صراط مستقیم

حرکت در صراط مستقیم چگونه است؟ 

خطّ سير يك انسان اسلامي، حركت در صراط مستقيم است كه هر انسان مسلمان با قرائت سوره حمد در نماز، حداقل شبانه روزي ده مرتبه هدايت به آن را از خداي خويش مسئلت مي كند; و اين صراط مستقيم، جز عمل كردن به دستورات اسلام در تمام ابعادش چيزي نمي تواند باشد. در بُعد عقيده انسان، بايد اصول اعتقادات اسلامي را بر مبناي استدلال بياموزد و بدان معتقد باشد و در بُعد اخلاقي، بايد فضايل و رذايل اخلاقي را بياموزد و نفس خويش را به ارزش هاي اخلاقي بيارايد و از رذايل پاك كند و در بُعد عمل بايد تمام اعمال خويش را با نظر و فتواي مرجع تقليد خويش كه از رساله وي به دست آورده باشد منطبق سازد. 

امام که خودش «صراط مستقیم» است چگونه از خداوند درخواست هدایت به صراط مستقیم دارد؟ 

اوّل بايد واژه «صراط مستقيم» را بررسي كنيم و بعد از روشن شدن معناي آن خواهيم دانست كه چگونه ائمه((عليهم السلام)) كه خود صراط مستقيم بودند از خداوند طلب هدايت به راه راست داشتند. صراط مستقيم، راه نزديك و ميان بر است، راه عبوديّت و اطاعت است; صراط مستقيم همان بندگي و عبوديّت حق است نه صرف عبادت و نماز و خدمت به خلق و… «ان اعبدوني هذا صراط مستقيم; مرا بندگي كنيد كه اين صراط مستقيم است». و اطاعت و عبوديّت يعني به امر و فرمان او چنگ زدن. طبيعي است كه اطاعت بدون «امر» معنا ندارد. امر، يعني دستورات الهي و مؤمن در هر لحظه و در هر موقعيّت بايد امر حق را امتثال كند، امتثال امر حق بايد مهم ترين و ضروري ترين كار باشد. در زماني كه دين حق به خطر مي افتد، مؤمن مال، جان و اهلش را فداي حق مي كند. امر، دستور مشخصي نيست، بلكه در هر موقعيّتي، دستور ويژه اي، مهم ترين فرمان است كه كسي كه به عبوديّت او رسيده با امتثال آن امر، در واقع در صراط مستقيم قرار مي گيرد. پس شرايط و موقعيّت هاي مختلف، براي ما دستورات و امرهاي متفاوت را به وجود مي آورد. عبد مطيع، آنچه را كه از او خواسته اند امتثال مي كند و اين مي شود «صراط مستقيم» كه همان عبوديّت و اطاعت است. حتّي رسالت رسول خدا بعد از عبوديّت او بوده است: «و اشهد انّ محمداً عبده و رسوله» و اينجاست كه بهترين الگو براي برخورد با تكاليف در موقعيّت هاي متفاوت معصومين((عليهم السلام)) هستند كه در روايات از آنها به «صراط مستقيم» تعبير شده است و خود معصومين دائماً نياز به هدايت به صراط مستقيم دارند; ـ3ـ زيرا هم عبوديّت درجاتي دارد و هم امر حق مراتبي و آنها كه درجات بالايي دارند، مورد خطاب امر مهم تري هستند. 

منبع :تبيان

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.