ابعاد عبادت در فرهنگ اسلام

ابعاد عبادت در فرهنگ اسلام

عبادت فراتر از نمونه هايى چون نماز و روزه است. همه كارهاى شايسته اى كه به نفع مردم نيز باشد، عبادت است. به برخى از كارها كه در اسلام، عبادت به حساب آمده، اشاره مى كنيم:

۱- تفكر در كار خدا امام صادق عليه السلام مى فرمايد: لَيْسَت الْعبادَةُ كَثرَةَ الصَّلوةِ والصَّومِ، اِنَّما اَلْعِبادَة التفَّكُّرُ فى اَمرِاللّهِ (1) عبادت، زياد نماز خواندن و روزه گرفتن نيست، همانا عبادت، انديشيدن در امر خداست. تفكرى كه انسان را به خدا نزديك و آشنا سازد عبادت به حساب آمده است.

۲- كسب و كار رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: اَلْعِبادَةُ سَبْعُونَ جُزْءً اَفْضَلُها طَلَبُ الْحَلالِ (2) عبادت، هفتاد بخش است، برترين آنها طلب حلال و به دنبال روزى رفتن است.

۳- آموختن دانش پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله فرمود: مَنْ خَرَجَ يَطْلُبُ باباً مِنَ الْعِلْمِ لِيَرُدَّ باطلاً الَى الحقِّ و ضالاً اِلَى الهُدى كانَ عَمَلهُ كعبادةِ اربعين عاماً (3) كسى كه از خانه به دنبال آموختن دانش بيرون برود، تا با آن، باطلى را ردّ كند و گمراهى را به هدايت بكشد. كار او همچون چهل سال عبادت است.

۴- خدمت به مردم روايات بسيارى است كه خدمت به مردم و رسيدگى به مشكلات آنان را از بسيارى از عبادت‌ها و حجّ مستحب، به مراتب برتر به حساب آورده است. به قول سعدى: عبادت به جز خدمت خلق نيست به تسبيح و سجاده و دلق نيست

۵ انتظار حكومت عدل جهانى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: اَفْضَلُ الْعِبادَةِ اِنْتِظارُ الْفَرَجِ (4) انتظار فرج وگشايش (با آمدن امام زمان عليه السلام وحتّى نگاه پر مهر به پدر ومادر، نگاه به چهره علما، نگاه به قرآن و كعبه و رهبر عادل يا برادر دينى هم عبادت است. (5)

پی نوشت ها: 1- ميزان الحكمه، ج ۷، ص ۵۴۲.

2- وسائل الشيعه، ج ۱۲، ص ۱۱.

3- محجة البيضاء، ج ۱، ص ۱۹.

4- نهج الفصاحه، جمله ۴۰۹.

5- سفينة البحار، كلمه نظر.

منبع:پرتوی از اسرار نماز - محسن قرائتی - صفحه۸

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.