گل گاوزبان معجون شادی بخش

 


از مشكلات شايعي كه افراد بيشتر با آن دست و پنجه نرم مي كنند استرس، اضطراب، اختلال در تمركز، كم خوابي يا بي خوابي يا حتي سرماخوردگي است.
گل گاوزبان گياهي است علفي و يكساله كه از ارديبهشت تا شهريور گل مي دهد و ارتفاع ساقه آن تا 60 سانتيمتر مي رسد، ساقه آن شياردار و خاردار مي باشد. برگ هاي اين گياه ساده و پوشيده از تارهاي خشن است. گلهاي آن به رنگ آبي، سفيد و بنفش مي باشد.اين گياه بومي گيلان بوده و از قديم در بسياري نقاط گيلان به صورت خودرو وجود داشته است.

بروز علائمي كه در بالا ذكر شد، حتي به ميزان ناچيز مي تواند سلامت روح و روان را تحت تاثير قرار دهد و عملكرد طبيعي مغز را مختل كند. بنابراين براي تقويت اعصاب و ايجاد آرامش رواني يا حتي بهبود سرما خوردگي بهتر است از گياه آرام بخشي چون گل گاوزبان، كه اثرات سودمندي دارد استفاده كنيد. دم كرده گل گاوزبان به همراه سنبل الطيب و ليموعماني يك نوشيدني نشاط آور و آرام بخش است كه براي ايجاد آرامش دروني توصيه مي شود.
تركيبات شيميايي موجود در گل گاوزبان شامل ساپونين، موسيلاژ، رزين ها، تانن ها، كلسيم، پتاسيم و ويتامين C است و در بعضي كشورها آن را داخل سالاد مي ريزند. گل گاوزبان را به صورت تازه يا خشك، به شكل دم كرده يا جوشانده مي توان مصرف كرد.

دم كرده گل گاوزبان براي درمان سرماخوردگي همراه با تب، تسكين سرفه، از بين بردن ورم حفره هاي بيني، گرفتگي صدا، تنگي نفس، درد گلو و درمان ناراحتي هاي مجاري تنفسي بسيار مفيد است. براي تهيه اين دم كرده 15 گرم از برگ و مقداري گل اين گياه را داخل آب جوش ريخته و بگذاريد دم بكشد.

اين جوشانده را بعد از هر وعده غذايي با كمي قند و شكر نوش جان كنيد؛ البته به ياد داشته باشيد كه گل گاوزبان به علت داشتن آلكالوئيد براي زنان حامله و شيرده مضر است.

منيزيم موجود در گل گاوزبان ضدسرطان بوده و به دليل دارا بودن «آلكوالوييد» مي تواند ضد حساسيت، ضد روماتيسم و ضد التهاب باشد.
گل گاوزبان علاوه بر خواص درماني فوق، تصفيه كننده خون، ضداسپاسم،نرم كننده مجاري تنفسي، خلط آور، شيرافزا و مسهل است.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.