خواص شلیل


شليل يك منبع غني از آنتي اكسيدان هايي است كه با راديكال هاي آزاد در سلول ها مي جنگد. آنتي اكسيدان هاي موجود در شليل در بدن به ويتامين A تبديل مي شوند. شليل منبع خوبي از بيوفلاونوئيدها و كاروتنوئيدها مي باشد. در واقع شليل غني از لوتئين و ليكوپن است. لوتئين مسئول رنگ قرمز، نارنجي و زرد در ميوه ها و سبزيجات است. اين فيتوكميكال ها به خصوص براي پيشگيري از بيماري هاي قلبي، بيماري هاي چشمي مانند دژنراسيون ماكولار و سرطان مفيد است.
شليل هم چنين منبع خوبي از فيبر و پتاسيم است كه هر دوي اين ها براي سلامتي مفيد و سودمند هستند؛ فيبرهايي كه در شليل يافت مي شود نقش مهمي را در پاك سازي كولون و سلامتي كولون ايفا مي كنند. پتاسيم نيز موجب افزايش شادابي و تحرك در فرد مي شود، فشار خون بالا را كنترل مي كند و خطر ابتلا به سكته ي مغزي را كاهش مي دهد.

شليل همچنين حاوي ويتامين C بالايي است؛ ويتامين C، به عنوان يك آنتي اكسيدان از خيلي از بيماري ها مانند بيماري هاي قلبي عروقي و … پيشگيري مي كند و براي سلامت پوست و لايه هاي محافظتي بدن مفيد است. اين ويتامين پوست انسان را با طراوت نگاه مي دارد و موجب جواني پوست مي شود. از تأثيرات ديگر اين ويتامين، مي توان به افزايش جذب آهن موجود در غذا اشاره كرد.
اين ميوه منبع بسيار غني اي از بتاكاروتن است. بتاكاروتن با خاصيت آنتي اكسيداني بسيار نيرومندي كه دارد و با ارتقاي سطح ايمني بدن از بروز بسياري از بيماري ها جلوگيري مي كند. يكي ديگر از خواص بتاكاروتن، جلوگيري از بروز بيماري هاي قلبي ـ عروقي است.فيبر ديگر تركيب قابل توجه در اين ميوه است كه سبب كاهش سرعت جذب برخي مواد مغذي بويژه قندها مي شود و در عين حال ميزان حساسيت به انسولين را نيز افزايش مي دهد. مصرف شليل مي تواند در كنترل قندخون موٌثر باشد.
به طور كلي مواد غذايي در سه دسته ي مواد غذايي با انديس گليسمي پايين، مواد غذايي با انديس گليسمي متوسط و مواد غذايي با انديس گليسمي بالا قرار مي گيرند. تعريف ساده ي انديس گليسمي يعني اين كه چه مدت زماني طول مي كشد تا قند ماده ي غذايي خورده شده وارد خون شود. موادي كه در گروه يك قرار مي گيرند انديس گليسمي شان 55 و كمتر از آن است. اين مواد غذايي براي مبتلايان به ديابت مفيد است زيرا هم قند خون شان به آهستگي بالا مي رود و هم اين كه ديرتر احساس گرسنگي مي كنند. شليل داراي انديس گليسمي 43 است و اين يعني اين كه اين ماده ي غذايي هم براي مبتلايان به ديابت مفيد است و هم براي افرادي كه مي خواهند وزن شان را كاهش دهند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.