اعمال و آداب ماه جمادی الثانی

بسم الله الرّحمن الرّحيم ** اللّهمّ صلّ علي فاطمه و أبيها و آُمّها و بعلها و بنيها و السّر المستودع فيها بعدد ما أحاط به علمک **

اهمّيت / فضيلت : از اهمّ مصيبات اين ماه، شهادت اُم أبيها و زوجه الوصي و اُمّ الأئمّه و اُمّ المحسن؛ حضرت فاطمه زهرا صلوات الله و سلامه عليها مي باشد. از اهمّ فضائل اين ماه، ولادت نورٌ علي نور جناب عصمه الله الکبري وحجّه الله علي الحجج حضرت فاطمه زهرا صلوات الله و سلامه عليها مي باشد.   …………………………………………..

آداب و اعمال : روز سوم ؛ روز شهادت حضرت فاطمه زهرا عليها السّلام مي باشد. 1- اقامه ي عزا : پس بايد در اين روز شيعيان به مراسم تعزيت آن حضرت قيام نمايند, به همين جهت شيعيان آن حضرت صلوات الله عليه نيز مي بايست که در اظهار اندوه و غصّه و اقامه ي عزا در روز وفات خاتون و خواندن مصائب او بر امام خود تأسّي نمايند … مخالف و مؤالف از رسول اکرم صلّي الله عليه و آله وسلّم درباره ي او روايت کرده اند که : (( فاطمهُ بَضعَهٌ مِنُي مَن آذئهَا فَقَد آذاني)) ؛ فاطمه پاره ي تن من { پاره اي از وجود من } است هر کس او را آزار دهد همانا مر آزار داده. 2- زيارت : خواندن زيارت آن مظلومه و نفرين بر ظالمان و غاصبان حقّ او : السَّلاَمُ عَلَيکِ يا سَيدَهَ نِسَآءِ العَالَمينَ السَلاَمُ عَلَيکِ يا وَالِدَهَ الحُجَجِ عَلَي النَّاسِ اَجمَعينَ السَّلاَمُ عَلَيکِ اَيتُهَا المَظلُومَهُ المَمنُوعَهُ حَقَّهَا … (مفاتيح الجنان . فصل دهم . در اعمال ماه جمادي الثّاني ). 3- گريه بر مصيبات وارده بر اهل خانه و بيت نبوّت و ولايت : اي اهل عالم بگرييد … حقّ او را غصب و او را از ارث پدرش منع نمودند، به صورتش سيلي زده و جنينش را سقط کردند و براي درب خانه اي که ملائکه ي مقرّب خدا برآن ايستاده و بدون اجازه ورود نمي نمودند، آتش خواستند و … ( المراقبات . ص 100) . از جمله رواياتي که به طريق قطعي از فضائل مختصّه ي به آن خاتون براي ما وارد گرديده و او را از تمام زنان جهان ممتاز ساخته آن است که براي آن سيده ي زنان مُصحَف جليل و کبيري، جبرئيل امين پس از وفات پيغمبر صلّي الله عليه و آله و سلّم آورده و آن را اميرالمؤمنين عليه السّلام نوشته و نزد اولاد معصومين او عليه السّلام به وديعه باقي است و علم ما کان و ما يکون و ما هوکائن در آن کتاب است؛ چنان که ثقه الإسلام کليني{رحمه الله} از{امام}صادق عليه السّلام به همين قسم روايت نموده است (المراقبات . ص 102). شب نوزدهم جُمادي الثّانيه ؛ شبي است که مادر حضرت رسول اکرم صلّي الله عليه و آله و سلّم به آن بزرگوار حامله گشته ( المراقبات . ص 100 و 101 ) . روز بيستم ؛ روز ولادت حضرت فاطمه زهرا صلوات الله و سلامه عليها مي باشد . اعمال و مستحبات اين روز: 1-روزه . 2-خيرات و صدقه : اقدام به خيرات و صدقات در آن مستحب است. 3-زيارت حضرت فاطمه عليها السّلام و لعن بر ستمکاران نسبت به ايشان : زيارت آن خاتون و صلوات بر او و لعن بر ستمکاران نسبت به اوست ( المراقبات . ص101 و 102 ) ، (اين اعمال با همين مضامين در مفاتيح الجنان . فصل دهم . در اعمال ماه جمادي الثّاني آمده است). ………………………………………………… منابع:

کتاب شريف (( مفاتيح الجنان )) تأليف محدّث بزرگ حاج شيخ عبّاس قمي رحمه الله مي باشد. کتاب شريف (( المراقبات )) تأليف عارف کامل ميرزا جواد آقا ملکي تبريزي رحمه الله مي باشد. وقايع : 3 جمادي الثّاني سال 11 ه.ق ؛ شهادت حضرت فاطمه زهرا عليها السّلام در سنّ 18 سالگي . 20 جمادي الثّاني سال 5 بعثت ؛ ولادت با سعادت و با برکت حضرت فاطمه زهرا عليها السّلام

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.