خواص آناناس


آناناس ميوه نواحي گرمسيري محسوب مي شود و مزه آن چيزي بين شيرين و ترش است. آناناس جسمي بيضي شكل است كه در اطراف آن گلهايي جمع شده اند كه اين گلها هيچ ميوه اي نمي دهند. اين ميوه از خانواده بروملياسه مي باشد كه گياهاني غالباً علفي و تقريباً درختچه مانند هستند. اين خانواده حاوي يك ماده بسيار مهم براي سلامت به عنوان آنزيم بروملين مي باشند.
آناناس منبع كلسيم، فسفر، آهن، منيزيم، پتاسيم، سديم و منگنز به شمار مي آيند. همچنين آناناس منبع غني از ويتامين C بوده و حاوي ويتامين A و B1 و B2 است. احتمالا براي همه ما پيش آمده كه وقتي به ملاقات بيماري مي رويم، براي او كمپوت آناناس ببريم. اين كار بي حكمت نيست زيرا خواص آناناس موجب مي شود تا زخم ها زودتر بهبود بيابند، عفونت ها زودتر خوب شوند، فرد احساس بهبودي پيدا كند و در يك كلام در تسريع روند بهبودي فرد بيمار كمك كننده است. البته هيچوقت نبايد فراموش كرد مصرف آناناس تازه بسيار از مصرف كمپوت آن بهتر است.
دانشمندان مي گويند در آناناس نوعي ماده وجود دارد كه عملكرد پروتئيني را كه در 30 درصد سرطان ها دخيل است، متوقف كرده و قادر است سيستم ايمني بدن را براي هدف قرار دادن و نابود ساختن سلول هاي سرطاني تحريك كند. اين خاصيت آناناس به ويژه در مورد سرطان سينه، ريه، روده بزرگ، تخمدان و سرطان پوست به اثبات رسيده است. گفتني است آناناس حاوي كربوهيدرات ، پروتئين ، چربي و آب است .
از ديگر خواص آناناس مي توان به نقش آن در بهبود سرماخوردگي و كاهش ميزان سرفه اشاره كرد. اكثر افراد هنگام سرماخوردگي ويتأمين C يا آب پرتقال بيشتر مي خورند غافل از اين كه خواص آناناس نيز كمتر از آنها نيست.
بروملين مخلوطي از موادي است كه از شاخه و ميوه آناناس گرفته شده است. در ميان هزاران مواد شناخته شده اي كه در بروملين وجود دارد مي توان به بهترين آنها كه پروتئين سستئين است اشاره نمود كه آنزيمي پروتئيني است و به هضم غذا كمك مي كند. التهابات فراوان، انعقاد خون و رشد بعضي از تومورها ممكن است بوسيله آنزيم بروملين موجود در آناناس كاهش يابد.

بروملين موجود در آناناس باعث كاهش شديد سرفه يا توقف سرفه هاي شديد مي شود اين هم دليل ديگري است تا هنگام سرماخوردگي آناناس بخوريد. همچنين بروملين موجود در آناناس علاوه بر كاهش سرفه بعنوان ضد آماس پس ازاعمال جراحي دندان، جراحي زنان، جراحي عمومي، براي درمان كوفتگي ها، خونمردگي ها و زخم هاي بعد از تصادفات و آبسه ها نيز بكارمي رود. آناناس به طور طبيعي لاغركننده است. آنزيم بروملين موجود در آناناس موجب هضم پروتئين ها در بدن مي شود و به همين دليل از آناناس در ساخت و تهيه قرص هاي لاغري نيز استفاده مي شود.
از خواص ديگر آنزيم بروملين موجود در آناناس مي توان از نرم نمودن بافت هاي گوشت نام برد بنابراين خواباندن گوشت سفت و ناپز در كنار آناناس قطعه قطعه شده موجب نرم شدن گوشت سفت و ناپز مي شود. همچنين پختن گوشت با آناناس موجب نرم شدن بافتهاي گوشت مي شود.
آناناس حاوي ويتامين C و بتا كاروتن است و به همين دليل باعث افزايش ساخت كلاژن و الاستين ( بافت پروتئيني پوست ) مي شود و خون رساني را به پوست افزايش مي دهد، اين خون رساني بهتر به پوست موجب رشد و ترميم سلول ها مي شود. مصرف آناناس موجب ترميم و رشد سلولهاي پوست مي شود و در نتيجه پوست بافت تازگي و جواني خود را حفظ مي كند .
متخصصان جراحي پوست به بيماران مصرف آناناس را پس از جراحي توصيه مي كنند خصوصا” افرادي كه جراحي بيني داشته اند پس از عمل صورت آنها در بيشتر نقاط كبود شده و مدت طولاني نياز است تا اين كبودي ها برطرف شود، با خوردن مرتب آناناس اين كبودي ها هرچه سريع تر رفع مي شوند.
يكي از خواص مهم آناناس كمك به ساخت استخوان هاي سالم و استحكام استخوان ها است. آناناس غني از منيزيم ماده معدني اي است كه وجودش براي ساخت استخوان ها و ارتباط بافت ها ضروري است. آناناس باعث رشد استخوان ها در بدن جوانان و استحكام استخوان ها در پسران مي شود.
آناناس يك منبع عالي براي ماده معدني منگنز مي باشد، كه ماده اي بسيار عالي براي توايد انرژي و مقابله در برابر آنتي اكسيدانها مي باشد.
كمپوت آناناس نيز بيشتر خواص ذكر شده براي آناناس را دارد ولي مصرف آناناس تازه بهتر است.

برگرفته از نرم افزار جامع گلبرگها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.