خواص به


به ميوه اي خوش طعم و عطر از خانواده سيب است. اين ميوه اگرچه به صورت خام نيز خوردني است ولي اغلب، پخته آن را به صورت مربا و همچنين در غذاهايي همچون خورش و خوراك مصرف مي كنند. به را فقط به رنگ زرد روشن تهيه كنيد، زيرا نوع سبز آن مانند بسياري ديگر از ميوه ها نرسيده و خيلي سفت است. البته درصورتي كه در ميان به هاي خريداري شده، تعدادي سبزرنگ وجود دارد، آنها را چند روز در دماي اتاق قرار دهيد تا رسيده شوند. پوست اين ميوه براق و معطر بوده و با لايه اي كرك مانند به رنگ قهوه اي پوشيده شده است كه آن را با ساييدن از بين مي برند. به سرشار از ويتامين هاي A و B و C و همچنين قند و پپتين است. اين ميوه تقويت كننده قلب كبد و معده است. به رسيده، داراي طبيعتي معتدل است، در حالي كه دانه آن يا همان به دانه طبيعتي سرد و تر دارد.
به براي درمان بسياري از بيماري ها از جمله عفونت هاي روده اي و ورم حاد روده، اسهال مخصوصا از نوع خوني، سوزش مجاري ادرار، تنگي نفس، سردردهاي مزمن و التهاب هاي مختلف مفيد است. اين ميوه براي زخم معده مفيد است و به هضم غذا كمك مي كند. به تحريك كننده اشتها نيز هست.
مي گويند با خوردن به، عرق بدن خوشبو مي شود و بوي بد دهان را از بين مي برد. خانم هاي باردار براي جلوگيري از سقط جنين به مصرف مي كنند. آب به جلوي خونريزي را مي گيرد. جلوي تهوع و استفراغ غير ارادي را مي گيرد. سردرد را برطرف مي كند و از بين برنده تشنگي مي باشد.
علاوه بر گوشت به، دانه به نيز داراي فوايد زيادي است و از آن، در درمان سرفه، تب، سوزش دهان، حرارت معده، ترك پوست، يبوست، قطره قطره آمدن ادرار و خونريزي هاي داخلي و خارجي به صورت خوراكي استفاده مي شود. لعاب به دانه براي درمان ذات الريه، گلودرد، صداي گرفته و خشن مفيد است. همچنين اين لعاب براي ترميم زخم ها و سوختگي پوست در اثر آتش بسيار مفيد است. ضد تب و مفيد براي اسهال است. مصرف آن به اين صورت است كه به اين صورت كه چند عدد به دانه را مدتي در دهان نگه داشته و مرتب بمكيد تا لعاب آن خارج شود سپس بيرون بريزيد يا مقداري از به دانه را در يك استكان آب جوش ريخته و درب آن را مي گذارند تا موسيلاژ (لعاب) آن در آب حل شود. ولي مراقب باشيد از جويدن و بلعيدن به دانه بپرهيزيد زيرا به دانه، حاوي يك ماده سمي است كه براي بدن مضر است.

مصرف به، به دليل داشتن ويتامين C باعث تقويت قلب شده و به علت باز كردن رگ هاي كرونر قلب از سكته قلبي جلوگيري مي كند. همچنين به دليل داشتن پتاسيم به پايين آمدن فشار خون كمك مي كند. اين ميوه همچنين كلسترول خون را كاهش ميدهد. ميوه به به دليل داشتن مواد آنتي اكسيداني خاصيت ضد سرطاني دارد. تحقيقات نشان داده است كه ميوه به ممكن است خاصيت ضد ويروسي نيز داشته باشند. روغن به، در درمان زخم معده، اثني عشر و تورم كبدي تاثير فراوان دارد و خوردنش در فصل آن، باعث طول عمر و بازگرداندن نيروي جواني و شادابي به انسان مي شود.
كساني كه از ناراحتي افسردگي رنج مي برند نبايد در مصرف آن، كوتاهي كنند. اين ميوه اثرات مثبت بر فكر و ذهن تجديد احياي روحيه خوشحال بودن دارد. همچنين به از بين برنده افسردگي ناشي از انواع سردردها است. دم كرده شكوفه به براي كساني كه خواب آشفته توام با كابوس دارند توصيه شده است و در بي خوابي ها نيز مي توان از خيسانده برگ به با شكوفه نارنج استفاده كرد.
براي از بين بردن التهاب پلك و استراحت چشمان خسته ؛ به اين طريق كه چند قاچ به تازه را روي محل درد قرار دهيد اين ميوه به دليل دارا بودن مقدار زيادي فيبر براي كاهش وزن مفيد است. بنابراين اگر شما قصد افزايش وزن داريد، ميوه به را مصرف نكنيد. از خواص ديگر اين ميوه خوش طعم مي توان به از بين رفتن برفك دهان، خونريزي لثه، آبريزش چشم، ريختن مژه و رفع ترشحات زنانگي اشاره كرد. مصرف اين ميوه به صورت مربا نيز در درمان رماتيسم موثر است.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.