خواص نارگیل


نارگيل ميوه اي سرشار از مواد مغذي با خاصيت دارويي است. اين ميوه شامل ويتامين هاي B و C و كلسيم و آهن و فسفر و پروتئين است. ارزش غذايي نارگيل بيشتر در ميوه آن نهفته مي باشد. گوشت نارگيل داراي آنزيم هاي مختلف مانند انورتين، اكسيداز و كاتالاز مي باشد. همچنين در شير نارگيل اسيد هاي آمينه مختلفي از جمله هيستيد، آرژينين، پرولين، لوسين و آلانين موجود مي باشد. مغز يا گوشت ميوه نارگيل به شكل هاي مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد، ازجمله تهيه پودر و آرد نارگيل از مغز گوشت تازه نارگيل كه در صنايع غذايي و شيريني سازي كاربرد دارد. مغز خشك نارگيل نيز غني ترين منبع روغن گياهي با 60 تا 67 درصد چربي مي باشد كه مصرف خوراكي و دارويي داشته و در ساخت صابون، پاك كننده ها، شامپوها و … نيز كاربرد دارد.هر بخش از اين ميوه استوايي مفيد و قابل مصرف است.
ميوه نارگيل كروي شكل است كه قسمت خارجي آن ضخيم و سفت و متشكل از الياف نباتي و داخل آن نيز صاف و سخت مي باشد . در قاعده نارگيل سه سوراخ ديده مي شود كه چشم هاي نارگيل ناميده مي شود . براي استفاده از مايع داخل نارگيل كه شير نارگيل ناميده مي شود اين سوراخها را بايد با جسم نوك تيزي باز كرد و مايع دارون آنرا بيرون آورد . سپس با چكش آنرا بشكنيد و از گوشت داخل آن استفاده كنيد.
گوشت نارگيل حرارت داخلي بدن را افزايش مي دهد. براي خوشبو كردن دهان مفيد است. ضعف كبد را درمان مي كند. براي برطرف كردن بواسير مفيد است. ادرار را زياد مي كند. درد مثانه را رفع مي كند. زخم هاي بدن را مداوا مي كند. كرم معده و روده ، مخصوصا كرم كدو را از بين مي برد. براي تقويت دستگاه هاضمه مفيد است.
با له كردن و چرخ كردن گوشت سفيد نارگيل نيز شيري بدست مي آيد كه بان شير نارگيل گفته مي شود . شير نارگيل يك غذاي كامل است كه مي توان آن را با شير مادر مقايسه كرد. شير نارگيل هم ملين و هم ضد اسهال است و براي رفع اسهال خوني مفيد است. براي برطرف كردن آب آوردگي بدن مي توان از آن استفاده كرد. شير نارگيل ضد سم است. براي پائين آرودن تب مفيد است. براي معالجه بيماريهاي پوستي مفيد است.
آب نارگيل منبع سالم و طبيعي براي تامين آب و انرژي است و نوشيدني بسيار مفيدي براي ورزشكاران به حساب مي آيد. داراي خاصيت ضد عفوني كننده است. همچنين خواص ضد ويروسي و ضدقارچي و ضد باكتريايي آن باعث تصفيه خون، درمان سرخك، تبخال و آنفلوآنزا مي شود و براي مبتلايان به هپاتيت C مفيد است.
مصرف آن براي پيشگيري از استفراغ، حالت تهوع و براي جايگزين كردن مايعات از دست رفته بر اثر مالاريا، آنفلوآنزا و حصبه توصيه مي شود. مصرف آن براي كليه هاي سنگ ساز مفيد است. مخلوط آب نارگيل و روغن زيتون، انگل روده اي را از بين مي برد.
روغن خالص نارگيل، بو و طعم نارگيل را مي دهد. باكتري هايي را كه عفونت مجراي ادراري، بيماري لثه اي و سوزاك را ايجاد مي كند، از بين مي برد. ويروس هاي ايجاد كننده آنفلوآنزا و بيماري هاي عفوني را از بين مي برد. از برگشت اسيد معده تا حدي جلوگيري مي كند. عملكرد پانكراس و توليد آنزيم ها را تقويت مي كند.
اين روغن با بهبود بخشيدن به جذب منيزيم و كلسيم باعث تقويت استخوان مي شود. التهاب مفصل و عضله را كاهش مي دهد، بافت ها را بازسازي مي كند. عملكرد غده تيروئيد را تنظيم مي كند. از بدن در برابر سرطان روده بزرگ، سينه و مجراي گوارشي و آلزايمر محافظت مي كند. علايم سندروم خستگي مفرط را تسكين مي بخشد. علايم مربوط به بزرگ شدن پروستات را كاهش مي دهد. كبد را تقويت مي كند. از بروز بيماري تصلب شرايين و بيماري قلبي پيشگيري مي كند.
استفاده موضعي روغن نارگيل روي پوست با ايجاد محافظ شيميايي روي پوست از عفونت محافظت مي كند و باعث درمان مي شود. پوست خشك را نرم و مرطوب مي كند. پف، چين و چروك و تيرگي زير چشم را كاهش مي دهد.
مخلوط آن با جوش شيرين، خمير دندان موثري به حساب مي آيد. اين روغن درد ناشي از سوختگي پوست را تسكين مي دهد و باعث بهبود سوختگي و تاول مي شود. درد، سوزش و خارش بر اثر گزيدگي مار و حشرات را متوقف مي كند. ناراحتي پوستي مانند اگزما و داءالصدف را درمان مي كند. پوست را تقويت مي كند، از بروز لكه هاي قهوه اي، افتادگي پوست و چين و چروك پيشگيري مي كند.
ماليدن اين روغن روي ناخن هاي دست و پا قارچ زير ناخن هاي دست و پا را درمان مي كند. ماليدن كمي از آن در داخل بيني از خون دماغ پيشگيري مي كند. استفاده از آن روي مو، آن را نرم مي كند، از موخوره پيشگيري مي كند، وز شدن موها را كاهش مي دهد و شوره سر را كنترل مي كند. لك هاي ايجاد شده بر اثر چاقي و لاغري را از بين مي برد.
نارگيل دير هضم بوده و در بدن توليد خلط مي كند، بنابراين بهتر است به همراه شكر مصرف شود. با توجه به طبيعت گرم آن، افراد گرم مزاج بايد آن را با ميوه هاي ترش، ليمو و يا هندوانه مصرف كنند، ليكن براي افراد سرد مزاج و سالمند مفيد مي باشد.
با اين كه روغن نارگيل يك روغن گياهي است، اما داراي مقدار زيادي چربي اشباع مي باشد. به همين دليل افراد دچار چربي خون بالا و بيماران قلبي نبايد از روغن نارگيل استفاده نمايند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.