نکاتی درباره صلوات



چـرا بـه هـنـگـام صلوات بر محمد صلی اللّه علیه و آله آل آن حضرت را نیز بر او عطف می کنید و می گویید : اللهم صل علی محمد و آل محمد ؟ 
اين مطلب حتمي و مسلم است كه خود پيامبر صلي اللّه عليه و آله شيوه درود فرستادن بر خود را به مسلمانان آموخته است . آنـگـاه كـه آيـه شـريـفه ان اللّه و ملائكته يصلون علي النبي يا ايها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تـسـليما (1) نازل شد ,مسلمانان پرسيدند : چگونه درود فرستيم ؟ پيامبر فرمود : لا تصلوا علي الصلوه البتراء بر من , صلوات ناقص نفرستيد . باز پرسيدند : چگونه درودبفرستيم ؟ فرمود : بگوييد : اللهم صل علي محمد و آل محمد . (2)مـوقـعـيت آل پيامبر , در مرتبه اي است كه شافعي در شعر معروف خود مي گويد :يا اهل بيت رسـول اللّه حبكم فرض من اللّه في القرآن انزله كفاكم من عظيم القدر انكم من لم يصل عليكم لا صـلـوه لـه (3)- اي خاندان پيامبر گرامي , محبت شما فريضه اي است كه خداوند آن را در قرآن فروفرستاده است . - در بزرگي و رفعت مقام شما , همان بس كه هر كس بر شما درود نفرستد , براي اودرود نخواهد بود .

شيعه پاسخ مي دهد حسيني نصب - سيد رضا 1 - احزاب : 56 . 2 - الـصـواعق المحرقه ( ابن حجر ) , چاپ دوم در مكتبه القاهره مصر , باب 11 , فصل اول , ص 146 و نظير آن در الدر المنثور , ج 5 , تفسير آيه 56 سوره احزاب , به نقل از محدثان و صاحبان صحاح و مسانيد , از قبيل عبدالرزا

آیا فرستادن صلوات بر پیامبر (ص ) واجب است ؟ و اگر واجب است در کجا ؟
 
تـمـام فقهاي اهل البيت آن را در تشهد اول و دوم نماز واجب مي دانند و در غير آن مستحب است فقهاي اهل سنت شافعي آن را در تشهد دوم واجب مي داند و جمعي ديگر ازفقها , ولي بعض مانند ابوحنيفه آن را واجب نشمرده اند .

تفسير نمونه ج 17 ص 420 مكارم شيرازي - ناصر و ديگران
وقتی صلوات اثر گناهان را از بین می برد خود صلوات از بین می رود یا خیر؟ 
- با توجه به آيات وارده درباره كارهاي خوب و اعمال حسنه مانند نسا 40، انعام 60و نمل 89 كه مي فرمايد كارهاي خوب چند برابر مي گردد .و روايات وارده درباره صلوات بر پيامبر ( ص ) و آل پيامبر ( ع ) مانند : ( ( الصلاه علي نور علي الصراط؛ صلوات بر من نور بر روي صراط است ) ) . ( ( و اثقل ما يوضع في الميزان يوم القيامه الصلاه علي محمد و علي اهل بيته ؛ سنگين ترين چيزي كه در ميزان روز قيامت قرار مي دهند صلوات بر محمد و بر اهل بيت اواست ) ) ، ( ترجمه ميزان الحكمه ، ج 7، 3164 ) . مي توان دريافت كه صلوات برپيامبر گرامي اسلام و اهل بيت طاهرين او پس از برطرف نمودن آثار گناهان ،باقي مي ماند.
ثواب صلوات چیست؟ 
در حديثي از امام صادق((عليه السلام)) روايت شده است كه وقتي از پيامبر ياد مي شود، بر او بسيار صلوات بفرستيد. خداوند در هزار صف از فرشتگان هزار صلوات بر او مي فرستد و چيزي از آنچه خدا آفريده باقي نمي ماند مگر آنكه بر اين بنده صلوات بفرستند. خدا و ملائكه نيز بر او درود فرستاده اند و از اين فضيلت كسي رو نمي گرداند مگر نادان يا مغرور. از نظر آثار و ثواب صلوات، در احاديث، يكي از سنگي ترين اعمال، روز قيامت، صلوات برشمرده شده و براي نتايج آن همين بس كه حضرت رضا((عليه السلام)) فرمودند: هر كه نتواند كاري كند كه گناهانش را محو سازد بسيار بر محمّد و آل محمّد صلوات فرستد، زيرا صلوات گناهان را سخت درهم مي كوبد. نفاق را از دل مي برد، هنگامي كه با صداي بلند فرستاده شود و باعث استجابت دعا مي شود(1).

1-معارف و معاریف،سید مرتضی دشتی،ج6

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.