حجاب مسئله فقهی است یا حقوقی؟
مسئله حجاب زن مسلمان به عنوان یك پوششمتعارف به عرف جامعه اسلامی در طول تاریخمسلمانان، همواره یك مسئله فقهی بوده است كهزنان مسلمان بدون توجه به قانون حاكمیت،پوشش خود را حفظ میكردند، اما استعمارباقیمانده از امپراطوری عثمانی در كشورهایاسلامی ایران و تركیه، با استبداد خشن از زنانمسلمان كشف حجاب كرد و این هجوم فرهنگیاستعمار ثابت نمود كه تمام دیانت در فقه امامیههمان سیاست و تدبیر در زندگی شخصی واجتماعی است..
همانطور كه میدانید مبنای قانونمندی انسان در فقه امامیه، پذیرش اصول دین و جلبخرسندی خداوند خالق عالم و قانونگذار است.در این مبنا خواه حكومت دینی بر پایه فقه امامیه تشكیل شود یا نشود، انسان خود را قانونمند شرعیمیداند، حتی در تنهایی و خلوت كه خداوند راناظر میبیند، احكام الهی را نقض نمیكند، اما درعلم حقوق، قوانین باید از یك ضمانت اجراییبرخوردار باشند و برای تحقق ضمانت اجرایی ، نیاز به دولت و قدرت است تا به قوانین حقوقیاعتبار ببخشند; در غیر این صورت با سقوط یكحاكمیت، قوانین آن كشور نیز ساقط و بیاعتبارمیشود و نظام نوین حقوقی باید در مجلسقانونگذاری حاكمیت جدید اعتبار پیدا كند.
مسئله حجاب زن مسلمان به عنوان یك پوششمتعارف به عرف جامعه اسلامی در طول تاریخمسلمانان، همواره یك مسئله فقهی بوده است كهزنان مسلمان بدون توجه به قانون حاكمیت،پوشش خود را حفظ میكردند، اما استعمارباقیمانده از امپراطوری عثمانی در كشورهایاسلامی ایران و تركیه، با استبداد خشن از زنانمسلمان كشف حجاب كرد و این هجوم فرهنگیاستعمار ثابت نمود كه تمام دیانت در فقه امامیههمان سیاست و تدبیر در زندگی شخصی واجتماعی است. .
دیانت در حوزه عمل، همان چگونه زیستن در زندگی شخصی و اجتماعی انسان است. وقتی كهاستعمار با استبداد از زنان مسلمان كشف حجابكرد، مردم دنیا فهمیدند كه آزادی غربی، دروغیبیش نیست كه تنها در قالبهای فكری دشمنان خداو احكام نورانی اسلام تعریف میشود; گرچه نفوذحاكمیتهای وابسته در كشورمان و سایركشورهای دنیا، فساد و لطمه جبران ناپذیری بهزنان مسلمان در حوزه خانواده، هنر، آموزش وپرورش و دانشگاه زده است، اما بخش عمدهایاز زنان مسلمان با فهم درست از مسائل سیاسیهرگز دست از حجاب نكشیدند و این حق خود رادر پوشش از چشمان نامحرم محفوظ داشتند وآنقدر راسخ و استوار ماندند كه فرهنگ وقانونمندی حجاب را به سرزمین كفر اروپاییانرسوخ دادند، به گونهای كه زنان مسلمان نه تنها درجامعه عادی مغرب زمین بهخاطر داشتن حجاباحساس حقارت نمیكنند، بلكه با حضور موفق و باحجاب در مراكز علمی و پژوهشی، دولتهای بهاصلاح مدعی آزادی را مجبور كردند تا باطناستبدادی خود را نشان دهند و قانون ممنوعیتحجاب در مدارس فرانسه را به عنوان یكرهآورد حقوقی و سیاسی تصویب كنند. برایفرانسویها عریان شدن زن آزادی است، اما اگرزن مسلمان بخواهد كرامت و حرمت خود راحفظ كند و با حجاب سركلاس درس حاضر شود وبه فعالیتهای علمی و پژوهشی ادامه دهد، دیگرخبری از آزادی در حاكمیت سیاسی غربیهانیست.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط پریساعسکری در 1396/02/18 ساعت 11:47:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |