اومانیسم

منشا پیدایش اومانیسم چیست ؟ 

درباره تاريخ پيدايش اومانيسم و اشكال آن اختلاف نظرهايي وجود دارد .برخي برآنند كه ريشه اومانيسم جديد در تفكر دكارت است . او گرچه بنيانگذار اين حكمت نيست ،ولي سخن او كه ( ( مي انديشم پس هستم ) ) را زيرساخت اساسي نظري اين مكتب مي دانند .

اومانیسم اسلامی چیست؟ 

اومانيسم مكتبي برخاسته از غرب است به معناي اصالت دادن به انسان. اين طرز تفكّر داراي ويژگيهايي است كه از شرايط فرهنگي غرب الهام گرفته است. تركيب«اومانيسم اسلامي»، كه تركيبي ابداعي از سوي برخي متفكّران مسلمان است، ظاهراً به معناي انسان مداري اسلامي و بيان كننده ديدگاههاي اسلام درباره انسان است. بايد توجّه داشت كه برخاستن چنين تركيبهايي صحيح نيست. همچنان كه گذشت، اومانيسم، مكتبي برخاسته از فرهنگ مادّي گرا و از دين بريده غرب است و پس از آن كه انسان غربي از آسمان(=خدا و وحي و معنويّت) جدا شد و تمام توجّه خود را به طبيعت و تسخير آن دوخت، مدار همه چيز براي او، انسان شد. مي توان از ديدگاههاي اسلام درباره انسان و انسان شناسي سخن گفت بي آن كه نيازي به وام گرفتن اصطلاحات غريب و موهوم غربي باشد.  

منبع:تبيان

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.