خواص شگفت انگیز خرما!


خرما هم نوعي ميوه به حساب مي آيد؛ ميوه اي كه در ايران و خاورميانه بخوبي شناخته شده است ولي در كشورهاي غربي به صورت ميوه و به شكلي كه ما آن را مصرف مي كنيم، استفاده نمي شود. در آن كشورها معمولاً فقط از شيره آن در تهيه شيريني ها و كيك استفاده مي كنند البته خرما در ايران طرفداران زيادي دارد و هم به تنهايي و همراه چاي مصرف مي شود و هم در تهيه كيك و شيريني و نان و… از آن استفاده مي كنند.
اين ميوه سرشار از فيبر طبيعي است و روغن، كلسيم، گوگرد، آهن، پتاسيم، فسفر، منگنز، مس و منيزيم به وفور در آن يافت مي شود. به علاوه خرما سرشار از ويتامين ها مانند ويتامين هاي A و B و E و مواد معدني مختلف است. به طوري كه گفته شده وجود خرما در يك رژيم غذايي سالم و متعادل اجتناب ناپذير است.
خوردن خرما در ماه مبارك رمضان و باز كردن روزه توسط آن باعث مي شود از زياده خوري پس از افطار جلوگيري شود. وقتي بدن مواد غذايي خرما را جذب مي كند، احساس گرسنگي رفع مي شود؛ بنابراين مي توان ساير مواد غذايي را كم تر و آرام تر خورد . امروزه برخي خوراكي ها مانند زولبيا و باميه جاي خرما را در سفره افطار گرفته است، اما كارشناسان تغذيه تاكيد مي كنند هيچ ماده ي غذايي براي باز كردن روزه خواص خرما را ندارد.
بدن انسان هنگام افطار، به غذايي نياز دارد كه به سرعت هضم شود و معده را اذيت نكند و آن را فعال كند و به سرعت مواد مورد نياز به بدن جذب شود و به مغز و عضلات برسد تا ذهن و بدن توانايي خود را باز يابند؛ همه ي اين ها با مصرف خرما امكان پذير است. هر صد گرم خرما بيش از 300 كالري انرژي توليد مي كند. خرما انرژي كافي را به افراد خسته مي رساند.
خرما در درمان يبوست، اختلالات روده اي، مشكلات قلبي، ضعف جنسي و اسهال مفيد است و جزو مواد غذايي ملين به شمار مي آيد. به همين دليل براي افرادي كه از يبوست رنج مي برند مفيد اعلام شده است. براي اين كه هر چه بهتر و بيشتر از اين خاصيت خرما استفاده كنيد، بهتر است خرما را يك شب كامل در آب خيس دهيد. صبح روز بعد خرماهاي خيس خورده را مانند شربت مصرف كنيد. مواد موجود در خرما، براي درمان هرگونه اختلال روده اي مفيد است و مصرف مداوم آن، رشد باكتري هاي مفيد در روده را افزايش مي دهد.
خرما بخشي از رژيم غذايي سالم است چرا كه قند، چربي، پروتئين و انواع ويتامين هاي ضروري در آن موجودند. بنابراين اين ماده ي غذايي در مقابله با كمبود وزن، كمك مؤثري خواهد بود. ثابت شده است خرمايي كه شب در آب خيس شده و صبح مصرف شود، براي قلب هاي ضعيف مفيد است. اگر اين كار را دو بار در هفته انجام دهيد به تقويت قلب خود كمك كرده ايد.
مقدار انرژي ناشي از خوردن خرما از قند ساده بسيار كمتر است و بسيار كمتر از قند، افراد را دچار چاقي و اضافه وزن مي كند. به عنوان مثال در 100 گرم قند و شكر معمولي 9/99 درصد خالص آن انرژي زا مي شود؛ در حالي كه در 100 گرم خرما حدود 30 درصد قند موجود است و بقيه آن، حاوي مواد ديگري است كه از جمله اين مواد مختلف، پروتئين است.
100 گرم خرما حاوي 5/1 درصد پروتئين گياهي از جنس مرغوب مي باشد. در خرما، مقداري نيز فيبر غذايي موجود است، فيبر موجود در خرما براي سلامت دستگاه گوارش و تغذيه بسيار مناسب است، علاوه بر آن خرما حاوي كاروتنوئيدها يا موادرنگي است كه پيش ساز ويتامين A و آنتي اكسيدان محسوب مي شود و جلوي ضايعات و سرطاني شدن سلول ها را مي گيرد.


خرما علاوه بر نكات گفته شده، مقدار قابل توجهي فولات و يا همان اسيدفوليك به بدن مي رساند كه جهت خون رساني براي بدن لازم است و زنان هنگام بارداري مجبور مي شوند علاوه بر دريافت فولات از طريق غذا، قرص آن را نيز مصرف كنند. فولات به عنوان ماده خون ساز در خرما موجود است؛ هرچند كه مقدار آهن خرما آنچنان زياد نيست، اما براي خون سازي، بدن احتياج به 3 ماده ي مغذي فولات، آهن و ويتامين 12 B دارد كه در غذاهاي حيواني يافت مي شوند. پس براي اين منظور بايستي از غذاهاي متنوع استفاده كرد.
ويتامين C يكي ديگر از مواد مغذي خرماست كه اين ويتامين براي جلوگيري از بيماري هاي خطرناك خونريزي دهنده يا همان اسكوربوت لازم است و بايد بدن هر فرد در طول روز، 60 ميلي گرم ويتامين C دريافت كند كه تقريباً در هر 100 گرم خرما 14 ميلي گرم ويتامين C موجود است.
پتاسيم در اين ميوه به ميزان قابل توجهي موجود است كه براي جلوگيري از پرفشاري خون و براي كار صحيح عضلات و اعصاب ضروري است كه به هم خوردن آن در بدن، بسيار خطرناك است. علاوه بر آن، خرما حاوي ميزان قابل توجهي منيزيم است كه براي اعصاب و عضلات ضروري است. پتاسيم نيز براي كنترل اسهال مفيد است. به علاوه اين محصول به راحتي قابل هضم بوده و از اين رو در بر طرف شدن مشكلات ناشي از اسهال كمك مي كند.
نتايج يك تحقيق علمي نشان مي دهد خرما بهترين غذا براي روزه داران در ماه مبارك رمضان است. بر اساس نتايج اين تحقيق، در ساعات پاياني روزه، قند خون كاهش پيدا مي كند و بر مغز تأثير مي گذارد و سبب مي شود فرد احساس كسالت و ضعف كند و از قدرت تمركز شخص روزه دار كاسته مي شود.
همچنين كاهش قند بر حركات جسمي نيز تأثير مي گذارد و معده تقريباً در حالت سكون قرار مي گيرد و فعاليت آنزيم هاي دستگاه گوارشي به علت كمي مايعات در بدن به شدت كم مي شود. با توجه به اين موضوع بدن انسان هنگام افطار، به غذايي نياز دارد كه به سرعت هضم شود و معده را اذيت نكند و آن را فعال كند و به سرعت مواد مورد نياز به بدن جذب شود و به مغز و عضلات برسد تا ذهن و بدن توانايي خود را باز يابند؛ همه ي اين ها با مصرف خرما امكان پذير است و ظرف بيست دقيقه، قدرت و توانايي را به شخص روزه دار باز مي گرداند.
اگر چه خرما حاوي مواد غذايي مهم و ارزشمند است و در كشور ما انواع خرماهاي مرغوب برداشت و به بازار عرضه مي شود اما در انتخاب آن بايد دقت زيادي كرد، زيرا سطحي چسبناك داشته و ناخالصي هاي مختلف را جذب مي كند. قبل از مصرف، خرما را بشوييد و از جايي آن را تهيه كنيد كه اطمينان داريد. هنگام خريد خرماهاي بسته بندي شده هم از سلامت بسته بندي آن مطمئن شويد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.