خواص آلبالو


آلبالو يا به قول فرنگي ها همان گيلاس ترش (sour Cherry) از ميوه هاي فصل تابستان است كه هم به صورت خام به عنوان ميوه، مورد استفاده قرار مي گيرد و هم از آن در غذاها، دسرها و شيريني هاي مختلف فصل استفاده مي كنند. البته از مربا و شربت خوشمزه آن نيز نمي توان به راحتي گذشت؛ به خصوص اينكه شربت آلبالو خاصيت عطش زدايي نيز دارد.
درضمن، بعضي ها براي رفع تشنگي، آب آلبالو را به شربت آن ترجيح مي دهند. از طرف ديگر، اين ميوه طبيعتي سرد دارد؛ بنابراين خوردن آن به افراد گرم مزاج توصيه مي شود. به طوركلي آلبالو، سرشار از ويتامين ها و املاح معدني گوناگون است.
مصرف آلبالو از بروز نقرس، روماتيسم و بيماري هاي كليه پيشگيري مي كند. كالري آلبالو بسيار پايين است و هر يكصد گرم آلبالو حدود 70 كيلو كالري انرژي دارد. آلبالو سرشار از ويتامين هاي A، B، C و داراي املاح معدني مانند آهن، كلسيم، فسفر، گوگرد، سديم، منيزيم، كبالت و منگنز، مس و روي است. قند موجود در آلبالو لوولوز نام دارد كه براي افراد مبتلا به ديابت جذب آن آسان است. از مصرف آلبالوي نرسيده بايد پرهيز كرد به دليل اينكه موجب بروز بيماري هاي روده اي مي شود.
آلبالو باعث كاهش فشار خون مي شود، بنابراين مصرف آن براي افرادي كه داراي فشارخون بالايي هستند مفيد است؛ علاوه بر اين، غلظت خون را كم مي كند و براي رفع مشكل كم خوني توصيه مي شود.
مصرف آلبالو براي كساني كه دچار بيماري هايي مانند ورم روده و ورم معده هستند، مضر است به دليل اينكه نمي توانند به خوبي آن را هضم كنند. آلبالو براي افراد مبتلا به بيماري هاي كليه بسيار مفيد است، از بروز نقرس و روماتيسم پيشگيري مي كند، ادرار آور است و از رسوب نمك در رگ هاي خوني جلوگيري مي كند و به كار منظم قلب نيز كمك مي كند.
مصرف آلبالو، چربي خون، قند خون و فشارهاي اكسيداتيو را كه از عوامل اصلي بروز بيماري ديابت است، كاهش مي دهد. محققان دانشگاه ميشيگان دريافتند بعد از 90 روز مصرف روزانه آلبالو علي رغم مصرف غذاهاي سرشار از هيدارت كربن، ميزان كلسترول، انسولين، گلوكز و آنتي اكسيدان هاي بدن موش ها تنها ميزان كمي افزايش نشان داد.
با مصرف آلبالو مي توان با اين فاكتورهاي عامل بروز ديابت به خوبي مقابله كرد. هم اكنون محققان در حال تحقيقات بيشتر هستند تا مواد تاثيرگذار موجود در آلبالو در اين زمينه را كشف كنند. محققان قصد دارند تاثير آلبالو را بر روي افراد داوطلب آزمايش كنند، تا ميزان تاثيرگذاري آلبالو را در انسان نيز دريابند.
آلبالو براي افراد داراي چربي شكمي مفيد است. شربت يا مرباي آلبالو در معالجه التهاب و ورم معده و روده و درمان نارسايي هاي كبد مفيد است. آلبالو مسكن تشنگي است و شربت آن بهترين دارو براي افرادي است كه عطش فراوان دارند. مصرف آلبالو همچنين براي افرادي كه خارش پوستي و چربي زياد در شكم دارند مفيد و موثر است.


هسته آلبالو ضداسهال و قابض خوبي بوده و ضد فشار خون نيز است. آلبالو ضد مواد صفراوي ضد حالت تهوع و ضد سنگ كليه است . ضماد و مرهم آلبالو براي باز شدن رنگ رخساره چهره موثر و مفيد است . خواص آلبالو و گيلاس مانند هم است و مصرف آن اعصاب را آرامش مي دهد، ولي در هر حال نبايد در مصرف آن زياده روي كرد. آلبالو براي سوء هاضمه بسيار مفيد و ميوه هاي نرم كننده (ملين ) مي باشد.
آب آلبالو در كاهش خطر بيماري هاي قلبي عروقي در مبتلايان به ديابت نوع 2 موثر است. نتايج يك مطالعه نشان مي دهد آنتوسيانين موجود در آب آلبالو به كاهش عوامل خطر بيماري هاي قلبي عروقي در بيماران مبتلا به ديابت نوع 2 كمك مي كند. خطر بيماري هاي قلبي عروقي در ديابت بالاست، از اين رو دستيابي به سطوح مناسب چربي هاي خون در اين بيماران، از اهميت خاصي برخوردار است. تغذيه و از جمله مصرف آنتوسيانين ها، نقش مهمي در كاهش خطر بيماري هاي قلبي و فشار خون دارد.
آلبالو براي درمان بي خوابي مفيد است. پژوهشگران در يك تحقيق جديد دريافته اند كه آلبالو براي درمان بي خوابي مفيد است و اگر به سختي مي خوابيد با خوردن اين ميوه راحت تر به خواب مي رويد. بر اساس يك پژوهش جديد؛ آلبالو مي تواند الگوهاي خواب را در بدن تنظيم كند و از اين حيث تاثير شگفت انگيزي دارد.
محققان دريافته اند كه اين ميوه حاوي مقادير قابل ملاحظه اي ملاتونين است و وجود هورمون ملاتونين نيز براي داشتن يك خواب آرامش بخش ضروري است. بر اساس اين گزارش؛ هورمون ملاتونين در مغز ساخته مي شود و روي فاكتور خواب تاثير گذار است. اين يافته حاصل تحقيقات پژوهشگران مركز علوم بهداشتي دانشگاه تگزاس است.
اين پژوهشگران مي گويند: خوردن يك كف دست آلبالو ميزان ترشح ملاتونين را در خون افزايش مي دهد و بنابراين الگوهاي طبيعي خواب را در بدن بهبود مي بخشد كه درعين حال اين فرايند به طور بالقوه مزاياي ديگري نيز براي حفظ سلامت بدن و روان در پي دارد.
مطالعات نشان مي دهد كه نوشيدن آب آلبالو پس از ورزش كردن مي تواند درد حاصل از كشيدگي ماهيچه ها را تسكين دهد.

برگرفته از نرم افزار جامع گلبرگها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.