خواص خرمالو


خرمالو از جمله ميوه هايي است كه اگرچه در حالت نارس گس و سفت است ولي اگر آن را در دماي معمولي اتاق قرار دهيد، به مرور خواهد رسيد و نرم و شيرين مي شود. البته طعم و مزه آن به نوع خرمالو بستگي دارد؛ به اين معنا كه حتي بعضي از انواع رسيده نيز همچنان حالت گسي را دارند. خرمالو علاوه بر اينكه به صورت خام و تازه مصرف مي شود، در آجيل ميوه هاي خشك نيز يافت مي شود. در ضمن از پخته آن نيز به صورت مربا، مارمالاد و همچنين در انواع شيريني ها و كيك ها استفاده مي كنند.
خرمالو سرشار از ويتامين A، بتاكاروتن و همچنين مقدار قابل توجهي ويتامين هاي B1، B2، B3 و ويتامين C است. اين ميوه همچنين مواد معدني مختلف مورد نياز بدن را مانند كلسيم، گوگرد، آهن، فسفر، منيزيم و پتاسيم دارد؛ به همين جهت براي رشد و نمو كودكان بسيار مفيد شناخته شده است. بخش گوشتي اين ميوه محتوي مقدار زيادي فيبر، مواد آنتي اكسيداني همچون تانن، فنول، ليكوپن، لوتئين، مواد قندي، پكتين و اسيد مي باشد. عمده ترين اسيدهايي كه در اين ميوه وجود دارد، اسيد ماليك و اسيد تارتاريك و اسيد سيتريك است.
خرمالو به دليل دارا بودن مواد معدني، براي رشد و نمو بسيار مفيد شناخته شده است و آهن موجود در آن عنصر اصلي خونسازي و پتاسيم موجود در آن اشتهاآور و شست و شو دهنده كليه و كبد مي باشد، از طرفي به دليل دارا بودن پكتين كه يكي از انواع فيبرهاي محلول در آب است، باعث كاهش چربي هاي خون مي شود.
با وجود عناصري همچون پتاسيم و منيزيم در اين ميوه، خرمالو كلسترول بد و فشار خون را نيز كاهش مي دهد به همين دليل اين ميوه براي سلامتي بيماران قلبي و افراد داراي چربي و فشار خون بالا بسيار مفيد است. در 100 گرم خرمالو 160 ميلي گرم و در يك عدد آن كه حدودا 168 گرم است حدود 270 ميلي گرم پتاسيم وجود دارد.
هر عدد خرمالوي 168 گرمي داراي 118 كيلو كالري است، اين ميوه جزو ميوه هاي پرانرژي محسوب مي شود لذا افرادي كه داراي اضافه وزن هستند نبايد در مصرف آن زياده روي كنند. در ضمن بيماران ديابتي هم به لحاظ دارا بودن قند فراوان در اين ميوه بايد از مصرف بيش از حد آن اجتناب كنند.
خرمالو سرشار از آب و بتاكاروتن است و چنانچه اين ويتامين به مقدار كافي به بدن نرسد نه تنها قدرت بينايي كم مي شود، بلكه باعث خشن شدن پوست و شكننده شدن ناخن و موها و افت در ميزان هوش و سلامت بدن مي شود. بتاكاروتن يك رنگدانه گياهي است كه به مقدار فراوان در گياهان نارنجي رنگ يافت مي شود. بتاكاروتن پيش ساز ويتامين A بوده و در داخل بدن مي تواند به ويتامين A تبديل شود. اما مقداري از بتاكاروتن نيز به طور مستقل جذب مي شود.

از خواص ديگر بتاكاروتن مي توان به خاصيت آنتي اكسيداني آن اشاره نمود. آنتي اكسيدان ها با جمع آوري راديكال هاي آزاد و مواد اكسيدان، از سلول هاي بدن در برابر تخريب محافظت مي كنند؛ بنابراين بتاكاروتن مي تواند از بروز بيماري هاي قلبي عروقي، سرطان و التهاب جلوگيري كند و موجب تقويت سيستم ايمني بدن گردد.
يكي ديگر از تركيبات قابل توجه در اين ميوه فيبر است. فيبرها سبب كاهش سرعت جذب برخي مواد مغذي، خصوصاً قندها شده و در عين حال ميزان حساسيت به انسولين را نيز افزايش مي دهند. همچنين دريافت فيبر از ايجاد يبوست پيشگيري مي كند. فيبر سبب حجيم شدن مدفوع و دفع راحت تر و سريع تر آن مي شود. فيبر همچنين موجب افزايش رشد و تكثير باكتري هاي مفيد روده شده و مانع رشد باكتري هاي مضر در آن مي شود. در اثر تخمير فيبر در داخل روده اسيد بوتيريك توليد مي شود كه منشاء انرژي براي سلول هاي روده است و به اين ترتيب به حفظ سلامت دستگاه گوارش كمك مي نمايد.
خوردن خرمالوي رسيده براي افرادي كه از سينه درد در رنج هستند، توصيه مي شود. مي گويند اگر خرمالو را به صورت ناشتا ميل كنيد، براي درمان اسهال خوني بسيار مفيد خواهد بود. خرمالو براي بيماران كبدي، كليوي و نقرسي نيز مفيد است. مي توان از آب خرمالو براي درمان زخم ها استفاده كرد. همچنين اين ميوه براي آفت دهان و گلودرد بسيار مفيد است. مصرف اين ميوه با ارزش به همه شما توصيه مي شود.
در طب سنتي از برگ درخت خرمالو نيز براي درمان بيماري ها استفاده مي شود. برگ درخت خرمالو حاوي فلاوونوئيدها است كه خاصيت ضد فشار خون، ضد سرطان و ضدموتاژن دارد. در عين حال برگ اين درخت حاوي ماده اي به نام astragalin است كه خاصيت آنتي هيستامين داشته و واكنش هاي آلرژيك را كاهش مي دهد. اين ماده همچنين علائم درماتيت و التهاب را در پوست كاهش مي دهد. در طب سنتي از برگ اين درخت به صورت چاي براي درمان اين نوع بيماري ها استفاده مي شود.
بنابر اين از ميوه خرمالو و يا حتي برگ آن چه به صورت تازه و چه خشك شده مي توان به منظور پيشگيري از بسياري بيماري ها استفاده نمود.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.