خواص موز


موز از آن دسته ميوه هايي است كه مصرف آن براي همه افراد از پير و جوان گرفته تا ورزشكار، توصيه مي شود. در طب باستان هند و ايران اين ميوه ي طلايي به عنوان كيمياي جواني شناخته ميشده است. امروزه پژوهشگران معتقدند كه موز به سيستم هاضمه كمك مي كند و حس جواني و شادابي را در فرد زنده نگه مي دارد. موز داراي نوعي شيريني طبيعي نيز مي باشد كه به حفظ شادابي و تسريع متابوليسم در فرد كمك مي كند. علاوه بر اين اگر به سلامتي چشمانتان مي انديشيد از خوردن موز غافل نشويد.
موز داراي سه نوع قند طبيعي (ساكاروز، فروكتوز و گلوكز) است كه به همراه سلولز (فيبر) موجود در آن، باعث افزايش فوري و مستمر انرژي مي گردد. پژوهش ها ثابت كرده است كه تنها دو عدد موز براي تأمين انرژي لازم جهت نود دقيقه فعاليت بدني سخت، كفايت مي كند. به همين دليل است كه موز، ميوه شماره يك ورزشكاران برتر جهان است.
با اين حال، انرژي زايي تنها خاصيتي نيست كه در موز وجود دارد. اين ميوه مي تواند در پيشگيري يا غلبه بر تعدادي از بيماري ها از جمله افسردگي موثر باشد. بر طبق تحقيقات به عمل آمده توسط mind (انجمن ملّي سلامت رواني آمريكا) بر روي افرادي كه دچار افسردگي بودند، بسياري از آنان پس از خوردن يك موز، احساس خيلي بهتري پيدا كرده اند. دليل اين امر آن است كه موز حاوي «تريپتوفان»، نوعي پروتئين است كه بدن آن را به «سروتونين» تبديل مي كند.
اين ميوه غني از انرژي، منبع سرشاري از پتاسيم است. اين ماده معدني به حفظ تعادل فشار خون و عملكرد قلب كمك شاياني مي كند. پزشكان مي گويند، يك موز متوسط 467 ميلي گرم پتاسيم و تنها يك ميلي گرم سديم دارد و به همين دليل خوردن روزانه يك موز، از بالا رفتن فشار خون جلوگيري مي كند.
از سوي ديگر ميزان فيبر موجود در موز بسيار قابل توجه است و اين در حالي است كه تحقيقات نشان مي دهد خوردن ميوه هاي غني از فيبر از ابتلا به بيماري هاي قلبي جلوگيري مي كند.
اخيرا نيز يك نظريه جديد مطرح شده و آن اين است كه مي توان با خوردن موز، استخوان سازي كرد. به گفته محققان، خوردن موز به جذب كلسيم در بدن كمك مي كند و به همين دليل سلامت استخوان ها را تضمين كرده و از افت كلسيم در آنها جلوگيري مي كند.
تاثير موز در درمان زخم معده هم از مدت ها پيش به اثبات رسيده است. تركيب ساده شير و موز، اكسيري جادويي براي مرهم نهادن بر زخم معده و ترشح بيش از حد اسيد معده است. موز به دليل خاصيت و بافت ويژه اي كه دارد، به عنوان دارويي مفيد براي جلوگيري از بروز اختلال در اعماء و احشاء داخلي بدن به شمار مي رود. به دليل بافت ملايمي كه دارد، از ايجاد زخم معده جلوگيري مي كند. موز تنها ميوه اي است كه مبتلايان به زخم معده بدون هيچ پرهيزي ميتوانند از آن استفاده كنند. اين ميوه مي تواند فضاي اسيدي كه ميوه هاي ديگر ممكن است در معده بوجود آورند را از ميان ببرد و محيط معده را خنثي نگه دارد. موز رسيده به عنوان يكي از موثرترين درمان ها براي ورم معده، زخم معده و از بين بردن يبوست به شمار مي رود. موز نشانه هاي بيماري هاي فوق الذكر را كاهش داده و مرحله ي بهبودي را تسريع مي بخشد.
موز در درمان بيماري هاي پوستي خواص شگفت انگيزي دارد. قسمت داخل پوست را روي لكه هاي آكنه بماليد و طي چند روز نتيجه موثر آن را ببينيد. اگر قصد چادر زدن يا كوه نوردي داريد، چند موز همراه خود ببريد. در صورت تماس با گياه پيچك سمي قسمت داخل پوست موز را روي قسمت هاي آسيب ديده بماليد تا خارش و ناراحتي كاهش يابد. با تكرار اين كار ناراحتي شما تسكين پيدا مي كند. پوست موز، زگيل را در مدت كوتاهي از بين مي برد. قبل از خواب، پوست موز را به زگيل بماليد. اگر پوست شما زخم شده است و به پماد ضدعفوني كننده دسترسي نداريد مي توانيد پوست موز را به زخم بماليد. به دليل وجود موادي مانند پتاسيم، منيزيم ،كلسيم درپوست موز، براي سفيد شدن دندان، ميتوانيد قسمت داخل پوست موز را بر روي دندان هايتان بماليد.

موز در جلوگيري از اسهال و يبوست نقش فعالي را بازي مي كند. اين ميوه شامل موادي مي باشد كه مكانيسم و عملكرد بافت هاي روده اي را در حد نرمال نگه مي دارد. در زمان يبوست بافت موز به گونه اي عمل مي كند كه سبب مي شود روده به اندازه ي كافي آب به خود جذب كند. اين امر به دليل وجود پكتين در موز اتفاق مي افتد؛ به اين شكل كه آب زيادي را در خود انباشته كرده و به توده سازي در روده كمك ميكند. موز در تغيير ماهيت باكتري هاي روده نيز بي تاثير نيست. به عنوان مثال اين توانايي را دارد كه انواع مضر باسيل ها را به باسيل اسيدوفيلوس تبديل نمايد. خيس كردن موز در آب به همراه قدري نمك به عنوان يكي از موثرترين روش هاي درمان اسهال خوني به شمار مي رود. موز همچنين براي جلوگيري از ايجاد اسهال در كودكان نيز مفيد است؛ اما پيش از مصرف بايد به خوبي آنرا له كرده و به صورت كرم در آوريد و سپس به كودك بدهيد.
موز همچنين در تسكين و درمان التهاب مفاصل و نقرس نيز مفيد است. اگر براي مدت زماني در حدود 3 تا 4 روز در رژيم غذايي خود از موز استفاده كنيد، مطمئن باشيد كه بهبود پيدا خواهيد كرد. بيمار مي تواد درطول اين زمان، روزانه 8 تا 9 موز مصرف كرده و ديگر چيزي نخورد تا بهبودي سريعتر حاصل شود.
از آنجايي كه موز سرشار از آهن مي باشد، در درمان كم خوني موثر است. اين ميوه توانايي آن را دارد كه توليد هموگلوبين موجود در خون را به بالاترين ميزان خود افزايش دهد.
استفاده از اين ميوه به افراديكه به برخي از غذاهاي خاص حساسيت دارند، از خشكي پوست رنج ميبرند، سوء هاضمه داشته، و يا به بيماري آسم مبتلا هستند اكيداً توصيه مي شود. موز برخلاف ميوه هاي مشابهي كه داراي پروتئين هستند، حاوي آمينو اسيدهاي سنگين كه برخي از افراد قادر به مصرف آنها نيستند، نمي باشد؛ به راحتي هضم شده و هيچ گونه واكنش آلرژيكي را در بدن از خود بروز نمي دهد. موز تنها حاوي آمينو اسيدهاي سبكي است كه به ندرت اتفاق مي افتد كه در فرد باعث ايجاد واكنش هاي آلرژيك شود. البته در اين ميان برخي از افراد نيز هستند كه حتي به سبك ترين آمينو اسيدها آلرژي دارند و نبايد از اين ميوه استفاده كنند.
از آنجايي كه موز حاوي مقادير بالايي كربوهيدرات بوده و ميزان نمك و پروتئين آن پايين مي باشد، براي بيماران كليوي انتخاب مناسبي به شمار مي رود. اين ميوه براي افراد اورمي – نوعي مسموميت ناشي از ازدياد اوره در خون – مفيد است. در حالت بروز چنين وضعيتي كافي است بيمار براي 3 تا 4 روز رژيم موز بگيرد و روزانه 8 تا 9 موز مصرف كند. اين شيوه ي درماني براي كليه ي بيماري هاي كليوهي از جمله ورم كليه مفيد است.
رژيمي كه در آن موز له شده به همراه شير مصرف شود، به عنوان يكي از بهترين شيوه هاي درماني چاقي به شمار مي رود. به صورت دوره اي مي توانيد از اين رژيم غذايي استفاده كنيد. به اين ترتيب كه رژيم غذايي خود را به مصرف روزي 6 موز محدود كرده و موزها را با شير مخلوط كنيد و بخوريد. اين رژيم غذايي را براي 10 تا 15 روز ادامه دهيد. پس از اين دوره ميوه و سبزي هاي سبز رنگ را نيز مي توايند به رژيم غذايي خود اضافه كنيد. ميزان مصرف روزانه موز را به تدريج از 6 عدد به 4 عدد كاهش دهيد. اين رژيم را مي توانيد تا زمانيكه به نتيجه ي دلخواه مي رسيد، ادامه دهيد. موز به اين دليل براي افرادي كه داراي اضافه وزن هستند، مفيد است كه حاوي سديم نمي باشد.
موز پخته شده به همراه كشك مي تواند اختلالت مربوط به زمان قاعدگي از جمله دردهاي شديد قاعدگي و خونريزي شديد را كاهش دهد. موز سبب ترشح هورمون پروژسترن مي باشد كه از خونريزي زياد جلوگيري مي نمايد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.