خواص شاتوت

شا توت گونه اي از توت است كه اصل آن از ايران است. بين خانواده توت، درخت شاتوت از همه كوچك تر است. اين درخت طول عمر طولاني اي دارد و مي تواند براي چند صد سال زنده بماند. ميوه شاتوت بزرگ تر از توت سفيد است و رنگ آن قرمز تيره يا ارغواني و مزه اش ترش و شيرين و مطبوع است. شاتوت را مي توان به شكل هاي متفاوتي به صورت خام، پخته و يا به صورت مربا مورد استفاده قرار داد.
محققان انجمن تغذيه آمريكا، شاتوت را در مقايسه با 40 نوع ميوه تازه ديگر، به عنوان اولين ميوه از نظر فعاليت آنتي اكسيداني قرار داده اند كه داراي فيتوكميكال هاي قوي مانند آنتوسيانين است. آنتوسيانين رنگدانه اي است كه رنگ سياه شا توت از آن ناشي مي شود.
شاتوت ها، گوشتي و خوشمزه هستند و داراي كالري پاييني بوده(در هر 100 گرم، 43 كالري) و سرشار از خواص سلامتي براي بدن هستند. اين نوع توت حاوي منبع خوبي از ويتامين C و آنتي اكسيدان بالايي است. مصرف غذاهاي سرشار از ويتامين C مقاومت بدن را در برابر عوامل عفونت زا افزايش داده و التهاب را از بين برده و با راديكال هاي آزاد مضر براي بدن مبارزه مي كنند. وجود انواع آنتي اكسيدان هاي گوناگون در شاتوت،” درجه ظرفيت جذب راديكال هاي آزاد” آن را كه يك شاخص اندازه گيري تاثير مواد غذايي در پيشگيري از سرطان است، به رقم 5350 در هر صد گرم رسانده است.
شاتوت از ساخته شدن كلسترول بد كه به بيماري ها و حملات قلبي منجر مي شود، جلوگيري مي كند. علاوه بر اين، شاتوت داراي ويتامين هاي A ، C و املاح روي، پتاسيم، آهن، كلسيم و منيزيم است. ساير آنتي اكسيدان ها و فنول هاي موجود در شاتوت شامل موارد زير هستند: الاژيك اسيد، روتين، گاليك اسيد، هيدروكافئيك اسيد، پي كوماريك اسيد سيناميك و آنتي اكسيدان هاي مشهور يعني ويتامين هاي A و C. شاتوت ها حاوي مقدار مناسبي از ويتامين A و يتامين E هستند. شاه توت به دليل داشتن ويتامين A در شادابي و زيبايي پوست نقش بسزايي دارد.
شاتوت ها منبع خوبي از آهن هستند كه به ندرت در ديگر انواع توت ها پيدا مي شود. اين ميوه همچنين سرشار از پتاسيم، منگنز و منيزيم است. پتاسيم بخش مهمي از سلول و مايعات بدن است كه ميزان ضربان قلب و فشار خون را كنترل مي كند.

شاتوت داراي مقدار فراواني ويتامين B كمپلكس از گروه ويتامين ها و نيز ويتامين K است. اين نوع توت حاوي مقدار بسيار خوبي از ويتامين B6، نياسين ، ريبوفلاوين و اسيدفوليك است. اين ويتامين ها داراي وظايف مشتركي بوده و به بدن در سوخت و ساز كربوهيدرات ها، پروتئين ها و چربي ها كمك مي كنند.
وجود اين مواد مغذي و نقش هم افزايي اين مواد مغذي بر يكديگر سبب شده است تا اين ميوه به عنوان منبعي خوب براي تامين نياز روزانه به ريزمغذي هاي گوناگون مورد توجه قرار گيرد.
محتواي متعادل تانن موجود در شاتوت به استحكام جداره رگ ها كمك كرده و از خون ريزي هاي پوستي جلوگيري مي كند. غرغره ي آب شاتوت براي زخم ها و جوش هاي دهان مفيد است و ورم حلق، درد گلو و تورم لثه را التيام مي بخشد. مصرف منظم اين ميوه فرآيند پير شدن را كند مي كند و به دليل وجود خاصيت ضد باكتريايي آن، به بهبود شرايط اسهال ناشي از باكتري ها كمك مي كند.
مصرف عصاره شاتوت در افراد دچار واريس سبب كاهش نشت ديواره نازك رگ هاي خوني مي شود. اين عصاره داراي آنتي اكسيدان هايي به نام آنتوسيانيدين است. آنتوسيانيدين به بهبود بافت پيوندي آسيب ديده كمك مي كند. مصرف ميوه شاتوت نيز اثر مشابهي در رفع اين مشكل دارد. خاصيت ضدالتهابي از ديگر فوايد اين ميوه است كه مي تواند براي درمان بيماري آرتريت روماتوئيد(درد مفاصل) كه اين روزها بيشتر خانم ها را گرفتار كرده مفيد باشد.
شاه توت عطش را فرو مي نشاند و اشتها را بيدار مي كند. با توجه به وجود قند طبيعي فروكتوز در اين ميوه در صورت مصرف درست و به اندازه آن، براي افراد ديابتي نيز مفيد بوده و حتي مي تواند جايگزين مناسبي براي مصرف قند باشد.

شاه توت طبيعتي سرد داشته، بازكننده گرفتگي ها بوده و عوارض صفرا را از بين مي برد. همچنين براي تسكين زخم هاي روده اي مناسب است. شاه توت، توت فرنگي و عصاره آن ها به طور موثري از رشد سرطان سينه و دهانه رحم جلوگيري مي كنند و به علاوه عصاره آن موثرترين عامل در كاهش رشد سلول هاي سرطاني در سينه است.
استفاده از جوشانده برگ هاي اين ميوه براي برطرف كردن حالت تهوع از قديم معمول بوده و ريشه آن براي درمان اسهال خوني استفاده مي شده است. در برگ شاه توت ماده اي ضد قند وجود دارد كه مي تواند مرض قند را درمان كرده و قند خون را كاهش دهد. به همين دليل مي توان از آن در صورت وجود قند در ادرار و معالجه ديابت استفاده كرد.
حدود 30 گرم عصاره ي برگ شاتوت براي گزيدن جانوران گزنده و حشرات گزنده تاثير گذار است. آب دم كرده ريشه توت و شاه توت كه با حدود 40 گرم ريشه دم شده باشد براي دفع انگل كدو خصوصا اگر برگ شفتالو به آن اضافه كرده باشند، مفيد است. خوردن دم كرده برگ آن نيز همين اثرات را دارد. مزمزه آن براي درد دندان و كمپرس آن براي تحليل ورم هاي روده سودمند است.
پژوهشگران به تازگي دريافتند با گنجاندن ميوه هايي مانند شاه توت در رژيم غذايي خود مي توانند عملكرد مغز را بهبود بخشيده و آن را تقويت كنند. اين محققان معتقدند فلاوونوئيدها از جمله آنتوسيانين و فلاوانول هاي موجود در اين ميوه و خانواده آن از طريق راه ويژه اي در هيپوكامپوس مغز مي توانند پروتئين هاي خاصي را فعال كرده و حافظه را تقويت كنند. هيپوكامپوس بخشي از مغز است كه يادگيري و حافظه را كنترل مي كند. تقويت حافظه درازمدت و كوتاه مدت در سطح ملكولي در نورون ها كنترل مي شود ولي خوردن اين ميوه خوشمزه مي تواند ظرفيت حافظه را تا حد زيادي افزايش داده و منجر به تقويت آن شود.
شاه توت در معرض آ لودگي هاي مختلفي قرار دارد. اين ميوه در صورت تماس با فضله پرندگان بر روي درخت ممكن است با ميكروب هاي سالمونلا، ايكولاي و انواع ويروس ها و قارچ ها آلوده شود. مهم تر آن كه اگر يك ميوه آلوده داخل ظرفي قرار گيرد، مي تواند تمامي شاه توت هاي داخل ظرف را آلوده كند.
نكته ديگر سموم دفع آفات است كه ممكن است در اين محصول استفاده شود. اين ميوه به دليل آن كه بدون پوست است و از آنجا كه سم مستقيما وارد گوشت اين ميوه مي شود، اگر فاصله زماني استفاده از سم تا مصرف ميوه رعايت نشود فرد با توجه به نوع سم مصرفي در معرض انواع بيماري هاي كبدي و سرطان زا قرار مي گيرد.
از سوي ديگر شاه توت به دليل آن كه در گروه ميوه هاي نرم قرار دارد، شستشوي آن سخت و گاهي ناممكن است. بر اين اساس بهتر است اين ميوه زماني كه از درخت چيده مي شود و تا حدودي قابليت شستشو داشته و به دور از آلودگي هاي محيطي است تهيه، شستشو و ميل كنيد. در صورتي كه شاتوت تازه به سرعت فريز شود، مي تواند مواد مغذي خود را به خوبي حفظ كند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.