر است. گلابي را شاه ميوه يا آمرود هم مي نامند و به ميوه پيوندي و شاداب آن شاه آمرود گويند. گياه گلابي بومي آسياي غربي و اروپاي شرقي مخصوصاً نواحي شمال غربي ايران و كوههاي قفقاز مي باشد. گلابي بعد از سيب مهم ترين ميوه دانه دار دنيا و ايران به شمار مي آيد. گلابي را در زبان عربي سَفرجَل يا عَرمُوط و در زبان انگليسي PEAR مي گويند.
گونه هاي مختلف گلابي طعم هاي گوناگون از ترش تا شيرين دارند . اين ميوه حاوي ويتامين هاي E و C ، كلسيم ، آهن، منيزيم و روي است. چون گلابي ميوه اي آبدار و حاوي ويتامين C مي باشد ، در زيبايي پوست شما بسيار مؤثر است. يكي از خواص گلابي ملين بودن آن است . همچنين دانه هاي ريزي كه در موقع خوردن گلابي زير دندان احساس مي كنيد، براي دفع مواد زائد بدن بسيار مؤثر است.
گياه گلابي و انواع آن
درخت گلابي در برابر سرما از سيب حساس تر است. گل هاي گلابي در بهار كمي زودتر از سيب باز مي شوند ، به همين دليل بيشتر در معرض خطر سرماي بهاره قرار مي گيرند . در تابستان، گياه گلابي گرما را بيشتر از سيب تحمل مي كند. گل و ميوه گلابي در انتهاي شاخه ها و سيخك هاي دو ساله بوجود مي آيد ، بنابراين هنگام هرس درختان بارور ، بايد در حفظ سيخك ها دقت كرد. ميزان محصول در باغ هاي معمولي به 45 تن در هكتار مي رسد. تعداد ارقام گلابي موجود در ايران حدود 120 نوع است. مهمترين ارقام بومي عبارتند از :
شاه ميوه كرج ، شاه ميوه خراسان ، شاه ميوه اصفهان ، گلابي نطنز كاشان ، محمدعلي مشهد ، سه فصله كرج ، سيبري ، گلابي پيغمبري .
از گلابي هاي خارجي نيز كه كم و بيش در ايران كشت مي شوند مي توان : آنژو، وينترنليس، بارتلت، دوشس، ژاندارك، باسه، كولمار، بوره ژيفار و دوينه دوكوميس را نام برد. بارتلت كه در اروپا بنام ويليامز مشهور است، مهم ترين و پر كشت ترين گلابي در دنيا به شمار مي رود.
يك نوع گلابي جنگلي كه در كهكيلويه مي رويد و تخم آن زياد است را انجوجك مي نامند. ميوه آن قابل استفاده نيست، ولي زماني كه ميوه روي خاك مي افتد و مي پوسد، تخم آن را جمع آوري مي كنند كه استفاده درماني زيادي دارد.

خواص درماني گلابي
قسمت هايي از درخت گلابي كه مورد استفاده غذايي و درماني قرار مي گيرد: 1- ميوه 2- برگ 3- پوست درخت آن است. گلابي را مي توان بصورت خام يا پخته ( مربا و كمپوت) مصرف كرد.
• گلابي ميوه اي عالي و گوارا و پرآب است كه خاصيت لينت دهندگي دارد. افرادي كه يبوست دارند سعي كنند 1 تا 2 عدد گلابي در روز بخورند و بلافاصله 1 ليوان آب ولرم بنوشند كه خاصيت ملين آن قوي تر شود.
• گلابي ميوه اي است كه به آساني هضم و جذب بدن مي شود.
• گلابي داراي دانه هاي بسيار ريزي است كه خصوصاً نزديك هسته آن زياد است. اين دانه ها از جنس سلولزاست و در دستگاه گوارش هضم نمي شود. از اين رو با عبور از دستگاه گوارش ، معده و روده را پاك مي كند و كليه مواد زائد باقيمانده در شكم را دفع مي كند.
• پوست گلابي كه در معرض نور خورشيد قرار دارد ، از نظر ويتامين ها غني تر است. به علاوه قسمت عمده فيبر گلابي در پوست آن است ، لذا نبايد هنگام خوردن ، پوست آن را جدا كنيد.
• كساني كه مبتلا به فشار خون هستند ، اگر به طور مرتب گلابي بخورند خون آنها تصفيه خواهد شد .
• گلابي براي غدد داخلي بدن بسيار مفيد است . تانن و پتاسيم آن، اسيد اوريك را به هر اندازه كه باشد حل مي كند. به همين جهت افراد مبتلا به نقرس، آرتروز و رماتيسم مي توانند از آن بهره زيادي ببرند.
• گلابي براي معالجه امراض سينه يك ميوه عالي است و اين خاصيت مربوط به تانن آن است و اگر گلابي كمي گس باشد براي سينه بهتر است.
• گلابي به علت دارابودن ارسنيك رعشه را درمان مي كند.
• ماده مهم ديگري كه در گلابي موجود است عنصر بور( BORON ) است كه با افزايش جذب كلسيم ، از بروز پوكي استخوان به خصوص در زنان يائسه جلوگيري مي كند.
• موادي كه براي استخوان ها مفيدند، براي مغز نيز نافع اند. گلابي هم از اين قاعده مستثني نيست و از ميوه هايي است كه براي حافظه و تمركز حواس مفيد است.
• مواد موجود در گلابي براي تقويت بدن پس از بيماري هايي كه نيرو و توان انسان را تحليل مي برد، بسيار مفيد است. شايد به همين دليل است كه براي بيماران كمپوت گلابي مي بريم. در دوران نقاهت بيماري هايي چون سل، كم خوني و ضعف شديد خوردن مخلوط آب گلابي و به بسيار مفيد است.
• گلابي يكي از ميوه هاي ضدعفوني كننده يا ضد مسموميت است و اين خاصيت به دليل ادرارآور و ملين بودنش است.• گلابي موجب شادابي و طراوت بدن و پوست مي شود.
• گلابي براي بيماران ديابتي ميوه بسيار مناسبي است ، چون قسمت اعظم قند آن سلولز، سوربيتول و لوولوز است . شايد به همين دليل حكيم عاليقدر ايراني ابوعلي سينا، گلابي يا كمپوت آن را براي اكثر بيماران مجاز دانسته و آن را” شاه ميوه” خوانده است.
• گلابي ترشح بزاق را افزايش مي دهد ،در نتيجه هضم غذا را آسان مي كند . پس پوره آن براي سالمندان بسيار مفيد است.
• فيبر موجود در گلابي لينين(LININ) است كه غيرقابل حل بوده و براي كاهش كلسترول خون بسيار مؤثر است.
در مورد برگ آن؛
• جوشانده برگ گلابي براي كليه بسيار مفيد است ، چون ادرارآور ، ضدعفوني كننده و ميكروب كش مثانه است. از اين رو مبتلايان به عفونت ادراري حتماً بايد آن را مصرف كنند. سنگ مجراي ادرار را دفع مي كند ، براي اين منظور100 گرم برگ جوان درخت گلابي را در يك ليتر آب به مدت 20 دقيقه دم كنيد و آن را در سه وعده به ميزان 1 تا 2 استكان تناول كنيد.
• دم كرده برگ گلابي دارويي شفابخش براي بي خوابي است، اعصاب را آرام مي كند و سردردهاي ميگرني را درمان مي كند.
• انجوجك كه تخم گلابي جنگلي است ، دفع كننده كرم است و اعصاب متشنج را تسكين مي دهد و اگر آن را كوبيده و شيره آن را بگيرند ، براي بندآمدن خونريزي زياد در قاعدگي مفيد است.
تذكر :
* هضم پوست گلابي كمي مشكل است، از اين رو كساني كه معده ضعيفي دارند آن را با پوست نخورند يا آن را بصورت كمپوت مصرف كنند.
* بهتر است گلابي كاملاً رسيده را مصرف كنيد تا خواص آن بيشتر و هضم آن راحت تر باشد.
* بهتر است پس از خوردن گلابي آب سرد ننوشيد ، زيرا در افراد حساس ايجاد نفخ مي كند.

احاديث و نظرات بزرگان
در مورد نظر ابوعلي سينا در مورد گلابي صحبت كرديم . ولي جالب است بدانيد كه احاديث زيادي در مورد گلابي وجود دارد مثلا در حديثي آمده:
” هر كس ناشتا گلابي بخورد ، آب نطفه او پاك و فرزندش نيكو خواهد شد.”
امام صادق عليه السلام فرمودند :
” گلابي معده را پاك و آن را تقويت مي كند” و باز فرموده اند: ” خوردن گلابي در حال سيري سودمندتر از خوردن آن در حال گرسنگي است. كسي كه دلش گرفته و اندوهناك است ، بايد گلابي را بعد از غذا بخورد.”

خواص توت سفید


توت ميوه اي پرخاصيت و البته پركالري است. يكصد گرم توت كه تقريبا معادل يك فنجان است حاوي 61 كالري انرژي است. هر فنجان توت حاوي 0.9 گرم پروتئين است. البته بايد توجه داشت كه پروتئين توت، پروتئين گياهي است. اين حجم توت 1.1 گرم چربي دارد و حاوي 16 ميلي گرم كلسيم است. ميزان كلسيم توت قابل توجه است. بد نيست بدانيد ميزان توصيه شده كلسيم 800 ميلي گرم در روز است. يكصد گرم توت همچنين حاوي آهن، ويتامين A ، ويتامين B1 ، ويتامين B2 ، ويتامين B3 و ويتامين C است. توت همچنين حاوي مقادير بالايي آب، فيبر، تانن و منيزيم است. بد نيست بدانيد هر 100گرم توت خشك 360 كالري انرژي توليد مي كند.

قند موجود در توت سفيد براي كساني كه مبتلا به مرض قند هستند ضرر ندارد. به همين علت به آنها توصيه مي شود به جاي قند، چاي را با توت خشك بخورند. قند موجود در ميوه توت فروكتوز است كه منجر به افزايش فوري قند خون نمي گردد اما افراد ديابتي بايد مقدار متعادل آن را رعايت كنند چرا كه مصرف زياد آن مي تواند در نهايت منجر به افزايش قند خون شده كه براي اين بيماران خطرناك است. مقدار قند موجود در توت خشك شده از توت تازه به مراتب بيشتر است و با اين شرط كه در مصرف آن تعادل رعايت شود مي تواند جانشين مناسبي براي قند و شكر باشد
اين ميوه خوشمزه داراي آنتي اكسيداني به نام آنتوسيانيد است. آنتي اكسيدان موجود در اين ميوه فوايد بسياري براي سلامتي دارد كه يكي از آنها كاهش ميزان كلسترول بد خون و جلوگيري از ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي است. نقش ديگر آنتي اكسيدان ها پيشگيري از سرطان است، به همين دليل مصرف توت براي پيشگيري از سرطان توصيه مي شود.توت سفيد حاوي فيبر فراواني است، به همين دليل ملين خوبي است.
توت در سهل كردن جريان ادرار نيز نقش دارد. مصرف اين ميوه وزن را كاهش مي دهد. طبق يافته هاي پژوهشگران فيبرهاي نامحلول موجود در توت كالري جذب شده در بدن را كاسته و موجب كاهش وزن مي شود. توت حاوي مقدار قابل توجهي ويتامين C و آهن است، از اين رو مصرف آن براي كساني كه كم خوني دارند توصيه مي شود.
جوشانده پوست خشك شاخه هاي جوان و تازه درخت اين ميوه، ملين و روان كننده مزاج است. توت به علت داشتن انواع ويتامين هاي گروه B در كاهش و رفع ترس، عصبانيت، خمودي، اضطراب و هيجان موثر است. ويتامين A موجود در توت باعث رشد ناخن ها و تقويت چشم مي شود.

خواص توت فرنگی


يكي از خوشمزه ترين خوردني هاي فصل بهار كه اكنون به لطف كاشت گلخانه اي در طول سال قابل دسترسي است - البته با قيمت گران- توت فرنگي است. تقريبا همه مردم به جز آنهايي كه به توت فرنگي آلرژي دارند، اين ميوه خوش طعم و زيبا را كه از خانواده رز است، دوست دارند. اما تنها ظاهر فانتزي توت فرنگي نيست كه آن را به ميوه اي مشهور تبديل كرده بلكه خواص جادويي آن در مقايسه با ديگر ميوه ها، توجه پزشكان را جلب كرده است.
توت فرنگي منبع خوبي از فيبر، ويتامين C، فولات، پتاسيم و آنتي اكسيدان ها مي باشد كه اين مواد مغذي باعث مي شوند توت فرنگي بعنوان يك جايگزين شيرين، باعث افزايش سلامت قلب، كاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در كل ارتقاء سلامتي بدن شود. همچنين داراي املاح كلسيم، آهن و فسفر مي باشد. از مواد موثر مهم آن مي توان تانن، موسيلاژ، قندهاي مختلف، ساليسيلات ها و به خصوص اسيدهاي ميوه را نام برد.
توت فرنگي سرشار از ويتامين و فاقد چربي اشباع است و كالري كمي دارد. يك واحد توت فرنگي معادل 8 عدد است كه 50 كالري انرژي دارد. توت فرنگي مانند ساير توت ها مثل شاه توت، توت سفيد، تمشك و… پاك كننده روده و مثانه است. تحقيقات اخير نشان داده است، دريافت روزانه يك واحد توت فرنگي باعث افزايش قابل توجهي در مقدار فولات خون شده و نيز فشار خون بالا را كاهش مي دهد .
فولات، مقدار هموسيستئين خون را كاهش مي دهد. هموسيستئين اسيد آمينه اي است كه در مقادير زياد باعث مسدود شدن رگهاي خوني مي شود. همچنين توت فرنگي داراي مقادير بالايي از آنتي اكسيدان ها مثل الاژيك اسيد و آنتوسيانين(رنگدانه قرمز) است كه در پيشگيري از بيماري هاي قلبي موثرند.
فولات موجود در اين ميوه همچنين براي دوران بارداري بسيار مهم است و از عقب ماندگي هاي مادرزادي در اين دوران جلوگيري مي كند. به علاوه، اين ماده مغذي نيز مانند سدي در برابر بيماري هاي عروق كرونر و سرطان روده بزرگ عمل مي كند، از اين رو، به خانم هاي بارداري كه البته به حساسيت دچار نيستند، توصيه مي شود كه به طور مرتب اين ميوه را ميل كنند.
اين مطالعات اهميت مصرف توت فرنگي را در برنامه غذايي بعنوان عامل بهبود عملكرد سيستم قلبي-عروقي نشان مي دهد. پتاسيم موجود در اين ميوه سبب كاهش فشار خون شده و خطر بروز سكته را به خصوص در افراد مستعد كاهش مي دهد. مطالعات نشان داده اند افرادي كه روزانه مقادير زيادي از اين ميوه را مصرف مي كنند، در مقايسه با افرادي كه به خوردن اين ميوه توجه نمي كنند، سه برابر كمتر به بيماري هاي قلبي دچار مي شوند.


پزشكان آمريكايي مي گويند توت فرنگي در پيشگيري از سرطان مري مفيد است. اين پزشكان تاكيد كردند مصرف توت فرنگي منجمد و خشك شده به ميزان زيادي از تشكيل و رشد تومورهاي مري در افرادي كه داراي بافت هاي پيش سرطاني هستند، جلوگيري مي كند.
مطالعات نشان داده اند كه توت فرنگي باعث افزايش ميزان هورموني مي شود كه در بالا بردن متابوليسم، كاهش اشتها و تنظيم قند خون بعد از دريافت وعده هاي حاوي نشاسته كمك مي كند. اين هورمون آديپونكتين است كه ميزان بالاي آن در خون هم چنين با كاهش خطر حمله قلبي همراه است در حالي كه ميزان پايين آن در افراد چاق گزارش شده است.
گفتني است، توت فرنگي، به علت داشتن آهن و ويتامين C در خونسازي بدن مؤثر است و به دليل دارا بودن مقادير كافي كلسيم و فسفر، در رشد و نمو كودكان و نوجوانان، استحكام دندان ها و ترميم شكستگي استخوان ها بسيار مؤثر است. همچنين ويتامين A موجود در توت فرنگي نيز باعث رشد ناخن ها و تقويت چشم مي شود.
دانشجويان و افرادي كه تمرينات فكري مي كنند، بهتر است حتما توت فرنگي بخورند، چرا كه خوردن اين ميوه فسفر مورد نياز مغزشان را تأمين مي كند. شايان ذكر است، اين ميوه به علت داشتن ويتامين B در كاهش و رفع ترس، عصبانيت، خمودي، اضطراب، هيجان و سستي مؤثر است. توت فرنگي درمان كننده ي نقرس است.
توت فرنگي تازه و رسيده را با نصف قاشق چاي خوري بكينگ پودر مخلوط نماييد و سپس از آن براي سفيد كردن دندان هاي خود استفاده كنيد. راز اين تركيب يا بهتر بگوييم حاصلش اسيد ماليك است كه پاك كننده ي بسيار قوي مي باشد براي لكه هاي حاصل از سيگار و قهوه بر روي دندان ها و از طرفي خاصيت سفيد كنندگي دارد. همچنين توصيه مي شود بيش از حد معمول از اين روش بهره برداري نكنيد چون ممكن است به ميناي دندان هاي خود صدمه وارد كنيد. قدر مسلم اين روش مثل جرم گيري در زير دست يك دندانپزشك نيست ولي ارزان است و به صورت مقطعي جواب خواهد داد.
املاح معدني موجود در توت فرنگي خاصيت مسهلي به آن بخشيده است، زيرا اين املاح عضلات روده را به انبساط و انقباض وادار مي كند و به همين جهت توت فرنگي براي درمان يبوست مؤثر است.
اگر توت فرنگي را له كنيد و در آب بريزيد، نوشابه اي به دست مي آيد كه براي درمان تب هايي كه با بيماريهاي التهابي همراه مي باشد، بسيار مفيد است. خاصيت ضد التهاب موجود در توت فرنگي بدليل فنولهاي موجود در آن مي باشد كه عملكرد آنها كاهش فعاليت آنزيمي به نام سيكلواكسيِنايژ است ( اين خاصيت را مي توان در داروهايي نظير آسپرين و ايبوپروفين نيز مشاهده نمود كه باعث كاهش درد مي شوند و از التهاباتي مانند رماتيسم و التهاب مفاصل و همچنين سرطان جلوگيري مي كنند). تنها برتري كه توت فرنگي بر اين داروها دارد اين است كه مصرف مداوم آسپرين و ايبوپروفن باعث خونريزي داخلي(خونريزي معده) مي گردد ولي مصرف زياد توت فرنگي چنين نتيجه اي ندارد.

خواص شاتوت

شا توت گونه اي از توت است كه اصل آن از ايران است. بين خانواده توت، درخت شاتوت از همه كوچك تر است. اين درخت طول عمر طولاني اي دارد و مي تواند براي چند صد سال زنده بماند. ميوه شاتوت بزرگ تر از توت سفيد است و رنگ آن قرمز تيره يا ارغواني و مزه اش ترش و شيرين و مطبوع است. شاتوت را مي توان به شكل هاي متفاوتي به صورت خام، پخته و يا به صورت مربا مورد استفاده قرار داد.
محققان انجمن تغذيه آمريكا، شاتوت را در مقايسه با 40 نوع ميوه تازه ديگر، به عنوان اولين ميوه از نظر فعاليت آنتي اكسيداني قرار داده اند كه داراي فيتوكميكال هاي قوي مانند آنتوسيانين است. آنتوسيانين رنگدانه اي است كه رنگ سياه شا توت از آن ناشي مي شود.
شاتوت ها، گوشتي و خوشمزه هستند و داراي كالري پاييني بوده(در هر 100 گرم، 43 كالري) و سرشار از خواص سلامتي براي بدن هستند. اين نوع توت حاوي منبع خوبي از ويتامين C و آنتي اكسيدان بالايي است. مصرف غذاهاي سرشار از ويتامين C مقاومت بدن را در برابر عوامل عفونت زا افزايش داده و التهاب را از بين برده و با راديكال هاي آزاد مضر براي بدن مبارزه مي كنند. وجود انواع آنتي اكسيدان هاي گوناگون در شاتوت،” درجه ظرفيت جذب راديكال هاي آزاد” آن را كه يك شاخص اندازه گيري تاثير مواد غذايي در پيشگيري از سرطان است، به رقم 5350 در هر صد گرم رسانده است.
شاتوت از ساخته شدن كلسترول بد كه به بيماري ها و حملات قلبي منجر مي شود، جلوگيري مي كند. علاوه بر اين، شاتوت داراي ويتامين هاي A ، C و املاح روي، پتاسيم، آهن، كلسيم و منيزيم است. ساير آنتي اكسيدان ها و فنول هاي موجود در شاتوت شامل موارد زير هستند: الاژيك اسيد، روتين، گاليك اسيد، هيدروكافئيك اسيد، پي كوماريك اسيد سيناميك و آنتي اكسيدان هاي مشهور يعني ويتامين هاي A و C. شاتوت ها حاوي مقدار مناسبي از ويتامين A و يتامين E هستند. شاه توت به دليل داشتن ويتامين A در شادابي و زيبايي پوست نقش بسزايي دارد.
شاتوت ها منبع خوبي از آهن هستند كه به ندرت در ديگر انواع توت ها پيدا مي شود. اين ميوه همچنين سرشار از پتاسيم، منگنز و منيزيم است. پتاسيم بخش مهمي از سلول و مايعات بدن است كه ميزان ضربان قلب و فشار خون را كنترل مي كند.

شاتوت داراي مقدار فراواني ويتامين B كمپلكس از گروه ويتامين ها و نيز ويتامين K است. اين نوع توت حاوي مقدار بسيار خوبي از ويتامين B6، نياسين ، ريبوفلاوين و اسيدفوليك است. اين ويتامين ها داراي وظايف مشتركي بوده و به بدن در سوخت و ساز كربوهيدرات ها، پروتئين ها و چربي ها كمك مي كنند.
وجود اين مواد مغذي و نقش هم افزايي اين مواد مغذي بر يكديگر سبب شده است تا اين ميوه به عنوان منبعي خوب براي تامين نياز روزانه به ريزمغذي هاي گوناگون مورد توجه قرار گيرد.
محتواي متعادل تانن موجود در شاتوت به استحكام جداره رگ ها كمك كرده و از خون ريزي هاي پوستي جلوگيري مي كند. غرغره ي آب شاتوت براي زخم ها و جوش هاي دهان مفيد است و ورم حلق، درد گلو و تورم لثه را التيام مي بخشد. مصرف منظم اين ميوه فرآيند پير شدن را كند مي كند و به دليل وجود خاصيت ضد باكتريايي آن، به بهبود شرايط اسهال ناشي از باكتري ها كمك مي كند.
مصرف عصاره شاتوت در افراد دچار واريس سبب كاهش نشت ديواره نازك رگ هاي خوني مي شود. اين عصاره داراي آنتي اكسيدان هايي به نام آنتوسيانيدين است. آنتوسيانيدين به بهبود بافت پيوندي آسيب ديده كمك مي كند. مصرف ميوه شاتوت نيز اثر مشابهي در رفع اين مشكل دارد. خاصيت ضدالتهابي از ديگر فوايد اين ميوه است كه مي تواند براي درمان بيماري آرتريت روماتوئيد(درد مفاصل) كه اين روزها بيشتر خانم ها را گرفتار كرده مفيد باشد.
شاه توت عطش را فرو مي نشاند و اشتها را بيدار مي كند. با توجه به وجود قند طبيعي فروكتوز در اين ميوه در صورت مصرف درست و به اندازه آن، براي افراد ديابتي نيز مفيد بوده و حتي مي تواند جايگزين مناسبي براي مصرف قند باشد.

شاه توت طبيعتي سرد داشته، بازكننده گرفتگي ها بوده و عوارض صفرا را از بين مي برد. همچنين براي تسكين زخم هاي روده اي مناسب است. شاه توت، توت فرنگي و عصاره آن ها به طور موثري از رشد سرطان سينه و دهانه رحم جلوگيري مي كنند و به علاوه عصاره آن موثرترين عامل در كاهش رشد سلول هاي سرطاني در سينه است.
استفاده از جوشانده برگ هاي اين ميوه براي برطرف كردن حالت تهوع از قديم معمول بوده و ريشه آن براي درمان اسهال خوني استفاده مي شده است. در برگ شاه توت ماده اي ضد قند وجود دارد كه مي تواند مرض قند را درمان كرده و قند خون را كاهش دهد. به همين دليل مي توان از آن در صورت وجود قند در ادرار و معالجه ديابت استفاده كرد.
حدود 30 گرم عصاره ي برگ شاتوت براي گزيدن جانوران گزنده و حشرات گزنده تاثير گذار است. آب دم كرده ريشه توت و شاه توت كه با حدود 40 گرم ريشه دم شده باشد براي دفع انگل كدو خصوصا اگر برگ شفتالو به آن اضافه كرده باشند، مفيد است. خوردن دم كرده برگ آن نيز همين اثرات را دارد. مزمزه آن براي درد دندان و كمپرس آن براي تحليل ورم هاي روده سودمند است.
پژوهشگران به تازگي دريافتند با گنجاندن ميوه هايي مانند شاه توت در رژيم غذايي خود مي توانند عملكرد مغز را بهبود بخشيده و آن را تقويت كنند. اين محققان معتقدند فلاوونوئيدها از جمله آنتوسيانين و فلاوانول هاي موجود در اين ميوه و خانواده آن از طريق راه ويژه اي در هيپوكامپوس مغز مي توانند پروتئين هاي خاصي را فعال كرده و حافظه را تقويت كنند. هيپوكامپوس بخشي از مغز است كه يادگيري و حافظه را كنترل مي كند. تقويت حافظه درازمدت و كوتاه مدت در سطح ملكولي در نورون ها كنترل مي شود ولي خوردن اين ميوه خوشمزه مي تواند ظرفيت حافظه را تا حد زيادي افزايش داده و منجر به تقويت آن شود.
شاه توت در معرض آ لودگي هاي مختلفي قرار دارد. اين ميوه در صورت تماس با فضله پرندگان بر روي درخت ممكن است با ميكروب هاي سالمونلا، ايكولاي و انواع ويروس ها و قارچ ها آلوده شود. مهم تر آن كه اگر يك ميوه آلوده داخل ظرفي قرار گيرد، مي تواند تمامي شاه توت هاي داخل ظرف را آلوده كند.
نكته ديگر سموم دفع آفات است كه ممكن است در اين محصول استفاده شود. اين ميوه به دليل آن كه بدون پوست است و از آنجا كه سم مستقيما وارد گوشت اين ميوه مي شود، اگر فاصله زماني استفاده از سم تا مصرف ميوه رعايت نشود فرد با توجه به نوع سم مصرفي در معرض انواع بيماري هاي كبدي و سرطان زا قرار مي گيرد.
از سوي ديگر شاه توت به دليل آن كه در گروه ميوه هاي نرم قرار دارد، شستشوي آن سخت و گاهي ناممكن است. بر اين اساس بهتر است اين ميوه زماني كه از درخت چيده مي شود و تا حدودي قابليت شستشو داشته و به دور از آلودگي هاي محيطي است تهيه، شستشو و ميل كنيد. در صورتي كه شاتوت تازه به سرعت فريز شود، مي تواند مواد مغذي خود را به خوبي حفظ كند.

خواص شلیل


شليل يك منبع غني از آنتي اكسيدان هايي است كه با راديكال هاي آزاد در سلول ها مي جنگد. آنتي اكسيدان هاي موجود در شليل در بدن به ويتامين A تبديل مي شوند. شليل منبع خوبي از بيوفلاونوئيدها و كاروتنوئيدها مي باشد. در واقع شليل غني از لوتئين و ليكوپن است. لوتئين مسئول رنگ قرمز، نارنجي و زرد در ميوه ها و سبزيجات است. اين فيتوكميكال ها به خصوص براي پيشگيري از بيماري هاي قلبي، بيماري هاي چشمي مانند دژنراسيون ماكولار و سرطان مفيد است.
شليل هم چنين منبع خوبي از فيبر و پتاسيم است كه هر دوي اين ها براي سلامتي مفيد و سودمند هستند؛ فيبرهايي كه در شليل يافت مي شود نقش مهمي را در پاك سازي كولون و سلامتي كولون ايفا مي كنند. پتاسيم نيز موجب افزايش شادابي و تحرك در فرد مي شود، فشار خون بالا را كنترل مي كند و خطر ابتلا به سكته ي مغزي را كاهش مي دهد.

شليل همچنين حاوي ويتامين C بالايي است؛ ويتامين C، به عنوان يك آنتي اكسيدان از خيلي از بيماري ها مانند بيماري هاي قلبي عروقي و … پيشگيري مي كند و براي سلامت پوست و لايه هاي محافظتي بدن مفيد است. اين ويتامين پوست انسان را با طراوت نگاه مي دارد و موجب جواني پوست مي شود. از تأثيرات ديگر اين ويتامين، مي توان به افزايش جذب آهن موجود در غذا اشاره كرد.
اين ميوه منبع بسيار غني اي از بتاكاروتن است. بتاكاروتن با خاصيت آنتي اكسيداني بسيار نيرومندي كه دارد و با ارتقاي سطح ايمني بدن از بروز بسياري از بيماري ها جلوگيري مي كند. يكي ديگر از خواص بتاكاروتن، جلوگيري از بروز بيماري هاي قلبي ـ عروقي است.فيبر ديگر تركيب قابل توجه در اين ميوه است كه سبب كاهش سرعت جذب برخي مواد مغذي بويژه قندها مي شود و در عين حال ميزان حساسيت به انسولين را نيز افزايش مي دهد. مصرف شليل مي تواند در كنترل قندخون موٌثر باشد.
به طور كلي مواد غذايي در سه دسته ي مواد غذايي با انديس گليسمي پايين، مواد غذايي با انديس گليسمي متوسط و مواد غذايي با انديس گليسمي بالا قرار مي گيرند. تعريف ساده ي انديس گليسمي يعني اين كه چه مدت زماني طول مي كشد تا قند ماده ي غذايي خورده شده وارد خون شود. موادي كه در گروه يك قرار مي گيرند انديس گليسمي شان 55 و كمتر از آن است. اين مواد غذايي براي مبتلايان به ديابت مفيد است زيرا هم قند خون شان به آهستگي بالا مي رود و هم اين كه ديرتر احساس گرسنگي مي كنند. شليل داراي انديس گليسمي 43 است و اين يعني اين كه اين ماده ي غذايي هم براي مبتلايان به ديابت مفيد است و هم براي افرادي كه مي خواهند وزن شان را كاهش دهند.

خواص هلو


هلو ميوه اي درختي است كه ارتفاع درخت آن به 5/3- 2 متر است و مانند بعضي از گياهان، قبل از بيرون آمدن برگ، گل مي دهد. برگ هاي اين گياه باريك و بلند بوده و گل هاي آن درشت و صورتي رنگ است و ميوه آن درشت، آبدار و شيرين مي باشد و هسته آن درشت و سخت است. دوران شكوفه دهي اين گياه در فصل بهار است.
كاهش كلسترول و رفع دردهاي شكمي برخي از خواص درماني اين ميوه درشت، آبدار و شيرين هستند. هلو جز ميوه هاي خنك است و شامل بسياري از ويتامين هاي لازم بدن است كه ازجمله آن ها مي توان به ويتامين هاي زير اشاره كرد: A,B1,B2,B3,C,PP و از املاح معدني هلو مي توان به موارد زير اشاره كرد: آهن، پتاسيم، فسفر، منيزيم و كلسيم.

خواص درماني:
• در درمان بيماري هاي حاد عفوني و نيز بيماري هاي كليوي و ناشي از كم خوني مفيد است.
• در كاهش كلسترول خون نقش بسزايي دارد.
• براي درمان بيماري هاي قلبي عروقي مفيد است.
• در رفع دردهاي شكمي موثر است.
• براي درمان دردهاي روماتيسمي كاربرد دارد.
• با تحريك ماده مترشحه معده، عمل هضم را راحت تر مي كند.
• در درمان سرفه هاي شديد موثر است.
• براي تخفيف خستگي هاي مفرط و نيز حالات افسردگي مفيد است.
• اين ميوه با داشتن قند و كربوهيدرات، انرژي از دست رفته را احيا مي كند و خاصيت انرژي زا دارد.
• به خاطر داشتن مقدار بالاي فسفر، محافظ سيستم عصبي است و براي درمان افرادي كه دچار اختلالات عصبي هستند كاربرد دارد. شكوفه درخت هلو، براي تسكين تحريكات عصبي بسيار مفيد است.
• خوردن هلو به جاي صبحانه، عملكرد روده و كبد را منظم مي كند و خاصيت قليايي بودن خون را حفظ مي كند.
• اگر آب هلو را به صورت لوسيون روي پوست بماليد باعث شفافيت و بازسازي پوست مي شود. آب هلو سوراخ هاي پوست را جمع و رنگ آن را روشن مي كند.
• در پوست هلو موادي وجود دارد كه لايه هاي چربي بدن را از بين مي برد، از اين رو براي رفع چاقي موثر است.
• تشنگي را برطرف نموده واشتها را افزايش مي دهد.
• بوي بد دهان را برطرف و سموم بدن را خارج مي نمايد.
• يبوست را درمان و ادرارآور است.
• كساني كه مزاج گرمي دارند، هلو موجب تقويت نيروي جنسي در آنها مي شود.
• زن هاي باردار مي توانند بامصرف هلو در دوران حاملگي به زيبايي فرزندان خود اميدوارتر باشند.
• نه تنها نفخ توليد نمي كند بلكه باهر معده اي سازگار بوده و زود هضم مي شود.
• هلو صفرا آور بوده و براي كساني كه مبتلا به ديابت هستند ضرري ندارد.
• ادرارآوراست وبراي درمان روماتيسم، يبوست و بيماري هاي كليوي بسيار مفيد است.
• برگ درخت هلو، براي بيماري هاي صرع و سنگيني گوارش مفيد است.
البته برگ گل و مغز هلو به علت دارا بودن اميگدالين اثر سمي دارند و مصرف زياد و مداوم ان ها موجبات مسموميت را فراهم مي سازد . خوردن شكوفه هلو براي زنان باردار مضر بوده و ممكن است باعث سقط جنين شود.

خواص خربزه


خربزه ميوه اي شيرين، لذيذ و گواراست كه انواع گوناگوني دارد و بهترين آن خربزه خراسان است.رسول گرامي اسلام (ص) در بيان خواص خربزه فرموده اند: خربزه از زينت هاي زمين است، آب آن از رحمت الهي، و شيريني آن از بهشت است. از امام علي عليه السلام نقل شده است خوردن خربزه، مثانه را پاك و سنگ مثانه را آب مي كند و ادرار را افزايش مي دهد. خربزه سرشار از ويتامين هايA ،D وC و سلولز است. قسمت هايي از اين ميوه كه در تغذيه و پزشكي استفاده مي شود، عبارت اند از: گوشت، تخم و پوست ميوه.
خربزه داراي ويتامين A است، از اين رو درترميم و تجديد سلول هاي بدن نقش دارد. خربزه به دليل داشتن ويتامين a براي تقويت بينايي، خون سازي و تقويت سيستم ايمني بدن بسيار مفيد است
خربزه با داشتن خاصيت ادرارآور بودن در بيماري هاي سنگ كليه و مثانه مفيد است؛ دراين بيماري ها بايد نمك و فلفل كمتر خورده شود. در واقع، خربزه به دليل دارا بودن پتاسيم بسيار مدر بوده لذا باعث دفع مواد زايد و سموم موجود در خون شده و به فعاليت و شستشوي مثانه و كليه ها كمك كرده و از احتباس ادرار و سنگ مجاري ادرار ممانعت مي كند.
اگر گوشت خربزه را له كنيد و به صورت مرهم روي سوختگي هاي سطحي پوست بدن بگذاريد، آن را معالجه خواهد كرد. دليل اين امر آنست كه گوشت خربزه يك ماده ضد تورم به شمار مي رود.
تخم خربزه براي سرفه حاد، درد سينه و حلق و تب هاي شديد مفيد است. مغز تخم خربزه ي بو داده طبيعت گرم دارد و داراي خاصيت ادرار آور، نرم كننده و افزايش دهنده ميل جنسي است. تخم خربزه طبيعت گرم داشته و داراي چربي، پروتئين، آهن و ويتامينE است و مانند تخم كدو ادرارآور، پاك كننده كليه، مثانه و كبد، مسكن سوزش مجاري ادرار، ملين و افزايش دهنده ميل جنسي است. همچنين خوردن 8 گرم دم كرده ي پوست خشك شده ي خربزه ، سنگ مثانه را دفع مي كند.
خربزه باعث افزايش شير در زنان شيرده مي شود. خربزه براي اشخاص مبتلا به سل ريوي و كم خوني مفيد است. خربزه، رنگ چهره را روشن مي كند و بيماري استسقاء ( احساس تشنگي دائمي ) را درمان مي نمايد.
خربزه چون داراي قند است بسيار چاق كننده بوده و تاثير مفيدي در مبتلايان به سل و يا كم خوني ايجاد مي كند. خربزه به واسطه آب زياد، مواد قندي را فورا جذب خون كرده به همين سبب باعث بالا رفتن قند خون و رفع خستگي و گرمازدگي مي گردد. در ميان مواد قندي و معدني خربزه آنزيم هايي وجود دارد كه سرعت هضم غذا را زياد كرده بدين لحاظ در كودكان موجب افزايش اشتها و فعاليت و رشد سلول هاي بدن و در سالمندان به فعاليت سلول هاي دستگاه گوارش و در نهايت رفع سستي و بي حالي منجر مي شود.
خربزه به دليل مواد فيبري و به خاطر وجود طعم و اسانس هايي كه دارد يك محرك قوي شيميايي براي دستگاه گوارش است لذا بسيار ملين بوده و مصرف آن براي مبتلايان به نقرس، رماتيسم، بواسير و خصوصا براي كساني كه از يبوست رنج مي برند، بسيار توصيه مي شود. همچنين اين ميوه تاثير خاصي در تخليه ميكروب و عفونت هاي موجود در روده ها دارد.

احتياط لازم در مصرف خربزه:
• مصرف زياد خربزه باعث نفخ مي شود، در نتيجه در ناحيه معده و روده ايجاد درد مي نمايد.
• بايد خربزه را بعد از غذا مصرف نمود، زيرا در غير اين صورت توليد اسهال و ورم روده مي كند.
• خوردن خربزه كال در كساني كه معده ضعيف دارند، توليد اسهال مي كند. همچنين خلط را مي افزايد و براي سينه درد و سرماخوردگي مضر است.
• قند موجود در خربزه از نوع گلوكز و لولوز بوده فورا جذب خون شده و به همين سبب باعث بالا رفتن سريع قند خون مي شود. لذا مبتلايان به ديابت و افراد داراي اضافه وزن نبايد آن را مصرف نمايند.
• اين ميوه براي سينه درد و سرماخوردگي بسيار مضر است و باعث تب هاي صفراوي مي شود. زياد خوردن آن هم توليد گرمي مي كند.
• خوردن خربزه به همراه عسل خطرناك و مضر است. افراط در خوردن خربزه توليد ورم روده مي كند.
بهترين زمان مصرف خربزه در ميان دو وعده غذايي مي باشد و علامت خربزه خوب آن است كه سنگين و نسبتا سفت باشد و قسمت انتهاي آن را چون كمي فشار دهيد مختصري فرو رود.

خواص هندوانه


هندوانه منبع طبيعي از بهترين آنتي اكسيدان ها بوده كه طبيعت فراهم كرده است. آنتي اكسيدان هايي مثل ويتامين C و A كه از ما در برابر بيماري ها محافظت مي كنند. با مصرف هندوانه خطر كم آب شدن بدن نيز كاهش مي يابد.
تابستان و هندوانه دو يار جدا نشدني هستند. هندوانه تقريباً در همه جاي دنيا پيدا مي شود و بااينكه مي توانيم در تمام طول سال از بازار هندوانه بخريم اما فصل هندوانه تابستان است كه در اين فصل بهترين كيفيت را داشته و بسيار شيرين است.
فوايد هندوانه براي سلامتي بسيار زياد است. مهم نيست كه هندوانه را چطور برش بزنيد، بهترين آنتي اكسيدان ها در آن يافت مي شود. هندوانه منبع بسيار خوبي از ويتامين C و A است. هندوانه قرمز خوشمزه همچنين منبع قوي از آنتي اكسيدان كاروتن است كه ليكوپن ناميده مي شود. اين آنتي اكسيدان ها در بدن حركت كرده و راديكال هاي آزاد را خنثي مي كنند. راديكال هاي آزاد موادي در بدن هستند كه مي توانند آسيب زيادي به ما وارد كنند. اين مواد مي توانند كلسترول را اكسيد كرده و باعث شود كه به ديواره رگ هاي خوني چسبيده و موجب ضخيم تر شدن آن شود و اين عمل مي تواند منجر به سكته قلبي شود.
ليكوپن كه رنگ قرمز زيبا را به هندوانه مي دهد به كاهش خطر سرطان پروستات هم كمك مي كند. جالب است بدانيد كه هندوانه تنها ميوه اي است كه نسبت به ميوه ها و سبزي جات ديگر داراي مقدار بيشتري بتاكاروتن است. هندوانه ميوه اي است كه حاوي ميزان بالايي الكتروليت سديم و پتاسيم است كه آن را از طريق عرق دفع مي كنيم. هندوانه همچنين سرشار از ويتامين هاي B است كه براي توليد انرژي حياتي هستند. متخصصين تغذيه توصيه مي كنند كه هندوانه منبع بسيار خوبي از ويتامين B6، B1 و منيزيم است.

اين ميوه بخاطر ميزان بالاي آبي كه در خود دارد كه تقريباً 90 درصد آن را مي گيرد و ارزش كالري آن، جزء باارزش ترين ميوه ها دسته بندي مي شود. هندوانه خاصيت خنك كنندگي خاصي دارد و به طرز شگرفي سرشار از سيترولين بوده كه آمينو اسيدي است كه بدنمان براي ساخت يك آمينواسيد ديگر، آرژنين، كه در چرخه اوره براي از بين بردن آمونياك استفاده مي شود، مصرف مي كند.
آنتي اكسيدان ها به كاهش شدت آسم كمك مي كنند. همچنين خطر سرطان روده، آسم، بيماري قلبي، آرتروز هماتوئيد و سرطان پروستات را كاهش مي دهد. هندوانه منبع خوبي از تيامين، پتاسيم و منيزيم است كه از بدن در برابر بيماري هاي مختلفي محافظت مي كنند. هندوانه فاقد چربي است اما به توليد انرژي كمك مي كند. دربرابر زوال ماكولا هم محافظ خوبي محسوب مي شود.
وقتي گرماي تابستان ما را به تشنگي مي اندازد، خوردن هندوانه يك راه بسيار سالم و مطمئن براي جايگزين شدن نوشابه هاي انرژي زاست. ازآنجا كه مقدار آب زيادي دارد، آب موردنياز بدن ما را تامين مي كند و هيچ چيز در يك روز گرم تابستاني بهتر از خوردن يك تكه هندوانه دلچسب و آب دار نيست!
هندوانه ها مخصوصاً هندوانه زرد سيترولين زيادي دارند. سيترولين يك اسيد آمينه غيرضروري مي باشد كه در سيستم اكسيد نيتريك بدن شركت مي كند. به اين ترتيب كه وقتي سيترولين با آنزيم هاي بدن وارد واكنش شد، به آرژنين تبديل مي شود. آرژنين اسيد آمينه اي است كه براي سلامت قلب و عروق و سيستم ايمني بدن سودمند است. آرژنين توليد اكسيد نيتريك را در بدن تشديد مي كند كه باعث شل شدن ديواره ي عروق مي شود.

منبع: همشهري آن لاين و تبيان

خواص به


به ميوه اي خوش طعم و عطر از خانواده سيب است. اين ميوه اگرچه به صورت خام نيز خوردني است ولي اغلب، پخته آن را به صورت مربا و همچنين در غذاهايي همچون خورش و خوراك مصرف مي كنند. به را فقط به رنگ زرد روشن تهيه كنيد، زيرا نوع سبز آن مانند بسياري ديگر از ميوه ها نرسيده و خيلي سفت است. البته درصورتي كه در ميان به هاي خريداري شده، تعدادي سبزرنگ وجود دارد، آنها را چند روز در دماي اتاق قرار دهيد تا رسيده شوند. پوست اين ميوه براق و معطر بوده و با لايه اي كرك مانند به رنگ قهوه اي پوشيده شده است كه آن را با ساييدن از بين مي برند. به سرشار از ويتامين هاي A و B و C و همچنين قند و پپتين است. اين ميوه تقويت كننده قلب كبد و معده است. به رسيده، داراي طبيعتي معتدل است، در حالي كه دانه آن يا همان به دانه طبيعتي سرد و تر دارد.
به براي درمان بسياري از بيماري ها از جمله عفونت هاي روده اي و ورم حاد روده، اسهال مخصوصا از نوع خوني، سوزش مجاري ادرار، تنگي نفس، سردردهاي مزمن و التهاب هاي مختلف مفيد است. اين ميوه براي زخم معده مفيد است و به هضم غذا كمك مي كند. به تحريك كننده اشتها نيز هست.
مي گويند با خوردن به، عرق بدن خوشبو مي شود و بوي بد دهان را از بين مي برد. خانم هاي باردار براي جلوگيري از سقط جنين به مصرف مي كنند. آب به جلوي خونريزي را مي گيرد. جلوي تهوع و استفراغ غير ارادي را مي گيرد. سردرد را برطرف مي كند و از بين برنده تشنگي مي باشد.
علاوه بر گوشت به، دانه به نيز داراي فوايد زيادي است و از آن، در درمان سرفه، تب، سوزش دهان، حرارت معده، ترك پوست، يبوست، قطره قطره آمدن ادرار و خونريزي هاي داخلي و خارجي به صورت خوراكي استفاده مي شود. لعاب به دانه براي درمان ذات الريه، گلودرد، صداي گرفته و خشن مفيد است. همچنين اين لعاب براي ترميم زخم ها و سوختگي پوست در اثر آتش بسيار مفيد است. ضد تب و مفيد براي اسهال است. مصرف آن به اين صورت است كه به اين صورت كه چند عدد به دانه را مدتي در دهان نگه داشته و مرتب بمكيد تا لعاب آن خارج شود سپس بيرون بريزيد يا مقداري از به دانه را در يك استكان آب جوش ريخته و درب آن را مي گذارند تا موسيلاژ (لعاب) آن در آب حل شود. ولي مراقب باشيد از جويدن و بلعيدن به دانه بپرهيزيد زيرا به دانه، حاوي يك ماده سمي است كه براي بدن مضر است.

مصرف به، به دليل داشتن ويتامين C باعث تقويت قلب شده و به علت باز كردن رگ هاي كرونر قلب از سكته قلبي جلوگيري مي كند. همچنين به دليل داشتن پتاسيم به پايين آمدن فشار خون كمك مي كند. اين ميوه همچنين كلسترول خون را كاهش ميدهد. ميوه به به دليل داشتن مواد آنتي اكسيداني خاصيت ضد سرطاني دارد. تحقيقات نشان داده است كه ميوه به ممكن است خاصيت ضد ويروسي نيز داشته باشند. روغن به، در درمان زخم معده، اثني عشر و تورم كبدي تاثير فراوان دارد و خوردنش در فصل آن، باعث طول عمر و بازگرداندن نيروي جواني و شادابي به انسان مي شود.
كساني كه از ناراحتي افسردگي رنج مي برند نبايد در مصرف آن، كوتاهي كنند. اين ميوه اثرات مثبت بر فكر و ذهن تجديد احياي روحيه خوشحال بودن دارد. همچنين به از بين برنده افسردگي ناشي از انواع سردردها است. دم كرده شكوفه به براي كساني كه خواب آشفته توام با كابوس دارند توصيه شده است و در بي خوابي ها نيز مي توان از خيسانده برگ به با شكوفه نارنج استفاده كرد.
براي از بين بردن التهاب پلك و استراحت چشمان خسته ؛ به اين طريق كه چند قاچ به تازه را روي محل درد قرار دهيد اين ميوه به دليل دارا بودن مقدار زيادي فيبر براي كاهش وزن مفيد است. بنابراين اگر شما قصد افزايش وزن داريد، ميوه به را مصرف نكنيد. از خواص ديگر اين ميوه خوش طعم مي توان به از بين رفتن برفك دهان، خونريزي لثه، آبريزش چشم، ريختن مژه و رفع ترشحات زنانگي اشاره كرد. مصرف اين ميوه به صورت مربا نيز در درمان رماتيسم موثر است.

خواص انبه


انبه يك ميوه گرمسيري است و اولين بار در هندوستان و نواحي استوايي كاشته شد. در نواحي استوايي درخت انبه چندين بار در سال بار مي دهد. انبه ابتدا گس و بعد ترش مي شود و در اثر زياد ماندن بر روي درخت، كم كم شيرين مي شود. ميوه آن بوي خوشي مثل عنبر دارد. دهان را خوشبو كرده و رنگ چهره را باز مي كند.
انبه نه تنها ميوه خوشمزه اي است، بلكه غني از ويتامين ، املاح و آنتي اكسيدان هاست. داراي فيبر زيادي است، ولي كالري و سديم آن كم است. فاقد كلسترول و چربي اشباع است. انبه يكي از منابع غني ويتامين A است. همچنين داراي مقادير كافي ويتامين C ، ويتامين B ، پتاسيم ، كلسيم و آهن است. ويتامين A در تقويت بينايي چشم و حفظ سلامتي دندان ها ، پوست ، استخوان، غشاهاي مخاطي و بافت هاي نرم بدن نقش مهمي دارد. نصف ميوه ي انبه ي متوسط معادل يك واحد ميوه است و70 كالري انرژي دارد. طعم انبه رسيده و تازه شبيه مخلوطي از طعم هلو و آناناس است و بسيار آبدار و خوشمزه مي باشد .
اين ميوه از منابع بسيار خوب پتاسيم به حساب مي آيد، طوري كه مصرف آن به افراد مبتلا به فشار خون بالا توصيه مي شود. اين ميوه انديس گلايسمي بالايي نيز دارد، يعني وقتي مصرف شود، قند خون به يكباره افزايش پيدا مي كند و موجب ترشح هورمون انسولين مي شود. با ترشح اين هورمون، قند به داخل سلول ها وارد شده و دوباره افت پيدا مي كند. به همين دليل فرد دوباره احساس گرسنگي مي كند و همين موضوع موجب زود به زود گرسنه شدن فرد و پرخوري او مي شود. افراد ديابتي اين ميوه را بايد با احتياط مصرف كنند، زيرا نياز به انسولين با خوردن اين ميوه افزايش پيدا مي كند.
مشكل كم خوني در افرادي كه از گوشت قرمز استفاده نمي كنند، بيشتر ديده مي شود. به اين افراد توصيه مي شود تا از منابع گياهي آهن بيشتر استفاده كنند. به علاوه در كنار مواد غذايي آهن دار گياهي بهتر است از غذاهايي استفاده شود كه جذب اين آهن گياهي را بالا مي برند. در اين ميان، انبه جزو ميوه هايي است كه مي توان آن را به همراه منابع گياهي آهن دار مورد استفاده قرار داد.

در هر 100 گرم از اين ميوه، 37 ميلي گرم ويتامين C و 2000 ميكروگرم بتاكاروتن وجود دارد كه مطالعات نشان داده اند دريافت هم زمان اين مواد مغذي با آهن، جذب روده اي اين ماده معدني را افزايش مي دهد. بتاكاروتن در روده با آهن يكي شده و از پيوند آن با تركيباتي مثل فيتات ها كه مانع جذب آهن مي شوند، جلوگيري كرده و به اين ترتيب براي كم خوني مفيد است.
مصرف مرتب اين ميوه از بروز سرطان رحم پيش گيري مي كند، زيرا خاصيت آنتي اكسيداني دارد. اين ميوه به دليل داشتن ويتامين C و بتاكاروتن، يك سيستم ايمني بسيار قوي ايجاد مي كند. به همين دليل مصرف مرتب انبه در برنامه غذايي از بروز عفونت هاي ويروسي و رشد تومورهاي بدخيم در بدن جلوگيري مي كند. دريافت مقادير بالاي بتاكاروتن موجب فعاليت هرچه بيشتر سلول هاي سيستم ايمني مي شود. به اين دليل متخصصان تغذيه، مصرف انبه را به گروه هاي سني با سيستم ايمني ضعيف تر مانند سالمندان، بچه ها و زنان باردار توصيه مي كنند.
زياده روي در مصرف انبه براي افرادي كه طبع گرم دارند، مضر است. مصرف انبه به خصوص ترشي آن با معده خالي ، ايجاد ناراحتي معده مي كند. بنابراين بهتر است آن را بعد از غذا و ترشي آن را همراه با غذا ميل كرد. پوست انبه را قبل از خوردن جدا كنيد ، زيرا بعضي افراد نسبت به آن حساسيت دارند.
از ديگر خواص درماني انبه مي توان به موارد زير اشاره كرد:
• فيبر نامحلول موجود در انبه به حذف ضايعات روده بزرگ كمك مي كند و در درمان يبوست، موثر است.
• وجود اسيد تارتريك، اسيد ماليك و اسيد سيتريك در اين ميوه، به حفظ قليايي بودن مايعات بدن كمك مي كند.
• مخلوط شير و انبه به افزايش وزن بدن كمك مي كند.
• عصاره پوست درخت، ساقه، برگ و ميوه نرسيده انبه، داراي خواص ضد باكتري هستند.
• گل هاي خشك شده اين ميوه، براي درمان اسهال، اسهال خوني مزمن و برخي مشكلات مثانه مفيد است.
• مغز هسته انبه، ضد اسهال است.
• آنتي اكسيدان هاي موجود در انبه، نقش مهمي را در پيشگيري از سرطان و بيماري هاي قلبي ايفا مي كنند.[آنتي اكسيدان ها به جنگ آنفلوانزا مي روند.
• برخي از فلانوئيد هاي موجود در اين ميوه، باعث تقويت سيستم ايمني بدن انسان مي شوند.

برگرفته از نرم افزار جامع گلبرگها

خواص آناناس


آناناس ميوه نواحي گرمسيري محسوب مي شود و مزه آن چيزي بين شيرين و ترش است. آناناس جسمي بيضي شكل است كه در اطراف آن گلهايي جمع شده اند كه اين گلها هيچ ميوه اي نمي دهند. اين ميوه از خانواده بروملياسه مي باشد كه گياهاني غالباً علفي و تقريباً درختچه مانند هستند. اين خانواده حاوي يك ماده بسيار مهم براي سلامت به عنوان آنزيم بروملين مي باشند.
آناناس منبع كلسيم، فسفر، آهن، منيزيم، پتاسيم، سديم و منگنز به شمار مي آيند. همچنين آناناس منبع غني از ويتامين C بوده و حاوي ويتامين A و B1 و B2 است. احتمالا براي همه ما پيش آمده كه وقتي به ملاقات بيماري مي رويم، براي او كمپوت آناناس ببريم. اين كار بي حكمت نيست زيرا خواص آناناس موجب مي شود تا زخم ها زودتر بهبود بيابند، عفونت ها زودتر خوب شوند، فرد احساس بهبودي پيدا كند و در يك كلام در تسريع روند بهبودي فرد بيمار كمك كننده است. البته هيچوقت نبايد فراموش كرد مصرف آناناس تازه بسيار از مصرف كمپوت آن بهتر است.
دانشمندان مي گويند در آناناس نوعي ماده وجود دارد كه عملكرد پروتئيني را كه در 30 درصد سرطان ها دخيل است، متوقف كرده و قادر است سيستم ايمني بدن را براي هدف قرار دادن و نابود ساختن سلول هاي سرطاني تحريك كند. اين خاصيت آناناس به ويژه در مورد سرطان سينه، ريه، روده بزرگ، تخمدان و سرطان پوست به اثبات رسيده است. گفتني است آناناس حاوي كربوهيدرات ، پروتئين ، چربي و آب است .
از ديگر خواص آناناس مي توان به نقش آن در بهبود سرماخوردگي و كاهش ميزان سرفه اشاره كرد. اكثر افراد هنگام سرماخوردگي ويتأمين C يا آب پرتقال بيشتر مي خورند غافل از اين كه خواص آناناس نيز كمتر از آنها نيست.
بروملين مخلوطي از موادي است كه از شاخه و ميوه آناناس گرفته شده است. در ميان هزاران مواد شناخته شده اي كه در بروملين وجود دارد مي توان به بهترين آنها كه پروتئين سستئين است اشاره نمود كه آنزيمي پروتئيني است و به هضم غذا كمك مي كند. التهابات فراوان، انعقاد خون و رشد بعضي از تومورها ممكن است بوسيله آنزيم بروملين موجود در آناناس كاهش يابد.

بروملين موجود در آناناس باعث كاهش شديد سرفه يا توقف سرفه هاي شديد مي شود اين هم دليل ديگري است تا هنگام سرماخوردگي آناناس بخوريد. همچنين بروملين موجود در آناناس علاوه بر كاهش سرفه بعنوان ضد آماس پس ازاعمال جراحي دندان، جراحي زنان، جراحي عمومي، براي درمان كوفتگي ها، خونمردگي ها و زخم هاي بعد از تصادفات و آبسه ها نيز بكارمي رود. آناناس به طور طبيعي لاغركننده است. آنزيم بروملين موجود در آناناس موجب هضم پروتئين ها در بدن مي شود و به همين دليل از آناناس در ساخت و تهيه قرص هاي لاغري نيز استفاده مي شود.
از خواص ديگر آنزيم بروملين موجود در آناناس مي توان از نرم نمودن بافت هاي گوشت نام برد بنابراين خواباندن گوشت سفت و ناپز در كنار آناناس قطعه قطعه شده موجب نرم شدن گوشت سفت و ناپز مي شود. همچنين پختن گوشت با آناناس موجب نرم شدن بافتهاي گوشت مي شود.
آناناس حاوي ويتامين C و بتا كاروتن است و به همين دليل باعث افزايش ساخت كلاژن و الاستين ( بافت پروتئيني پوست ) مي شود و خون رساني را به پوست افزايش مي دهد، اين خون رساني بهتر به پوست موجب رشد و ترميم سلول ها مي شود. مصرف آناناس موجب ترميم و رشد سلولهاي پوست مي شود و در نتيجه پوست بافت تازگي و جواني خود را حفظ مي كند .
متخصصان جراحي پوست به بيماران مصرف آناناس را پس از جراحي توصيه مي كنند خصوصا” افرادي كه جراحي بيني داشته اند پس از عمل صورت آنها در بيشتر نقاط كبود شده و مدت طولاني نياز است تا اين كبودي ها برطرف شود، با خوردن مرتب آناناس اين كبودي ها هرچه سريع تر رفع مي شوند.
يكي از خواص مهم آناناس كمك به ساخت استخوان هاي سالم و استحكام استخوان ها است. آناناس غني از منيزيم ماده معدني اي است كه وجودش براي ساخت استخوان ها و ارتباط بافت ها ضروري است. آناناس باعث رشد استخوان ها در بدن جوانان و استحكام استخوان ها در پسران مي شود.
آناناس يك منبع عالي براي ماده معدني منگنز مي باشد، كه ماده اي بسيار عالي براي توايد انرژي و مقابله در برابر آنتي اكسيدانها مي باشد.
كمپوت آناناس نيز بيشتر خواص ذكر شده براي آناناس را دارد ولي مصرف آناناس تازه بهتر است.

برگرفته از نرم افزار جامع گلبرگها

خواص شگفت انگیز خرما!


خرما هم نوعي ميوه به حساب مي آيد؛ ميوه اي كه در ايران و خاورميانه بخوبي شناخته شده است ولي در كشورهاي غربي به صورت ميوه و به شكلي كه ما آن را مصرف مي كنيم، استفاده نمي شود. در آن كشورها معمولاً فقط از شيره آن در تهيه شيريني ها و كيك استفاده مي كنند البته خرما در ايران طرفداران زيادي دارد و هم به تنهايي و همراه چاي مصرف مي شود و هم در تهيه كيك و شيريني و نان و… از آن استفاده مي كنند.
اين ميوه سرشار از فيبر طبيعي است و روغن، كلسيم، گوگرد، آهن، پتاسيم، فسفر، منگنز، مس و منيزيم به وفور در آن يافت مي شود. به علاوه خرما سرشار از ويتامين ها مانند ويتامين هاي A و B و E و مواد معدني مختلف است. به طوري كه گفته شده وجود خرما در يك رژيم غذايي سالم و متعادل اجتناب ناپذير است.
خوردن خرما در ماه مبارك رمضان و باز كردن روزه توسط آن باعث مي شود از زياده خوري پس از افطار جلوگيري شود. وقتي بدن مواد غذايي خرما را جذب مي كند، احساس گرسنگي رفع مي شود؛ بنابراين مي توان ساير مواد غذايي را كم تر و آرام تر خورد . امروزه برخي خوراكي ها مانند زولبيا و باميه جاي خرما را در سفره افطار گرفته است، اما كارشناسان تغذيه تاكيد مي كنند هيچ ماده ي غذايي براي باز كردن روزه خواص خرما را ندارد.
بدن انسان هنگام افطار، به غذايي نياز دارد كه به سرعت هضم شود و معده را اذيت نكند و آن را فعال كند و به سرعت مواد مورد نياز به بدن جذب شود و به مغز و عضلات برسد تا ذهن و بدن توانايي خود را باز يابند؛ همه ي اين ها با مصرف خرما امكان پذير است. هر صد گرم خرما بيش از 300 كالري انرژي توليد مي كند. خرما انرژي كافي را به افراد خسته مي رساند.
خرما در درمان يبوست، اختلالات روده اي، مشكلات قلبي، ضعف جنسي و اسهال مفيد است و جزو مواد غذايي ملين به شمار مي آيد. به همين دليل براي افرادي كه از يبوست رنج مي برند مفيد اعلام شده است. براي اين كه هر چه بهتر و بيشتر از اين خاصيت خرما استفاده كنيد، بهتر است خرما را يك شب كامل در آب خيس دهيد. صبح روز بعد خرماهاي خيس خورده را مانند شربت مصرف كنيد. مواد موجود در خرما، براي درمان هرگونه اختلال روده اي مفيد است و مصرف مداوم آن، رشد باكتري هاي مفيد در روده را افزايش مي دهد.
خرما بخشي از رژيم غذايي سالم است چرا كه قند، چربي، پروتئين و انواع ويتامين هاي ضروري در آن موجودند. بنابراين اين ماده ي غذايي در مقابله با كمبود وزن، كمك مؤثري خواهد بود. ثابت شده است خرمايي كه شب در آب خيس شده و صبح مصرف شود، براي قلب هاي ضعيف مفيد است. اگر اين كار را دو بار در هفته انجام دهيد به تقويت قلب خود كمك كرده ايد.
مقدار انرژي ناشي از خوردن خرما از قند ساده بسيار كمتر است و بسيار كمتر از قند، افراد را دچار چاقي و اضافه وزن مي كند. به عنوان مثال در 100 گرم قند و شكر معمولي 9/99 درصد خالص آن انرژي زا مي شود؛ در حالي كه در 100 گرم خرما حدود 30 درصد قند موجود است و بقيه آن، حاوي مواد ديگري است كه از جمله اين مواد مختلف، پروتئين است.
100 گرم خرما حاوي 5/1 درصد پروتئين گياهي از جنس مرغوب مي باشد. در خرما، مقداري نيز فيبر غذايي موجود است، فيبر موجود در خرما براي سلامت دستگاه گوارش و تغذيه بسيار مناسب است، علاوه بر آن خرما حاوي كاروتنوئيدها يا موادرنگي است كه پيش ساز ويتامين A و آنتي اكسيدان محسوب مي شود و جلوي ضايعات و سرطاني شدن سلول ها را مي گيرد.


خرما علاوه بر نكات گفته شده، مقدار قابل توجهي فولات و يا همان اسيدفوليك به بدن مي رساند كه جهت خون رساني براي بدن لازم است و زنان هنگام بارداري مجبور مي شوند علاوه بر دريافت فولات از طريق غذا، قرص آن را نيز مصرف كنند. فولات به عنوان ماده خون ساز در خرما موجود است؛ هرچند كه مقدار آهن خرما آنچنان زياد نيست، اما براي خون سازي، بدن احتياج به 3 ماده ي مغذي فولات، آهن و ويتامين 12 B دارد كه در غذاهاي حيواني يافت مي شوند. پس براي اين منظور بايستي از غذاهاي متنوع استفاده كرد.
ويتامين C يكي ديگر از مواد مغذي خرماست كه اين ويتامين براي جلوگيري از بيماري هاي خطرناك خونريزي دهنده يا همان اسكوربوت لازم است و بايد بدن هر فرد در طول روز، 60 ميلي گرم ويتامين C دريافت كند كه تقريباً در هر 100 گرم خرما 14 ميلي گرم ويتامين C موجود است.
پتاسيم در اين ميوه به ميزان قابل توجهي موجود است كه براي جلوگيري از پرفشاري خون و براي كار صحيح عضلات و اعصاب ضروري است كه به هم خوردن آن در بدن، بسيار خطرناك است. علاوه بر آن، خرما حاوي ميزان قابل توجهي منيزيم است كه براي اعصاب و عضلات ضروري است. پتاسيم نيز براي كنترل اسهال مفيد است. به علاوه اين محصول به راحتي قابل هضم بوده و از اين رو در بر طرف شدن مشكلات ناشي از اسهال كمك مي كند.
نتايج يك تحقيق علمي نشان مي دهد خرما بهترين غذا براي روزه داران در ماه مبارك رمضان است. بر اساس نتايج اين تحقيق، در ساعات پاياني روزه، قند خون كاهش پيدا مي كند و بر مغز تأثير مي گذارد و سبب مي شود فرد احساس كسالت و ضعف كند و از قدرت تمركز شخص روزه دار كاسته مي شود.
همچنين كاهش قند بر حركات جسمي نيز تأثير مي گذارد و معده تقريباً در حالت سكون قرار مي گيرد و فعاليت آنزيم هاي دستگاه گوارشي به علت كمي مايعات در بدن به شدت كم مي شود. با توجه به اين موضوع بدن انسان هنگام افطار، به غذايي نياز دارد كه به سرعت هضم شود و معده را اذيت نكند و آن را فعال كند و به سرعت مواد مورد نياز به بدن جذب شود و به مغز و عضلات برسد تا ذهن و بدن توانايي خود را باز يابند؛ همه ي اين ها با مصرف خرما امكان پذير است و ظرف بيست دقيقه، قدرت و توانايي را به شخص روزه دار باز مي گرداند.
اگر چه خرما حاوي مواد غذايي مهم و ارزشمند است و در كشور ما انواع خرماهاي مرغوب برداشت و به بازار عرضه مي شود اما در انتخاب آن بايد دقت زيادي كرد، زيرا سطحي چسبناك داشته و ناخالصي هاي مختلف را جذب مي كند. قبل از مصرف، خرما را بشوييد و از جايي آن را تهيه كنيد كه اطمينان داريد. هنگام خريد خرماهاي بسته بندي شده هم از سلامت بسته بندي آن مطمئن شويد.

خواص گیلاس


گيلاس از ميوه هاي كوچك هسته دار است كه شكل آن تقريبا كروي است و داراي دمي بلند و يا كوتاه است . گوشت ميوه گيلاس يا خيلي لطيف و يا سفت و آبدار و شيرين به رنگ زرد سفيد و يا زرد قرمز يا سياه مي باشد.
گيلاس سرشار از املاح معدني است : داراي كلسيم ، فسفر، پتاسيم ، كلر، سديم ، منيزيم ، گوگرد و مقدار قابل توجه آهن است. گيلاس داراي كوبالت ، مس ، منگنز، و روي مي باشد. قندي كه گيلاس دارد از نوع ((لوولوز) است . گيلاس داراي ويتامينهاي C و B2 و D و مقدار زيادي ويتامين A مي باشد. كه براي چشم فوق العاده مفيد است . گيلاس سرشار از تركيبات آنتي اكسيداني بوده، از اين رو روند پيري را به تاخير مي اندازد. فلاوونووئيدهاي موجود در گيلاس، از ايجاد هر گونه آسيب توسط راديكال هاي آزاد پيشگيري مي كنند.. برخي از تركيبات يافت شده در گيلاس نظير كوئرسيتين، الاژيك اسيد و پريليل الكل ثابت شده است كه بسيار در جلوگيري از روند شروع و گسترش سرطان نقش دارند. ملاتونين موجود در گيلاس، سيستم عصبي را آرام كرده و استرس و تحريكات عصبي را كاهش داده و به درمان وضعيت هاي بي خوابي و سردرد كمك شاياني مي كند.
گيلاس از ميوه هايي است كه سموم بدن را بر طرف كرده و خون را تصفيه مي كند، قوه دماغي بدن را تقويت كرده و كمبود املاح معدني بدن ما را برطرف ساخته و دستگاه هاضمه را منظم مي كند، اعصاب را تسكين داده و ادرار آور است . هر صد گرم گيلاس داراي دويست و پنجاه ميلي گرم پوتاس است و چنانكه مي دانيد پوتاس تاءثير زيادي بر افزايش ادرار دارد. كساني كه ورم مفصل و يا رماتيسم يا نقرس دارند بالنتيجه براي معالجه خود بايد غذايي بخورند كه ادرار زياد كند، با گيلاس رژيم مي گيرند. اگر شما درمان هاي گياهي را قبول داشته باشيد، بدانيد كه گواتر مزمن با خوردن گيلاس تا حد زيادي كنترل مي شود.

رژيم گيلاس براي كساني كه سنگ كليه و يا سنگ صفرا و يا مثانه دارند نيز بسيار مفيد و موثر است . كساني كه تصلب شراين دارند و يا از كبد مي نالند و يا به يبوست مبتلا شده اند و يا در روده هاي آنها گاز جمع مي شود و غذا تخمير مي گردد و هم چنين كساني كه املاح معدني بدن آنها كم شده و يا بچه هايي كه دير رشد مي كنند بايد گيلاس بخورند و رژيم گيلاس بگيرند چون قند ميوه گيلاس از نوع قند لوولوز مي باشد. مصرف گيلاس به كساني كه بيماري ديابت دارند توصيه مي شود.
گيلاس سينه را نرم مي كند. معده را ضد عفوني مي نمايد. و تخمير معده را از بين مي برد و از اين رو يبوست را معالجه مي كند و اسهال مخصوصا اسهال خوني را شفا مي بخشد، و بسيار سهل الهضم است. تركيباتي كه در گيلاس وجود دارد تعديل كننده PH خون است زيرا خون بايد به مقدار 4/7 قليايي باشد. مصرف گوشت و مواد گوشتي خون را اسيدي مي كند و بهترين تعديل كننده آن ميوه ها از جمله گيلاس است . گيلاس را بايد قبل از غذا خورد تا با آن جلوي زيادي اشتها را بگيرد. كساني كه براي كم خوردن و لاغري متوسل به قرصهاي شيميايي مي شوند مي توانند از گيلاس كه يك ميوه طبيعي است و مصرف آن اندام را متناسب مي كند كمك بگيرند، زيرا قرصهاي شيميايي براي كم كردن اشتها اشخاص ‍ را لاغر مي كنند و براي سيستم اعصاب و دستگاه عروق و شريانها مضر و خطرناك است و اعصاب را تحريك كرده و بي خوابي مي آورد.
كساني كه مي خواهند از گيلاس براي لاغري و تناسب اندام خود كمك بگيرند بايد در ابتداي غذاي خود دويست و پنجاه تا سيصد و پنجاه گرم گيلاس بخورند و بعد منوي غذاي آنها نبايد داراي مواد نشاسته اي مثل نان ماكاروني ، برنج ، حبوبات و نان شيريني باشد. براي رژيم دفع سموم بايد صبح ناشتا نخست صد گرم گيلاس بخوريد و بعد آن را تا پانصد گرم افزايش دهيد. هيچوقت گيلاس را بعد از غذا و سر سيري نخوريد. زيرا معده را سنگين و ايجاد تخامه مي نمايد.
ماسك زيبايي كه با گوشت گيلاس تهيه مي شود، پوست را نرم و رنگ رخسار را باز مي نمايد و براي اين كار بهتر است كه از گيلاسهاي درشت خراساني استفاده كنيد و گوشت آنها را روي صورت بماليد و بگذاريد مدتي بماند. دم كرده دم آن ادرار را زياد مي كند و اين خاصيت آن شهرت جهاني دارد. جوشانده برگ گيلاس در شير ملين است . صمغ درخت گيلاس سينه را نرم مي كند و رنگ رخسار را باز كرده ، قلب را جلا مي دهد. براي درمان سرفه بهتر است كه صمغ را گرفته با آب سرد ميل نماييد.

خواص انجیر


انجير، ميوه اي شيرين، گوشتدار، زرد يا بنفش رنگ، داراي ويتامين A،B، C، قند، پروتئين، مواد ازته، چربي، آهن، منگنز و كلسيم است. نوعي ازآن كه در مناطق گرمسير مي رويد، به نام انجير هندي يا بنگالي معروف بوده است كه بسيارتناور وپرشاخه است. از شيرابه نوع ديگر آن، در استراليا كائوچو تهيه مي كنند.
اين ميوه طبيعت گرمي دارد و خوردن آن به افرادي كه به لحاظ جسمي ضعيف هستند، همواره توصيه مي شود. انجير به صورت هاي مختلف خام، پخته (در كمپوت و مربا) و خشك (در خشكبار) در تمام طول سال قابل استفاده است. به اين ترتيب مي توانيم در تمام طول سال از خواص آن بهره مند شويم. علاوه بر اين، از نوع خام آن در پخت انواع كيك ها و دسرهاي فصل نيز مي توان استفاده كرد. اين ميوه بهشتي به رغم برخورداري از خواص غذايي، به لحاظ درماني نيز پر خاصيت است.
در قرآن به انجير سوگند خورده شده است:
” والتين و… لَقَد خلقنا الإنسانَ في أحسَنِ تَقويم ” سوره تين آيه (3-1)
سوگند به انجير ، ما انسان را به بهترين قوام آفريديم .
و قرآن به دنبال قسم به انجير و زيتون و سينا و شهر امن مكه مي فرمايد:
” وَ لَقَد خَلَقنا الإنسان في أحسَنِ تقويم “
اين مسأله نشانگر رابطه اي است بين انجير و زيتون و امنيت و قوام بدن و سلامتي انسان .
در روايات نيز مطالبي در مورد انجير آمده است، امام رضا (ع) مي فرمايند :
” يشد العظم و يَنبِت الشَعر و يذهب بالداء حتّي لا يِحتاج معه الي الدواء “
[1] انجير استخوان ها را كه ( قوام بدن است) استحكام مي بخشد و موي را مي روياند و درد را از بين مي برد ، تا جايي كه با وجود آن به دارو نياز نيست .


مهم ترين خاصيت درماني انجير براي آن دسته از افرادي است كه همواره از مشكل يبوست رنج مي برند. اين قبيل افراد مي توانند علاوه بر مصرف روزانه اين ميوه به حالت خام يا خشك، تعدادي انجير خشك را از شب تا صبح در يك ليوان آب خيسانده و صبح پيش از صبحانه ميل كنند. انجير در هر دو حالت خام و خشك، ملين خوبي به شمار مي آيد. علاوه بر اين، مخلوط انجير و عسل براي درمان زخم معده نيز مفيد است. در واقع انجير سيستم دستگاه گوارش را تقويت مي كند.
يكي از جالب توجه ترين خواص انجير به ويژه براي استفاده در ماه رمضان خاصيت عطش زدايي آن است؛ بنابراين هنگام افطار يا سحر براي رفع عطش از چند عدد انجير خام يا خشك استفاده كنيد.
انجير مسكن اعصاب، افزايش دهنده قواي جنسي، تقويت كننده هوش و حافظه، محكم كننده استخوان ها و برطرف كننده التهاب آنهاست. امگا 3 و امگا 6 دارد. پس براي سيستم اعصاب، مغز و قلب بسيار مفيد مي باشد.
مصرف انجير براي كاهش علائم بيماري هايي مانند گلودرد، عفونت هاي ريوي، سينه درد همراه با تب و سرفه، بسيار توصيه مي شود. براي اين منظور كافي است چند عدد انجير خشك را در شير يا آب بپزيد و به حالت گرم مصرف كنيد.
انجير منبع خوب پتاسيم مي باشد و همان طور كه مي دانيم، پتاسيم، عنصري است كه براي كنترل فشار خون به كار مي رود. كمبود پتاسيم، مخصوصا وقتي كه غذاها داراي مقدار زيادي سديم(نمك) باشند، مي تواند موجب بالا رفتن فشار خون شود. انجير براي افراد داراي كلسترول بالا و اسيد اوريك بالا ، بسيار مفيد است.
انجير به عنوان دارويي براي توليد انرژي و قوي شدن به كار مي رود و براي افرادي كه رشد غير طبيعي دارند، بسيار مفيد مي باشد. مطالعات نشان داده است كه افرادي كه روزانه 3 عدد يا بيشتر ميوه مصرف مي كنند، ضعف و انحطاط عضلاني كمتري دارند.
انجير، منبع خوبي از فيبرهاي غذايي مي باشد. فيبر، اثر مفيدي بر كاهش وزن دارد و گرسنگي را به تاخير مي اندازد. اين ميوه به خاطر داشتن فيبر بالا، از ابتلا به سرطان سينه جلوگيري مي كند. همچنين انجير چون آنتي اكسيدان زيادي نسبت به ساير ميوه ها دارد. از سرطان روده جلوگيري مي كند. در واقع انجير جلوي رشد سلول هاي سرطاني را مي گيرد.
انجير داراي مقدار زيادي كلسيم (79 ميلي گرم در 224 گرم انجير) مي باشد. تحقيقات نشان داده است كه كلسيم در انجير به همان اندازه كلسيم موجود در شير مي باشد. كلسيم، به عنوان بالا برنده تراكم استخوان شناخته شده است. به علاوه، پتاسيم موجود در انجير، دفع ادراري كلسيم را كاهش مي دهد. پس انجير يكي از بهترين ها براي افزايش تراكم استخوان مي باشد و از پوكي استخوان جلوگيري مي كند.
انجير براي بهبود سردرد، دندان درد ، تهوع، تب، نقرس، گوش درد ، سوختگي، معده درد، ورم چركي(آبسه) ، بيماري هاي ريوي و بيماري هاي مقاربتي مفيد است. انجير تازه دو نيم كرده، روي دملهاي چركي و تومورهاي كوچك، مانند ضماد عمل مي كند. شيرابه درخت انجير در معالجه زگيل مؤثر است.
انجير خشك درمان كننده نفخ و باد معده مي باشد و نسبت به انجير تازه، 5 برابر بيشتر كالري دارد. انجير خشك داراي مقدار زيادي آهن مي باشد و براي درمان كم خوني فقر آهن مفيد است.
شيره انجير داروي خوبي براي افسردگي مي باشد. اين شيره از بين برنده زگيل مي باشد.

انار


انار معجزه بسته بندي مواد غذايي در طبيعت است؛ يك بسته دربسته از دانه هاي رنگي، از قرمز ياقوتي تا سفيد مرواريدي و پرآب كه كنار هم با لايه محافظ سفيدي نشسته اند. شاعر، همين قدر حوصله كرده كه بگويد صد دانه ياقوت آنجاست اما يك انار خيلي بيشتر از اين حرف ها دانه دارد كه با نظم و ترتيب يكجا نشسته اند.
مي گويند قدمت اين ميوه، به 4 هزار سال قبل برمي گردد؛ ميوه اي كه سوغات ايراني ها بوده و از اينجا، به هند و سپس به آفريقاي شمالي، چين، اروپا و آمريكا رفته؛ در سوره الرحمن قرآن كريم- آنجا كه وصف بهشت و ميوه هاي بهشتي آمده- از انار هم نام برده اند؛يك ميوه خوش آب و رنگ شفابخش كه انگار، هر دانه اش دواي دردي است.
اين ميوه غني از ويتامين هاي چون c، B2 و B1 و موادمعدني مانند سديم، فسفر، آهن، منيزيم و پتاسيم و تركيبات قندي ساكارز، گلوكز، فروكتوز و همچنين اسيدهاي ماليك و سيتريك است. انار براي بيماران مبتلا به پرفشاري خون نيز مفيد است و با داشتن حدود 260 ميلي گرم پتاسيم در مقابل 3 ميلي گرم سديم در هر 100 گرم در كاهش فشارخون مفيد است.

نوشيدن روزانه آب انار مي تواند با پايين آوردن فشار خون و كاهش ميزان هورمون استرس، تنش ها و استرس هاي كارمندان را در محل كار كمتر كند. متخصصان با انجام آزمايشاتي، تأثير فيزيولوژيكي مصرف روزانه نيم ليتر آب انار را طي يك دوره دو هفته اي مورد ارزيابي قرار دادند. آن ها دريافتند تمام 60 نفري كه داوطلبانه در اين آزمايش شركت كرده بودند و در محيط هاي كاري مختلف مشغول به كار بودند، پس از نوشيدن اين آب ميوه اشتياق بيشتري پيدا كردند و كمتر دچار استرس و آشفتگي مي شدند. به گزارش روزنامه تلگراف، مطالعات بسياري تاكنون نشان داده است كه آب انار مزاياي بسياري براي سلامتي دارد و انجام مطالعات بيشتر براي شناسايي خواص مفيد اين ميوه ضروري است.
انار همچنين مي تواند چربي هاي اطراف معده و شكم را در زنان و مردان چاق كاهش دهد. متخصصان در يك آزمايش يك ماهه ثابت كردند، ميزان تشكيل سلول هاي چربي در اطراف شكم در افرادي كه آب انار مصرف مي كنند، كاهش مي يابد. كساني كه آب انار مي نوشند، فشار خونشان نيز پايين مي آيد و بنابراين خطر بروز حملات قلبي و سكته مغزي و بيماري كليوي در اين اشخاص نيز به ميزان قابل توجهي كاهش پيدا مي كند. پزشكان معتقدند كه آب انار مي تواند مقدار اسيد چرب موجود در خون موسوم به اسيد چرب «NEFA» را كاهش دهد. آزمايشات قبلي كه روي انسان و حيوانات انجام گرفته، نشان داده است كه مقدار زيادي از اين اسيد چرب، ذخيره چربي را در اطراف شكم افزايش مي دهد و در نتيجه سبب تشديد احتمال ابتلا به بيماري قلبي و ديابت نوع دوم مي شود.
عصاره انار آثار ضدباكتريايي داشته و به عنوان مثال با باكتري هاي ايجادكننده پلاك هاي دنداني مقابله كرده در سلامت دندان و دهان موثر است. آب انار و پوست آن، خواص ضعيف استروژني داشته و لذا مي توانند در برطرف كردن عوارض يائسگي موثر باشد. يكي از عللي كه مصرف انار را براي سلامت پوست و مو توصيه مي كنيم، خواص آنتي اكسيداني اين ميوه است.
متخصصان پوست و مو علاقه خاصي به توصيه به مصرف ويتامين C دارند زيرا مصرف ويتامين C چه به صورت خوراكي و چه موضعي براي پوست فوايد زيادي دارد. مثلا ويتامين C موضعي مي تواند در مقابله با آثار مضر نورخورشيد روي پوست موثر باشد. مصرف يك انار معمولي مي تواند 40 درصد نياز روزانه به ويتامين C را تامين كند. همچنين انار منبع خوبي از اسيدفوليك، پتاسيم و آهن بوده، مصرف آن را براي بيماران مبتلا به كم خوني به خصوص بانوان توصيه مي كنيم.
يكي از علل مهم مشكلات پوست، مو و ناخن در خانم ها كم خوني فقر آهن است. مي توان گفت كه شايع ترين علت ريزش مو در خانم ها، فقر آهن است و بانوان بايد به مساله كمبود ذخاير آهن بدن و كم خوني بسيار حساس بوده و همواره درصدد رفع آن برآيند. به هر حال فوايد دارويي انار توسط پزشكان مورد تاييد قرار گرفته و در طب سنتي از آن به عنوان داروي ضدانگل، ضداسهال، تقويت كننده قلب، جمع كننده پوست (قابض) و براي درمان زخم هاي دهان، خون ريزي لثه، بواسير و زخم معده استفاده مي شود. گفته شده است كه اگر برگ هاي له شده انار را روي پوست بگذاريد خارش را از بين مي برد.

خواص آنتي اكسيداني انار تأثير زيادي بر كاهش احتمال ابتلا به سرطان و بيماري هاي قلبي دارد. آب انار به خاطر داشتن مقادير فراواني فلاوونوئيد (نوعي آنتي اكسيدان) تأثير فوق العاده اي بر خنثي سازي سرطان ناشي از راديكال هاي آزاد دارد. طي نتايج حاصله از تحقيقات روي موش ها، اين ميوه مي تواند در پيشگيري از سرطان پوست و سينه موثر باشد و نيز طي يافته هاي جديد محققان آمريكائي، مصرف آب انار، روند رشد سلول هاي سرطان پروستات را كاهش مي دهد. در يك مطالعه زماني كه مصرف آب انار را ارزيابي كردند، مشخص شد: اين ماده به دليل وجود آنتي اكسيدان به مقدار زياد مي تواند به عنوان راهي براي مبارزه و جلوگيري از سرطان سينه باشد.
ميوه هاي قرمز داراي آب و دانه به طور طبيعي يك نوع ماده شيميايي به نام اسيد الاژيك توليد مي كنند كه به نظر مي رسد براي جلوگيري از رشد سلول هاي سرطان در بافت هاي سينه مفيد باشد. در آزمايشگاه محققان روي آنزيم روماتاس كه نقش كليدي در توليد استروژن و توسعه رشد سرطان سينه و اثرات ده ها تركيب موجود در انار كه با مبارزه با سرطان سينه مرتبط هستند، مطالعه كردند.
با استفاده از آب ميوه هاي قرمز دانه دار به خصوص انار مي توان به مبارزه با رشد سرطان سينه پرداخت. آب انار سرشار از نوعي ماده آنتي اكسيدان است و همين ماده انار را در صدر ميوه هاي داراي آنتي اكسيدان از قبيل زغال اخته، پرتقال و انگور قرار داده است. ، ميزان آنتي اكسيدان آب انار كه به فنوليك موسوم است، از انواع چاي سبز و زيتون سياه نيز به مراتب بيشتر است. بر اساس پژوهش اين محققان آب انار دست كم 20 درصد بيش از ديگر آب ميوه ها داراي خواص آنتي اكسيدان است.
آب انار مزاياي بسيار زيادي براي بيماران كليوي به خصوص بيماران در حال دياليز به همراه دارد. آب انار كه شامل بالاترين سطوح آنتي اكسيدان پلي فنول است، قادر به كاهش تخريب سلول ها به وسيله ايجاد راديكال هاي آزاد مي شود. وجود چنين آنتي اكسيداني در رژيم غذايي بيماران كليوي مي تواند به دليل ايجاد راديكال هاي آزاد در خون، امكان افزايش گردش خون به وسيله دستگاه دياليز را فراهم كند.
بر اين اساس محققان، 101 بيمار دياليزي را به طور تصادفي براي مصرف آب انار يا بدون مصرف اين نوشيدني انتخاب و بررسي كردند و نتايج آن نشان داد: آن هايي كه هفته اي 3 بار نصف فنجان آب انار مصرف مي كردند، نسبت به سايرين دچار كاهش التهابات مولكول و عفونت ها در خون خود شدند. بيماران كليوي كه هر هفته از نوشيدني هاي ترش استفاده مي كنند، احتمال عفونت كه دومين عامل كشنده بيماران دياليزي است را كاهش مي دهند. تاكنون هيچ نوشيدني ديگري كه چنين خاصيت از بين برندگي عفونت را داشته باشد، مشاهده نشده است.

خواص آلو


آلو يك ميوه ي تك هسته اي از خانواده ي هلو و زرد آلو است. بيش از هزاران گونه ي متفاوت از اين ميوه در دنيا وجود دارد كه از نظر رنگ، شكل و اندازه تنوع زيادي دارند. معروف ترين اين گونه ها نوع ژاپني است كه برخي انواع آن به رنگ زرد و پرآب بوده و برخي ديگر درصد آب كمتري داشته و قرمز متمايل به ارغواني هستند. اندازه ي آلو در سراسر جهان از 6-3 سانتي متر متفاوت است. طعم آن از ترش تا شيرين متغير بوده و به رنگ هــاي زرد، سبـز، قـرمـز و ارغوانـي موجـود اسـت.
مصرف آلو با جلوگيري از افزايش فشارخون، كنترل قندخون و پيش گيري از بروز بيماري هاي قلبي- عروقي، سرطان، بيماري هاي گوارشي و كاهش چربي مورد استفاده در شيريني پزي نقش بسزايي در سلامت انسان دارد.
آلو اكثراً به صورت تازه مصرف مي شود؛ اما مي توان آن را به كيك ها، سالادها و غذاها اضافه كرد يا به صورت كمپوت و مربا مصرف كرد. نوع خشك اين ميوه، در جاي خشك و خنك يا در يخچال به مدت 6 ماه قابل نگهداري است.
در طب چيني، آب آلو به عنوان «اكسير صبحانه» جهت سم زدايي وشادابي بدن بعد از خواب توصيه شده است.
آلو يكي از منابع خوب آنتي اكسيدان ها است. اين ميوه حاوي مقادير مناسبي از تركيبات فنلي و بتاكاروتن مي باشد كه با اثر آنتي اكسيداني خود راديكال هاي آزاد اكسيژن را خنثي مي كند. راديكال هاي آزاد اكسيژن اثرات مخربي را در بدن اعمال مي كنند، زيرا اين راديكال هاي آزاد با اكسيداسيون چربي ها در بدن سبب مي شوند كه چربي همواره در رگ ها رسوب كرده و گرفتگي عروق پيش آيد. اين فرآيندها جزء عوامل اصلي بروز بيماري هاي قلبي- عروقي است. يكي ديگر از مضرات راديكال هاي آزاد اكسيژن تخريب DNA است. چنانچه DNA آسيب ببيند احتمال توليد سلول هاي سرطاني در بدن به شدت افزايش مي يابد. يكي ديگر از مضرات راديكال هاي آزاد، افزايش احتمال بروز استئوآرتريت مي باشد كه منشا پيدايش بيماري هايي نظير آرتريت روماتوئيد است. ساليانه هزاران نفر بر اثر ابتلا به بيماري هاي قلبي- عروقي و سرطان در جهان مي ميرند و درصد زيادي از هزينه هاي بخش بهداشت و درمان صرف اين گونه بيماري ها مي شود. با توجه به تاثير آلو در پيشگيري از اين بيماري ها مصرف اين ميوه مي تواند در سلامت انسان بسيار موثر باشد.
آلو به دليل داشتن فيبر غذايي، براي كنترل قند خون، جلوگيري از يبوست و حفظ سلامت دستگاه گوارش مفيد است. يكي ديگر از تركيبات قابل توجه در اين ميوه فيبر است. فيبرها سبب كاهش سرعت جذب مواد مغذي به ويژه قندها شده و در عين حال ميزان حساسيت به انسولين را نيز افزايش مي دهند. بنابراين مصرف آلو مي تواند در كنترل قند خون موثر باشد.
آلو يكي از منابع غني پتاسيم است. تحقيقات انجام گرفته در سال هاي اخير تأثير پتاسيم را در كاهش فشار خون نشان داده اند. با توجه به اين كه آلو حاوي سديم كمي مي باشد، مصرف متعادل آن در كنترل فشارخون موثر است.
يكي از شناخته شده ترين خواص آلو، پيش گيري از يبوست است. اين اثر نيز به واسطه ي وجود فيبر است. در اين مورد آلو از دو طريق عمل مي كند: اولاً فيبر كه غذاي باكتري هاي روده ي بزرگ است، توسط آلو فراهم مي شود و با تخمير فيبر توسط باكتري ها، حجم مدفوع زياد مي شود. بنابراين ديواره ي عضلاني روده، حاوي مواد بيشتري است كه روي آن ها كار كند و در نتيجه، سرعت و قدرت انقباضات آن بيشتر مي شود. اين كار باعث خروج سريع تر مواد زايد مي شود. ثانياً آلو و آب آلو حاوي مشتقات ماده ي به نام «هيدروكسي فنيلياتين» هستند كه عضلات صاف ديواره ي روده ي بزرگ را تحريك مي كند. اين تحريك باعث شروع افزايش فعاليت در روده ي بزرگ مي شود كه اين امر نيز به افزايش سرعت حركت مدفوع كمك مي كند. هم چنين در 100 گرم آلو خشك، حدود 10 گرم قند سوربيتول موجود مي باشد كه سوربيتول نيز خاصيت ملين دارد.
علاوه بر اثرات فوق، فيبر موجود در آلو سبب افزايش رشد و تكثير باكتري هاي مفيد روده شده كه اين امر مانع از رشد باكتري هاي مضر در داخل روده مي شود. در عين حال بر اثر تخمير فيبر در داخل روده، اسيد بوتيريك توليد مي شود كه منشا انرژي براي سلول هاي روده است و به اين ترتيب به حفظ سلامت دستگاه گوارش كمك مي كند. همچنين نوشيدن آب آلو در دفع انگل هاي معده بسيار موثر مي باشد. آلوي خشك براي مبتلايان به سوء هاضمه بسيار مفيد است.
گياه خواران و افرادي كه مقادير كمي گوشت قرمز مصرف مي كنند، خود را در معرض خطر دريافت ناكافي آهن و تهي شدن ذخاير آهن بدن قرار مي دهند. فقدان آهن مي تواند در نهايت به كم خوني منجر شود كه خستگي مفرط و عدم تمركز از عوارض آن است. ولي بايد توجه داشت كه آلو خشك منبع خوب «آهن گياهي» است.

هم چنين آشپزها و كساني كه تمايل ندارند از چربي، كره يا مارگارين در دستورات خود استفاده نمايند مي توانند از پوره ي آلو خشك در دستورات خود نظير كيك ميوه ها، براني شكلات يا كيك هويج استفاده كنند كه ماهيتي جويدني و نرم دارند. پوره ي آلو خشك به حجم و مقدار دستور غذايي مي افزايد و در عين حال حاوي چربي هم نيست. بنابراين استفاده از آلوخشك براي افرادي كه بايد رژيم كم چربي داشته باشند و تمايل به خوردن «هله هوله» شيرين دارند، مناسب است.
پژوهشگران معتقدند از آلو مي توان به عنوان ضدعفوني كننده غذا استفاده كرد. آلوي خشك خواص ضد ميكروبي دارد كه مي تواند خطر آلودگي گوشت را كم كند. افزودن آلو يا عصاره آن به گوشت قيمه شده، به ميزان قابل توجهي از رشد ميكروب ها جلوگيري مي كند. هر چند ادويه نيز مي تواند نقش مشابهي ايفا كند، اما عصاره آلو طعم اندكي دارد و به همين دليل طعم اصلي غذا را تغيير نمي دهد. افزودن 3 درصد عصاره آلو، بيش از 90 درصد مانع از رشد ميكروب ها مي شود. آلو به دليل كمك به مرطوب ماندن گوشت، كيفيت گوشتي را كه دوباره گرم مي شود، بهبود مي بخشد.

ديگر خواص آلو عبارتند از:
• آلوي سياه حرارت دروني بدن را فرو مي نشاند.
• آلو حالت تهوع را از بين مي برد. از اين رو افرادي كه به حالت تهوع و سرگيجه مبتلا مي باشند ، بهتر است روزانه چند عدد آلو بمكند.
• آلو ضد تب و سردردهاي صفراوي است.
• آلو طبيعتي سرد دارد ، پس براي افراد گرم مزاج مناسب است.
• آلوي سياه در مبتلايان به خارش بدن مانند خارش پشت، زيربغل ، گردن ، شانه مؤثر است.
• خوردن آلوي تازه يا پخته و يا كمپوت آلو براي درمان بيماران مبتلا به روماتيسم، نقرس و تصلب شرائين مفيد است.
• مصرف آلو به صورت پخته براي افراد ضعيف و مسن بهتر است، زيرا آلوي خام ديرهضم مي شود.
• آلو سرشار از ويتامين هاي A و C ، كربوهيدرات ( مواد نشاسته اي )، آهن ، كلسيم و ساير املاح مي باشد. دريافت ويتامين B6موجود در آلو مي تواند به سوخت و ساز بهتر بدن كمك كند. از طرفي دريافت اين ويتامين باعث عملكرد بهتر مغز مي شود.
• برگه آلو، بهترين ضد سم مي باشد.
• اين ميوه، سرشار از پتاسيم بوده و از طرفي ميزان سديم آن نيز كم است. به همين دليل مصرف آن براي افراد مبتلا به بيماري هاي قلبي- عروقي مفيد است.
• در حفظ سلامتي كبد موثر بوده و باعث سم زدايي از سيستم گوارشي مي شود. همچنين در مبارزه با عفونت و تب هاي روده اي بسيار حائز اهميت است.
• از آنجا كه حاوي مقدار زيادي فسفر است، در افزايش قدرت فعاليت هاي ذهني تاثيرگذار مي باشد.

برگرفته از نرم افزار جامع گلبرگها

خواص انگور


انگور ميوه اي است بهشتي كه شامل ويتامين هاي A , B ، C مي باشد هم چنين داراي مقداري منيزيم ، كلسيم ، آهن ، فسفر ، پتاسيم و آلبومين است. دانه هاي سبز يا قرمز انگور خاصيت هاي جادويي دارند و در درمان بسياري از بيماري ها تاثيرگذارند.
به گفته پزشكان، انگور سربازي است كه به جنگ بيماري هاي قلبي مي رود و ضمن افزايش انعطاف و سلامت ماهيچه هاي قلب، به كاهش كلسترول و فشار خون كمك مي كند. اين ميوه در مورد حفظ سلامتي قلب زنان بهتر از مردان عمل مي كند و به همين دليل مصرف آن به طور ويژه براي زنان توصيه مي شود.
ديده شده انگورهايي كه رنگ بنفش و قرمز دارند حاوي ماده اي به نام آنتوسيانين هستند. اين ماده در تمشك هم وجود دارد كه وقتي وارد بدن مي شود، مي تواند از بروز مشكلات بسياري نظير ناراحتي هاي قلبي عروقي، گرفتگي عروق، لخته شدن خون و در نهايت حتي ديابت پيشگيري كند. به همين دليل است كه مي توان از خواص منحصر به فرد انگور رنگي نسبت به انگورهاي زرد به وجود آنتوسيانين اشاره كرد. به علاوه انگور قرمز براي تصفيه ي خون و خون سازي از انگور سبز هم بهتر است.
هر چه رنگ انگور پررنگ تر باشد، غلظت فيتوكميكال ها در آن بيشتر بوده و انگورهاي حاوي هسته نيز اگر هسته آنها خورده شود؛ خود هسته مي تواند حركات روده را به ويژه در افرادي كه مشكل يبوست دارند، كنترل كند. البته اين افراد بايد مايعات فراواني هم مصرف كنند. وقتي اين ماده خورده مي شود، ضدالتهاب بوده و به ويژه در افرادي كه دچار تصلب شرايين هستند و مشكلات التهابي دارند سبب بهبود حالت مي شود.
خاصيت ديگري كه اين ميوه دارد اين است كه اجازه نمي دهد پلاكت ها در خون به هم بچسبند و از گرفتگي عروق پيشگيري مي كند. ضدسرطان بوده و خاصيت ضدپيري هم دارد و سلول ها را از گزند راديكال هاي آزاد كه عامل پير شدن سلول ها هستند، محافظت مي كند.
انگور هم لاغر كننده است و هم چاق كننده . بدين گونه كه اگر انگور را از صبح تا ظهر ، خالي ميل كنيد لاغر كننده است و اگر آن را همراه با غذا ميل كنيد چاق كننده است . توجه داشته باشيد وقتي انگور ميل مي كنيد پشت آن آب سرد ننوشيد و يا ميوه هاي خشك مانند برگه ي هلو و غيره را با انگور و آب ميل نكنيد زيار دچار دل درد مي شويد .
يكي از خواص انگور ، صاف كننده و « مولد خون بودن » آن است . انگور قند خون را نيز تنظيم مي كند. البته افرادي كه قند خون پايين دارند مي توانند از انگور بهره ي زيادي ببرند . بنابر اين سعي كنند هميشه انگور تهيه كنند و چند بار در روز مقداري از آن را ميل كنند . برخي افراد مي گويند قند انگور مي تواند سبب چاقي يا افزايش قندخون شود. اما اين تفكر اشتباهي است فرد مبتلا به ديابت با توجه به كالري اي كه براي او تجويز شده و گفته شده كه مثلا در روز مي تواند 3 واحد ميوه مصرف كند، مي تواند يك واحد آن را انگور انتخاب كند و ساير واحدها را از ديگر ميوه ها بهره بگيرد تا نوسان قندخون كمتر باشد.
افرادي كه در دوره ي نقاهت يك بيماري هستند و يا ضعف عمومي بدن دارند ، و در نتيجه قدرت دفاعي بدن آنها كم شده است ، سعي كنند از انگور ، هويج ، سيب و هلو ، به مقدار زياد استفاده كنند . البته اين ميوه ها را با هم در آب ميوه گيري ريخته و آب ميوه ي حاصل شده را جرعه جرعه در طول روز بنوشند . خوب است بدانيد انگور پتاسيم زيادي دارد كه به جبران ضعف بدن كمك مي كند.
كشمش تقويت كننده ي بدن است و اگر آن را مانند چاي دم كنيد و بنوشيد ، براي نرم كردن سينه و درد گلو مفيد است.


غوره همان انگور كال است. طعم آن هم ترش است. در واقع ميوه ها هر چقدر بيشتر مي رسند، قندشان بالاتر مي رود. در واقع قند غوره كمتر از انگور رسيده است. غوره معمولا به شكل آبغوره مصرف مي شود و چون جلوي آفتاب مي ماند و حرارت مي بيند ويتامين C نداشته و تنها طعم دهنده است. به عبارت ديگر آبغوره هيچ خواصي براي بدن ندارد.
عده اي از افراد براي پايين آوردن چربي خون، آبغوره مي خورند. اين تفكر به هيچ عنوان صحيح نبوده و آبغوره نمي تواند چربي و قندخون را پايين بياورد. برخلاف تصور عموم كه مصرف ناشتاي آن سبب لاغري مي شود بايد گفت آبغوره نه تنها لاغر نمي كند بلكه مخاط دستگاه گوارش را هم تخريب مي كند.