دیدگاه های اشتباه در مهدویت

ا- انتظار منفی و اشتباه :متأسفانه کسانی که این تفکر و انتظار غلط را دارند به این استناد می کنند که دنیا باید پر از ظلم و جور شود تا حضرت تشریف بیاورند، بله این صحیح است که دنیا قبل ظهور حضرت پر از ظلم و گناه می شود ولی این نشانه ای از ظهور حضرت مهدی(عج) می باشد اما این نشانه تکلیف و نقشی برای من و شما به وجود نمی آورد. مثلاً اگر دیدیم کسی یا کسانی دچار فسد و گناه هستند و یا بالاتر منطقه یا حتی کشوری مورد ظلم برخی ها و فساد قرار گرفته دست روی دست گذاشته و سکوت کنیم که چه؟ حضرت ظهور کند؟

یعنی یکی از واجبات مهم دین اسلام که امر به معروف و نهی از منکر است را ترک کنیم؟ آیا حضرت این را از ما می خواهند؟

 یعنی بر ظلم ها و گناه ها صبر کنیم و دچار شویم و یا خدای ناکرده ترغیب کننده دیگران به گناه شویم که حضرت ظهور کنند؟ چرا؟ مگر غیر از این است که حضرت برای آبادی جامعه از همین گناه ها می آیند؟ جواب حضرت را چه می دهید؟

اگر در اتاق تاریکی باشید دنبال چراغ و روشنایی نمی روید؟ یا صبر می کنید خورشید بیاید و روز شود؟!!

باید عوض سرگرم شدن به نشانه ها به نقش و وظایف خودمان در عصر ظهور بپردازیم که تنها یکی از آنها دعوت دیگران به حضرت است و بقیه وظایف انشاءالله در منابع و جستجوها پیدا و عمل خواهید کرد.

این نوع انتظار که تفکر غلطی برای برخی ها شده برایشان ارمغان شومی چون: بی تفاوتی، خوشحالی از گناه و ترغیب کنندگی به گناه را به همرا می آورد.

2- ملاقات گرایی: دو نکته در فرهنگ ملاقات و دیدار حضرت بقیة الله(عج) حائز اهمیت است که به بیان آن می پردازیم:

الف) دیدار با امام عصر(عج) در غیبت کبری ممکن و مطلوب است اما وظیفه نیست. چه بسیار ابوجهل ها و ابوسفیان هایی بودند که پیغمبر(ص) را دیده اند اما برخلاف پیغمبر عمل کرده و برضد ایشان حرکت می کردند اما شخصی مانند اویس قرنی هیچ وقت در دنیا پیغمبر را ندید اما نزدیک ترینِ فردها به پیغمبر(ص) بود. فکر می کنید راز این دو گروه چیست؟ غیر اطاعت از وجود نازنین پیغمبر(ص) بود؟ در این زمان هم هرکه امام عصر را ببیند دلیل نمی شود بهترین ها باشد البته خب نصیب هرکسی هم نمی شود ولی اهل سنت و اهل کتاب هم بوده اند که حضرت مهدی(عج) را دیده باشند، آنچه که حضرت از ما می خواهند اطاعت از فرامین حضرت یعنی انجام دستورات اسلام است. تشرفاتی که بزرگان خدمت حضرت داشتند این مطلب را تایید می کند که حضرت فرموده باشند: عملتان اینگونه باشد تا ما به دیدار شما بیاییم…

ب) در روایتی که از حضرت وارد شده که در حقیقت توصیه ای به آخرین نائبشان یعنی علی ابن محمد سمری(ع) بوده که حضرت فرمودند جانشینی برای خود انتخاب نکن که غیبت کبری آغاز خواهد شد این جمله بعد از آن آمده است که (از این پس) هرکس ادعای دیدار و مشاهده مرا کند دروغ گفته است، این مطلب فهمیده می شود که ادعای ارتباطبدین شکل که نیابت یا وکالتی از حضرت داشته باشد تکذیب شود نه صِرف ادعای دیدار وگرنه بسیاری از علمای دین حضرت را دیده اند و این دیدار را به خواص خود نیز گفته اند. درنتیجه اگر کسی بیاید و بگوید: من مداوم با حضرت ارتباط دارم و هر زمان بخواهم با حضرت مرتبط میشوم و با ایشان دیدار می کنم، دروغ گفته است.

3- تعیین وقت ظهور: صراحت حدیث (( کَذِبَ الوقّاتون )) به همین مسئله دلالت دارد. واقعاً نیاز به شرحی ندارد مثلاً بیایند بگویند که در فلان روز حضرت می آیند ولی حضرت نیاید، باز هم بگویند نه ایندفعه در سه روز دیگر حضرت ظهور می کند، بازهم حضرت نیایند و بازهم و بازهم زمان مشخص کنند چه می شود؟ غی از ناامیدی و تاسف مردم از حضور حضرت و شاید هم پایان انتظار برای ظهور حضرت!!!

4- مطابقت دادن علائم و اشخاص تأثیرگذارِظهور با حوادث و اشخاص زمان معاصرخودمان: این آسیب هم مانند آسیب بالا باعث ناامیدی عامه مردم از ظهور حضرت می شود و انتظار را خدشه دار می کند برای مثال: ساخت مستند ظهور بسیار نزدیک است از این قبیل می باشد که ضربه ای قابل توجه به فرهنگ مهدویت وارد کرده که البته نقد آن توسط مرکز تخصصی مهدویت نیز قابل تحسین است. الحمدلله…

5- بیان و پیگیری مباحث غیر ضروری: مانند مباحثی چون: ازدواج کردن حضرت یا با که ازدواج کرده اند؟ یا فرزندی دارند؟ یا فرزندشان کیست؟ و امثال این مباحث که دردی از ما دوا نمی کند. بگذریم…

6- بیان چهره ای خشن از امام عصر(أرواحنا فداه): به نظر بنده اصلیترین ضربه ای که به بدنه انتظار وارد می شود از ناحیه همین آسیب می باشد که متأسفانه بین برخی منتظران نیز به صورت یک تفکرِ ثابت درآمده!  و حتی دعای برای فرج حضرت که یکی از اصلیترین وظایف عصر غیبت هست ر تحت شعاع قرار می دهد. این سخنان آشنا نیست؟  آقا داریم زندگی میکنیم چرا باید امام زمان(عج) بیاد؟   میدونی اگه امام زمان بیاد جوی خون راه می اندازه؟   میدونی آقا بیاد اول گردن من و تو می زنه؟…

در یکی از مدارس تهران راجع به مسئله ظهور یک نظرسنجی به عمل آمده است، نتیجه نظرسنجی این بوده است که 70% دانش آموزان اظهار داشته اند که نمی خواهند امام زمان(عج) بیاید! و در پاسخ به این سؤال که چرا به آمدن امام عصر(عج) تمایل ندارید؟ گفته اند: به خاطر اینکه اگر امام زمان(عج) بیاید ما را گردن خواهد زد!

برای این مصیبت باید خون گریه کرد، آیا غربتی بالاتر از این برای حضرت متصوّر می شود؟ فرزندان شیعه که باید آینده سازان حکومت حضرت مهدی(عج) باشند با این تفکر جلو روند و پرورش یابند؟

برادرم خواهرم پس وظیفه من و تو چه می شود؟ چرا در جهت آگاهی بخشی منتظران گامی برنداریم؟

امام مهربانی را که نه تنها دوستان و محبان، بلکه دشمنانش به برکت او زنده اند و نفَس می کشند و روزی می خورند، امام مهربانی را که از پدر دلسوزتر از مادر مهربانتر و از برادر صمیمی تر است، امام مهربانی را که قراراست با آمدنش اشکی از گوشه چشم یتیمی نچکد و کسی رنج گرسنگی نکشد و دردمندی از درد ننالد و گرفتاری در حبس نماند و بده کاری از پرداخت قرض خویش عاجز نباشد و بی پناهی گوشه خیابان نخوابد، امام مهربانی را که قرار است غم ها را پایان، دردها را درمان و نابسامانیها را سامان بخشد… شمشیر به دست و خون ریز معرفی کردن جفایی بزرگ است.

حقیقت آن است که وجود مقدس حجة ابن الحسن (أرواحنا فداه) همچون جدشان پیغمبراکرم(ص) رحمةٌ للعالمین است و از القاب حضرت(عج) کاشف البلوی و رحمة الواسعة و… است. (رجوع کنید به زیاراتی که در مورد حضرت نقل شده است)

شاید اگر مقداری از زیارت امام شناسی را می مطالعه می کردیم (منظورم جامعه کبیره است) این تفکرات جایی در میانمان نداشت. بله مشکل در کمی معرفت هست همیشه هم همین بوده است.

صد البته برای آنکه گلها و نهالها رشد کنند باید علف های هرزه و مزاحم را ریشه کن کرد بله برای اینکه مظلومان تاریخ نفَس راحتی بکشند باید آندسته از ظالمانی که به هیچ صراطی مستقیم نمی شوند و نصیحت و اندرز نیز در آنها مؤثر نیست از سر راه برداشته شوند…

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.