جلوگیری از پیری زودرس با شیرین بیان


اگر چه گياهان دارويي ضرر و زيانهاي داروهاي شيميايي را ندارند، اما بايد توجه كرد مصرف بيش از اندازه آنها نيز فرد را دچار مشكل خواهد كرد. بنابراين مصرف بجا و متعادل نقش موثري در بهبود بيماري فرد دارد. در اين گزارش به خواص دارويي گياه شيرين بيان مي پردازيم.

به گزارش خبرنگار مجله پزشكي مادر، يكي از پرفايده ترين گياهان دارويي گياه شيرين بيان است، گياه دارويي شيرين بيان با نام علمي glycyrrhiza glabra در اكثر نقاط كشور ايران مي رويد، از شيرين بيان در صنايع داروسازي، نوشابه سازي، شيريني سازي و دخانيات استفاده مي شود.

شيرين بيان داراي ساقه اي به طول يك متر است كه در نواحي معتدل تا ارتفاع 2 متر مي رسد. برگ هاي اين گياه مركب از تعدادي برگچه هاي سبز رنگ است. گل هاي اين گياه به رنگ بنفش، سفيد و زرد است. كه مهمترين خاصيت آن درمان زخم و سرطان معده است.

شيرين بيان از ديرباز براي درمان انواع سرفه ها و نيز به عنوان يك داروي مسكن در پوست مورد استفاده بوده است. پوسته ريشه اين گياه قهوه اي سير و سياه است و مغز ريشه زرد رنگ بوده و طعم آن بسته به انواع مختلف تغيير مي كند. اين گياه براي تقويت عمومي بدن مفيد است و خوردن آن از پيري زودرس جلوگيري مي كند و براي نرم كردن سينه موثر است. شيرين بيان در ترك سيگار تاثير بسزايي دارد، زخم ها و تاول هاي پوست را با دم كرده شيرين بيان شست وشو دهيد تا زود خوب شوند. گياه شيرين بيان ملين است و براي درمان سوء هاضمه و از بين بردن نفخ شكم مفيد است. اين گياه ورم معده را برطرف مي كند و تنگي نفس را تسكين مي دهد. اگر شيرين بيان را قبل از غذا مصرف كنيد، براي لاغري موثر است. براي درمان موخوره، دم كرده شيرين بيان را به سر بماليد و براي رفع بوي بد زير بغل و پا از برگ هاي شيرين بيان پماد درست كرده در اين قسمت ها بگذاريد.

براي درست كردن شيرين بيان بايد مقدار 50 گرم ريشه شيرين بيان بدون پوست را آسياب كرده و دريك ليتر آب جوش بريزيد و بگذاريد به مدت 10 دقيقه دم بكشد، براي درست كردن جوشانده شيرين بيان بايد مقدار 50 گرم ريشه شيرين بيان بدون پوست آسياب كرده و در 100 گرم آب ريخته و آنقدر بجوشانيد كه دوسوم آن باقي بماند.

در صورت بالا بودن فشار خون يا داشتن ناراحتي كليه، قلب يا كبد بايد از مصرف شيرين بيان پرهيز كرد. مصرف اين گياه و فرآورده هاي آن براي زناني كه در دوران بارداري يا شيردهي اند، ممنوع است.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.