موضوع: "روز جمهوری اسلامی"
دوازدهم فروردين در كلام امام و رهبري
یکشنبه 97/01/12
دوازدهم فروردين در كلام امام و رهبري
(«مبارك باد بر شما چنين حكومتي كه در آن اختلاف نژاد و سياه و سفيد و ترك و فارس و كرد و بلوچ مطرح نيست و تفاوت بين زن و مرد و بين اقليتهاي مذهبي و ديگران در امر اجراي عدالت نيست». [۱]
(«من به دنيا اعلام ميكنم كه در تاريخ ايران چنين رفراندومي سابقه ندارد كه سرتاسر مملكت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوقها هجوم آورده و رأي مثبت خود را در آن ريخته و رژيم طاغوتي را براي هميشه [در] زباله دان تاريخ دفن كنند».
(«من از اين هم بستگي بي مانند كه همه به نداي آسماني «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» لبيك گفتند و به اتفاق آرا به جمهوري اسلامي رأي مثبت دادند و رشد سياسي و اجتماعي خود را به شرق و غرب ثابت كردند، تقدير ميكنم». [۲]
(«صبحگاه دوازده فروردين كه روز نخستين حكومت الله است، از بزرگ ترين اعياد ملي و مذهبي ماست و ملت بايد اين روز بزرگ را عيد بگيرند و زنده نگه دارند».
(«رأي بدهيد به جمهوري اسلامي، نه يك حرف زيادتر و نه يك حرف كمتر». [۳]
(«مبارك باد بر شما روزي كه در آن تمام اقشار ملت به حقوق خود ميرسند». [۴]
(«ماهيت جمهوري اسلامي اين است كه با شرايطي كه اسلام براي حكومت قرار داده است، با اتكا به آراي عمومي ملت، حكومت تشكيل شده و مجري احكام اسلام باشد». [5]
(«حكومت جمهوري اسلامي مورد نظر ما از رويه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و امام علي عليه السلام الهام خواهد گرفت و متكي به آزادي عمومي ملت ميباشد». [6]
(«جمهوري اسلامي ميخواهد مطلبي را كه قرآن فرموده است، مطلبي را كه رسول خدا صلي الله عليه و آله فرموده است، در همه كشورها پياده كند». [7]
(«من از عموم ملت ايران تشكر ميكنم كه در اين رفراندوم شركت كردند و رأي قاطع خودشان را كه بايد گفت صددرصد پيروزي بوده است و رأي داده شده است، به طور قاطع رأي خودشان را داده اند و به جمهوري اسلامي هم رأي دادند». [8]
(«برقراري جمهوري اسلامي كه به اتفاق آراي ملت برقرار شد و ان شاء الله احكام اسلامي هم دنبال آن برقرار ميشود، براي رفاه حال همه طبقات، خصوصاً كارگران، دهقانان، طبقه ضعيف، براي همه است و اسلام براي آنها بيشتر از ساير طبقات حق قايل است». [9]
(«دوازدهم فروردين سرآغاز حيات حقيقي انقلاب اسلامي است». [10]
(«دوازدهم فروردين عيد ملت ماست؛ زيرا در اين روز، با قدرت ملي، سرنوشت خود را به دست گرفتند». [11]
(«در دوازدهم فروردين طومار رژيم استكباري، با دست تواناي الهي كه قدرت مستضعفين است، درهم پيچيده شد». [12]
(«جمهوري اسلامي از لحاظ معناي تحت اللفظي بر دو پايه استوار است: يكي جمهور مردم؛ يعني آحاد مردم و جمعيت كشور؛ اينها هستند كه امر اداره كشور و تشكيلات دولتي و مديريتي كشور را تعيين ميكنند؛ و ديگري اسلامي؛ يعني اين حركت مردم، بر پايه تفكر اسلام و شريعت اسلام است». [13]
(«آنچه ملت ما ميداند و بايد به درستي روي آن پافشاري كند كه بحمدالله تاكنون پافشاري كرده، اين است كه نجات اين كشور و رسيدن آن به نقطه اي كه شايسته اين ملت است، فقط در سايه اسلام و جمهوري و نظام اسلامي امكان پذير است و بس». [14]
پی نوشت ها:
[۱]: پيام حضرت امام خميني به مناسبت ۱۲ فروردين ۱۳۵۸، صحيفه نور، چاپ جديد، ج ۳، ص۴۸۳.
[۲]: پيام حضرت امام خميني به مناسبت ۱۲ فروردين ۱۳۵۸، صحيفه امام، ج ۵، صص۴۵۲ و ۴۵۳.
[۳]: پيام حضرت امام خميني به مناسبت ۱۲ فروردين ۱۳۵۸، صحيفه امام، ج۳، ص۴۸۳.
[۴]: پيام حضرت امام خميني به مناسبت ۱۲ فروردين ۱۳۵۸، صحيفه امام، ج۳، ص۴۸۳.
[5]: پيام حضرت امام خميني به مناسبت ۱۲ فروردين ۱۳۵۸، صحيفه امام، ج۳، ص۱۰۵.
[6]: پيام حضرت امام خميني به مناسبت ۱۲ فروردين ۱۳۵۸، صحيفه امام، ج۳، ص۲۷.
[7]: پيام حضرت امام خميني به مناسبت ۱۲ فروردين ۱۳۵۸، صحيفه امام، ج۱۳، ص۲۴۵.
[8]: بخشي از پيام راديو و تلويزيون امام خميني= پس از انجام رفراندوم جمهوري اسلامي، ۱۷/۱/۱۳۵۸.
[9]: صحيفه نور، ج۵، ص۲۵۴.
[10]: صحيفه نور، ج۵، ص۲۳۳.
[11]: صحيفه نور، ج۵، ص۲۳۴.
[12]: صحيفه نور، ج۵، ص۲۳۳.
[۱3]: كلام رهبري، برگرفته از سايت تبيان. www. tebyan. net
[14]: سخنراني رهبر ۱۴/۳/۱۳۸۱، به نقل از: نرم افزار به سوي نور، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي.
منبع:کتاب مجموعه پیام های کوتاه و زیرنویس مناسبت های شمسی - صفحه۲۶
چرا 12فروردین روز جمهوری اسلامی نام گرفت؟
شنبه 96/01/12
12فروردین یکی از روزهای تاریخی و مهم ایران اسلامی است، در این روز با رای اکثریت قاطع مردم، نظام سیاسی کشور پس از 2500 سال از نظام سلطنتی به نظام جمهوری اسلامی وحکومت مردمی تغییر یافت.
در 12فروردین 1358 ثمره مبارزات ضد سلطنتی و طاغوتی و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ملت ایران به بار نشست و نظام جمهوری اسلامی ایران استقرار یافت.
در این روز ملت ایران با رای 2/98 درصدی خود ساختار سیاسی ، اجتماعی ایران را تغییر داد و جمهوری اسلامی مستقر شد. به همین سبب این روز مبارک از آن پس روز «جمهوری اسلامی» نام گرفت.
پس از آنکه قرنها تئوری جدایی دین از سیاست و نظامهای حکومتی لائیک بردنیا سیطره داشت و قوانین شرعی و الهی امری خصوصی در زندگی مردم تعبیر می شد، در 12فرودین سال 58 نظامی متولد شد که این نظریهها را در قرن بیستم باطل کرد و حکومت اسلامی را براساس موازین وآموزههای دینی به منصه ظهور و عمل رساند.
جمهوری اسلامی شکل نوینی از نظامهای حکومتی است که تلاش می کند با الهام از قوانین و تعالیم نجات بخش اسلام الگوی زندگی جدیدی درعرصه اجتماعی و سیاسی بشر امروزی ارائه دهد تا بر اساس آن نیازهای مادی و معنوی انسان توئمان فراهم شود.
از نظام جمهوری به «حکومت مردم بر مردم» تعبیر می شود و «جمهوریت» در نظام حکومتی نشان دهنده نقش مردم در تشکیل و استمرار آن است به طوری که مردم با حضوردر صحنههای مختلف علاوه بر مشارکت در تعیین سرنوشت خویش خواستههای خود را از حکومت مطالبه میکنند.
معنی لغوی «جمهوریت» یعنی حکومت برخواسته از مردم و یا همان دمکراسی گرچه مورد اتفاق اغلب تحلیلگران، سیاستمداران و حاکمان سیاسی است، اما نظامهای حکومتی در معنی اصطلاحی این واژه دچار اختلاف نظرهستند و از آن برداشتهای متفاوتی دارند.
در زمان تعیین نظام سیاسی کشور پس از سرنگونی نظام طاغوت شاهنشاهی «جمهوری دمکراتیک»، «جمهوری»، «حکومت اسلامی» و … از جمله نظامهای بود که مطرح شد، ولی امام راحل از همان ابتدا تاکید فراوانی بر استقرار نظام حکومتی جمهوری اسلامی داشتند، به طوری که برجمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر تاکید کردند.
این تاکید نیز بر اساس خواست مردم در دوران مبارزات ضد ستم شاهی بود که در شعار آنها موج می زد و مردم در همه تظاهراتها یکپارچه استقلال آزادی و جمهوری اسلامی را فریاد میکشیدند.
بر این اساس اصل جمهوریت و اسلامیت اصل جدا ناپذیردر نظام حکومتی ایران است که برای تثبیت، استمرار و تداوم آن شهیدان زیادی تقدیم شده است.
؟«آزادی» از دیگرشعارها و خواستههای ملت ایران در ایام انقلاب بود که با استقرار جمهوری اسلامی شکل عملی به خود گرفت و قشرهای مختلف با حضور در تمام صحنهها آزادانه به خواستههای خود جامه عمل پوشانده و در تعیین سرنوشت خود مشارکت میکنند.
گرچه لغت آزادی نیزهمانند دیگر واژهها، امروزه مظلوم واقع شده و در نظام سلطه مصادره میشود و با نام آزادی حقوق خیلیها تضییع میگردد، ولی این واژه در اسلام معنای متعالی دارد. بر این اساس مردم طبق قانون برای تعالی و کمال خود از حق انتخاب و آزادی بیان برخوردار است وکسی نمی تواند این حق را از مردم سلب کند. در این مکتب سلب آزادی و حق انتخاب از خود نیز نوعی ظلم به خویش است.
«استقلال» بعد دیگری از نظام جمهوری اسلامی ایران است که با استقرار آن ملت ایران از وابستگی به شرق و غرب رهایی یافت و در عرصه بین الملل با حفظ اصول به دفاع از حقوق خویش پرداخت.
استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران و سرنگونی نظام سلطنتی پهلوی علاوه بر اینکه تحولات داخلی به دنبال داشت، تغییراتی در نظام بین الملل، به ویژه در خاورمیانه ایجاد کرد تغییراتی که با اهداف استعمارگران همسو و سازگار نبود و دشمنی آنان را علیه ملت ایران برانگیخت.
از این رو حفظ استقلال هزینههایی در برداشته و دشمنان این مرزوبوم با طراحی توطئههای مختلف از جمله جنگ تحمیلی، ترور شخیصتهای سیاسی، تحریم قتصادی و… و درنهایت ایجاد موانع و دشمنی در دست یابی به فناوری صلح آمیزهستهای سعی در خدشه دار کردن استقلال ملت هوشیار ایران عزیز دارد.
ملت ایران در آغاز دهه چهارم استقرار «استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی» با تجدید پیمان با آرمانهای امام خمینی (ره) معمارکبیر انقلاب اسلامی و شهیدان به خون خفته خود بار دیگر بر حفظ این آرزشها پای میفشارد و روز «جمهوری اسلامی» را به عنوان یکی از ماندنی ترین روزهای تاریخی این سرزمین گرامی میدارد.