خواص توت فرنگی


يكي از خوشمزه ترين خوردني هاي فصل بهار كه اكنون به لطف كاشت گلخانه اي در طول سال قابل دسترسي است - البته با قيمت گران- توت فرنگي است. تقريبا همه مردم به جز آنهايي كه به توت فرنگي آلرژي دارند، اين ميوه خوش طعم و زيبا را كه از خانواده رز است، دوست دارند. اما تنها ظاهر فانتزي توت فرنگي نيست كه آن را به ميوه اي مشهور تبديل كرده بلكه خواص جادويي آن در مقايسه با ديگر ميوه ها، توجه پزشكان را جلب كرده است.
توت فرنگي منبع خوبي از فيبر، ويتامين C، فولات، پتاسيم و آنتي اكسيدان ها مي باشد كه اين مواد مغذي باعث مي شوند توت فرنگي بعنوان يك جايگزين شيرين، باعث افزايش سلامت قلب، كاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در كل ارتقاء سلامتي بدن شود. همچنين داراي املاح كلسيم، آهن و فسفر مي باشد. از مواد موثر مهم آن مي توان تانن، موسيلاژ، قندهاي مختلف، ساليسيلات ها و به خصوص اسيدهاي ميوه را نام برد.
توت فرنگي سرشار از ويتامين و فاقد چربي اشباع است و كالري كمي دارد. يك واحد توت فرنگي معادل 8 عدد است كه 50 كالري انرژي دارد. توت فرنگي مانند ساير توت ها مثل شاه توت، توت سفيد، تمشك و… پاك كننده روده و مثانه است. تحقيقات اخير نشان داده است، دريافت روزانه يك واحد توت فرنگي باعث افزايش قابل توجهي در مقدار فولات خون شده و نيز فشار خون بالا را كاهش مي دهد .
فولات، مقدار هموسيستئين خون را كاهش مي دهد. هموسيستئين اسيد آمينه اي است كه در مقادير زياد باعث مسدود شدن رگهاي خوني مي شود. همچنين توت فرنگي داراي مقادير بالايي از آنتي اكسيدان ها مثل الاژيك اسيد و آنتوسيانين(رنگدانه قرمز) است كه در پيشگيري از بيماري هاي قلبي موثرند.
فولات موجود در اين ميوه همچنين براي دوران بارداري بسيار مهم است و از عقب ماندگي هاي مادرزادي در اين دوران جلوگيري مي كند. به علاوه، اين ماده مغذي نيز مانند سدي در برابر بيماري هاي عروق كرونر و سرطان روده بزرگ عمل مي كند، از اين رو، به خانم هاي بارداري كه البته به حساسيت دچار نيستند، توصيه مي شود كه به طور مرتب اين ميوه را ميل كنند.
اين مطالعات اهميت مصرف توت فرنگي را در برنامه غذايي بعنوان عامل بهبود عملكرد سيستم قلبي-عروقي نشان مي دهد. پتاسيم موجود در اين ميوه سبب كاهش فشار خون شده و خطر بروز سكته را به خصوص در افراد مستعد كاهش مي دهد. مطالعات نشان داده اند افرادي كه روزانه مقادير زيادي از اين ميوه را مصرف مي كنند، در مقايسه با افرادي كه به خوردن اين ميوه توجه نمي كنند، سه برابر كمتر به بيماري هاي قلبي دچار مي شوند.


پزشكان آمريكايي مي گويند توت فرنگي در پيشگيري از سرطان مري مفيد است. اين پزشكان تاكيد كردند مصرف توت فرنگي منجمد و خشك شده به ميزان زيادي از تشكيل و رشد تومورهاي مري در افرادي كه داراي بافت هاي پيش سرطاني هستند، جلوگيري مي كند.
مطالعات نشان داده اند كه توت فرنگي باعث افزايش ميزان هورموني مي شود كه در بالا بردن متابوليسم، كاهش اشتها و تنظيم قند خون بعد از دريافت وعده هاي حاوي نشاسته كمك مي كند. اين هورمون آديپونكتين است كه ميزان بالاي آن در خون هم چنين با كاهش خطر حمله قلبي همراه است در حالي كه ميزان پايين آن در افراد چاق گزارش شده است.
گفتني است، توت فرنگي، به علت داشتن آهن و ويتامين C در خونسازي بدن مؤثر است و به دليل دارا بودن مقادير كافي كلسيم و فسفر، در رشد و نمو كودكان و نوجوانان، استحكام دندان ها و ترميم شكستگي استخوان ها بسيار مؤثر است. همچنين ويتامين A موجود در توت فرنگي نيز باعث رشد ناخن ها و تقويت چشم مي شود.
دانشجويان و افرادي كه تمرينات فكري مي كنند، بهتر است حتما توت فرنگي بخورند، چرا كه خوردن اين ميوه فسفر مورد نياز مغزشان را تأمين مي كند. شايان ذكر است، اين ميوه به علت داشتن ويتامين B در كاهش و رفع ترس، عصبانيت، خمودي، اضطراب، هيجان و سستي مؤثر است. توت فرنگي درمان كننده ي نقرس است.
توت فرنگي تازه و رسيده را با نصف قاشق چاي خوري بكينگ پودر مخلوط نماييد و سپس از آن براي سفيد كردن دندان هاي خود استفاده كنيد. راز اين تركيب يا بهتر بگوييم حاصلش اسيد ماليك است كه پاك كننده ي بسيار قوي مي باشد براي لكه هاي حاصل از سيگار و قهوه بر روي دندان ها و از طرفي خاصيت سفيد كنندگي دارد. همچنين توصيه مي شود بيش از حد معمول از اين روش بهره برداري نكنيد چون ممكن است به ميناي دندان هاي خود صدمه وارد كنيد. قدر مسلم اين روش مثل جرم گيري در زير دست يك دندانپزشك نيست ولي ارزان است و به صورت مقطعي جواب خواهد داد.
املاح معدني موجود در توت فرنگي خاصيت مسهلي به آن بخشيده است، زيرا اين املاح عضلات روده را به انبساط و انقباض وادار مي كند و به همين جهت توت فرنگي براي درمان يبوست مؤثر است.
اگر توت فرنگي را له كنيد و در آب بريزيد، نوشابه اي به دست مي آيد كه براي درمان تب هايي كه با بيماريهاي التهابي همراه مي باشد، بسيار مفيد است. خاصيت ضد التهاب موجود در توت فرنگي بدليل فنولهاي موجود در آن مي باشد كه عملكرد آنها كاهش فعاليت آنزيمي به نام سيكلواكسيِنايژ است ( اين خاصيت را مي توان در داروهايي نظير آسپرين و ايبوپروفين نيز مشاهده نمود كه باعث كاهش درد مي شوند و از التهاباتي مانند رماتيسم و التهاب مفاصل و همچنين سرطان جلوگيري مي كنند). تنها برتري كه توت فرنگي بر اين داروها دارد اين است كه مصرف مداوم آسپرين و ايبوپروفن باعث خونريزي داخلي(خونريزي معده) مي گردد ولي مصرف زياد توت فرنگي چنين نتيجه اي ندارد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.